Extinderea Diverta în regiune, greu de realizat

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Octavian Radu manageriază şapte magazine Debenhams în România şi Republica Moldova
Octavian Radu manageriază şapte magazine Debenhams în România şi Republica Moldova

Numărul 25 al revistei „Forbes România“ analizează strategia de expansiune a lui Octavian Radu. Managerul RTC vrea să extindă Debenhams în regiune şi vede în asta o oportunitate pentru a impune şi Diverta în afara ţării.

Proprietarul holdingului RTC a semnat, la sfârşitul lunii ianuarie, un contract de franciză pentru dezvoltarea lanţului Debenhams în 11 ţări din jurul României, din Austria până în Ucraina. Pe baza relaţiilor astfel create cu proprietarii de mall-uri, omul de afaceri pregăteşte şi exportul lanţului de librării Diverta, plan pe care n-a reuşit să-l împlinească în urmă cu trei ani.

Este pentru prima oară când retailerul britanic de fashion Debenhams, care a început extinderea în afara Marii Britanii în urmă cu şapte ani, acordă la pachet un număr atât de mare de francize. În favoarea lui Octavian Radu au jucat francizele Debenhams pe care le-a obţinut în 2007 şi pe care le-a dezvoltat în România şi în Republica Moldova. Conform contractului, era obligat să deschidă trei magazine în cinci ani. Însă el a urcat miza şi a deschis şapte unităţi în doar trei ani.

Pentru Octavian Radu, franciza Debenhams a fost centrul de echilibru al întregului său grup de firme, pentru că volumul vânzărilor s-a menţinut aproape constant şi în perioada de boom economic, dar şi în plină criză (creşterile nu au depăşit 10-20%, dar nici scăderile de anul trecut n-au trecut de acest prag). Asta se explică, spune managerul, prin natura conservatoare a clienţilor.

În plus, un Debenhams care se întinde în mod normal pe cel puţin 2.000 de metri pătraţi este de regulă al doilea cel mai mare magazin dintr-un mall, după hipermarket, ceea ce se traduce într-un trafic ridicat.

Admiţând faptul că Octavian Radu va reuşi să se ţină de planul de extindere al Debenhams, visul de a duce Diverta în aceleaşi mall-uri în care va fi prezentă şi marca britanică s-ar putea dovedi o încercare şi mai grea.

2009 cu probleme

Barierele sunt însă numeroase: Diverta a suportat cu greu criza: 2009 a fost anul în care lanţul de librării a renunţat la un sfert din cei 900 de angajaţi, iar salariile celor rămaşi au scăzut cu mai mult de o treime. Cifra de afaceri a scăzut cu un sfert faţă de 2008, până la 35 de milioane de euro. Mai mult, anul trecut au fost închise 11 magazine din ţară.

Faceliftul operat în oferta librăriilor - prin care a scăzut ponderea cărţilor şi a crescut cea de IT - n-a fost norocos, întrucât criza a adus reculuri de peste 50% pentru gadgeturi. Dealtfel afacerile grupului RTC suferă per total, iar finanţările de la bănci - care ar trebui să asigure măcar în parte o astfel de expansiune - se acordă cu dificultate într-o astfel de perioadă.

Jolidon şi Mobexpert au reuşit să se stabilească şi în afara României. În 2007, la lansarea Mobexpert din Sofia, Dan Şucu spunea că a fost dificilă găsirea unui spaţiu potrivit. Pentru că nu era criză, şi-a permis să „dea tonul" într-un parc comercial pustiu. Dificilă a fost şi adaptarea mărcii româneşti la cerinţele unor consumatori care nu te cunosc. Şi producătorul de lenjerie Jolidon - care are 46 de magazine în afara ţării - a fost nevoit să investească masiv în creşterea notorietăţii mărcii, ceea ce n-ar fi putut să facă în criză.

Sub semnul întrebării

Dacă va reuşi să ducă la bun sfârşit proiectul de a extinde Debenhams, ceea ce este oricum dificil în condiţiile în care finanţarea magazinelor este problematică, asta nu înseamnă că Diverta poate călca automat pe urmele mărcii britanice.

Mai puteţi citi în numărul 25 al revistei „Forbes România"

Noul model de business al-Qaeda. În goana după bani, falimentarul grup terorist apelează cu disperare la parteneri afiliaţi din lumea crimei organizate

numărul 25 al revistei „Forbes România"

Politica afacerilor de succes. Cu o carieră care se împarte între business și geopolitică, Alex Șerban a învăţat regulile jocului de la cei mai puternici oameni ai lumii.

Pariu pe agricultură. Căutaţi instrumente în care să vă refugiaţi împotriva inflaţiei şi a turbulenţelor de pe pieţele financiare? Uitaţi-vă la sectorul agroalimentar!

În umbra legilor. Nu avem o lege a lobby-ului, dar avem lobby-işti. Nu avem reglementări privind acţiunile de lobby, dar acestea schimbă legi. Nu cunoaştem bugetele pentru lobby şi nici cine beneficiază de ele. E timpul pentru transparenţă.

Mini sau max în retail? Rămas singurul discounter care nu beneficiază de puterea unui grup internaţional, Minimax are o singură soluţie: vânzarea. Ce pericole îl pândesc?

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite