Europa strange randurile pentru deblocarea completa a Dunarii
0150 de specialisti si emisarii Parlamentului European au adoptat, la Mamaia, Rezolutia pentru finantarea proiectului
Intreruperea traficului fluvial pe Dunare - din pricina blocarii senalului navigabil la Novi Sad, dupa distrugerea podurilor din zona in timpul razboiului iugoslav - a adus tarilor riverane pagube de peste 1 milion de dolari pe zi. Este concluzia expertilor din Comisia Dunarii comunicata celor 150 de specialisti si reprezentanti ai Parlamentului European reuniti la Mamaia, din initiativa Companiei Nationale a Administratiei Porturilor Maritime Constanta (CNAPMC), sub patronajul Ministerului Transporturilor, la hotelul Iaki, pentru a gasi solutii privind deblocarea comerciala a "carausului Europei". Aceasta prima "Conferinta a Dunarii" are meritul de a fi dezbatut si adoptat intr-un timp record (2 zile) proiecte de mare importanta pentru depasirea crizei dunarene. Prin Rezolutia finala in 18 puncte, aprobata la conferinta de la Mamaia, accentul s-a pus pe masurile practice, concrete, de relansare a traficului dunarean. Vicepresedintele Comisiei Transporturilor din Parlamentul European, dl. Rijk van Dam, a declarat pentru Adevarul ca pana in iarna Dunarea va fi curatata in totalitate de ruinele care nu permit nici acum deschiderea podului de pontoane de la Novi Sad mai mult de 3 ori pe saptamana. Precizand in acelasi timp ca numai proiectul acceptat in acest sens costa 26 milioane euro, 85 la suta din acesti bani fiind alocati de UE, iar restul, in solidar, de tarile riverane (din surse autorizate am aflat ca Romania a cotizat pana acum cu aproape 500.000 de dolari). Dar tot dl. van Dam denunta faptul ca "la Bruxelles, birocratia locala a fost inlocuita cu cea europeana", ceea ce inseamna ca proiectul in discutie nu se va materializa de la sine. Ca prime obiective raman deschiderea zilnica a podului de pontoane iugoslav si negocierile pentru reducerea taxelor de tranzit pana la suspendarea lor totala. S-a cazut de acord si asupra modernizarii porturilor fluviale romanesti. Statutul de Port Liber al portului constantean este o sansa in plus pentru dezvoltarea serviciilor noastre logistice, de depozitare si prelucrare a marfurilor. Intre tarile riverane, se vor crea linii regulate RO-RO, prin proiectul MUTAND, concomitent cu dezvoltarea unor sisteme informatizate ale traficului dunarean pana in anul 2005 si un cadru legislativ unitar.