Penurie de carburanți în Ungaria, din cauza plafonării prețurilor. Guvernul dă vina pe UE

0
0

Șoferii din Ungaria se confruntă cu o acută lipsă de benzină și motorină la stațiile de alimentare, din cauza plafonării prețurilor, scrie presa internațională.

Șoferii din Ungaria se confruntă cu o acută lipsă de carburanți Foto Shutterstock
Șoferii din Ungaria se confruntă cu o acută lipsă de carburanți Foto Shutterstock

Șoferii din Ungaria se confruntă din ce în ce mai mult cu lipsuri de benzină și motorină la benzinării, deoarece un plafon de preț impus de guvern îi constrânge pe operatorii stațiilor independente și lasă compania energetică de stat să se lupte să țină pasul cu cererea.

La sute de benzinării din Ungaria, un mozaic confuz de semne de hârtie atârnă de pompe pentru a informa clienții ce este disponibil – sau nu – și la ce preț și cantitate.

Un panou la o stație din Martonvasar, un oraș aflat la 35 de kilometri de Budapesta, capitala Ungariei, îi informează pe șoferi că pot cumpăra doar doi litri de combustibil la un preț redus stabilit de guvern cu mai bine de un an în urmă.

Limitarea cantității, a spus proprietarul stației, este rezultatul faptului că MOL, compania de energie de stat, nu a reușit să efectueze nicio livrare de combustibil către afacerea sa și multe altele asemenea în ultimele trei săptămâni.

Au redus aprovizionarea la exact zero, așa că combustibilul cu un preț reglementat a dispărut complet de pe piață pentru aceste stații”, a declarat Laszlo Gepesz, care deține mica stație și este copreședinte al Asociației Stațiilor de Benzina Independente din Ungaria.

Plafonul asupra prețurilor la carburanți pe care guvernul populist din Ungaria l-a impus în noiembrie 2021 a stabilit prețul maxim pentru benzină și motorină la 480 de forinți (1,22 USD) pe litru.

Pe măsură ce prețurile pieței au continuat să crească, mai ales după invazia Rusiei în Ucraina în februarie, importurile de combustibil din Ungaria au scăzut; furnizorii străini au găsit în țară un loc mai puțin atractiv pentru a vinde, având în vedere prețurile reduse impuse.

Aceasta a lăsat doar compania energetică de stat să producă motorină și gaz pentru vânzare la tarif redus, dar a făcut eforturi pentru a furniza combustibilul mai ieftin pentru întreaga țară.

Rafinăria MOL funcționează la jumătate din capacitate

MOL spune că rafinăria sa din orașul Szazhalombatta din centrul Ungariei funcționează doar la aproximativ 50% din capacitate din cauza dificultăților tehnice. Întreruperile aprovizionării cu petrol a Ungariei prin conducta Druzhba sau Friendship, care livrează țiței în Ungaria din Rusia prin Ucraina, au contribuit, de asemenea, la întârzierea aprovizionării.

MOL nu a răspuns la o solicitare de comentarii.

Pe parcursul a mai bine de un an de aplicare a plafonului de preț, consumul a crescut, a spus Gepesz, proprietarul stației Martonvasar, exacerbarea problemelor de aprovizionare care au afectat până la 500 de stații din Ungaria.

„Lucrurile care sunt ieftine se epuizează mai ușor, așa că oamenii cumpără combustibil ca și cum nu ar exista mâine”, a spus el. „Consumul total (de combustibil) al țării este cu aproximativ 20 până la 25% mai mare decât a fost anul trecut, o cantitate pe care nici măcar MOL nu este capabil să o furnizeze.”

Viktor Orban va prelungi plafonarea prețului „dacă MOL poate ține pasul cu cererea”

Vorbind la o conferință de presă de miercuri, șeful de cabinet al premierului Viktor Orban, Gergely Gulyas, a declarat că plafonul de preț - care va expira pe 31 decembrie după ce a fost prelungit de mai multe ori - ar putea rămâne în vigoare doar atâta timp cât MOL va putea ține pasul. cu cerere.

„Dacă nu se poate, și dacă (combustibil) trebuie importat, atunci evident că prețul de import este mult mai scump. Deci întrebarea este cât timp putem furniza țara benzină și motorină”, a spus Gulyas.

Ungaria este foarte dependentă de petrol și gaze rusești. Guvernul său a militat energic împotriva sancțiunilor Uniunii Europene împotriva Moscovei – în special a celor care ar afecta importul de produse din combustibili fosili – și le-a învinuit pentru creșterea prețurilor la energie și creșterea inflației.

Marika Vastag, în vârstă de 73 de ani, un fermier din satul Pusztaszabolcs, a umplut miercuri un bidon de 10 litri cu gaz, plătind prețul pieței, deoarece combustibilul cu reducere nu a fost livrat la stație de mai mult de două săptămâni.

Ea a făcut ecou afirmațiile lui Orban conform cărora sancțiunile UE împotriva Rusiei sunt în primul rând responsabile pentru creșterea prețurilor la energie și a învinuit blocul pentru că a făcut presiuni pe Ungaria să renunțe la combustibilii fosili ruși.

Lucrurile ar fi mai bune dacă Uniunea (Europeană) ar înceta să ne mai dea dificultăți și ar înceta să ne ceară să renunțăm la energia rusă pentru că, din păcate, suntem dependenți de ei pentru combustibil și petrol”, a spus Vastag. „Din păcate, nu suntem independenți, nu avem tot (de care avem nevoie). Așa că trebuie să rămânem cu cei care ajută.”

Economie


Ultimele știri
Cele mai citite