Europa, în război din cauza interzicerii motoarelor cu ardere internă: Germanii sunt un partener nesigur

0
Publicat:

Viitorul motorului cu ardere internă se transformă într-un război franco-german, scrie Politico, trecând în revistă ultimele evenimente la nivel european, pro și contra motoarelor pe combustie.

Motor pe motorină
Viitorul motorului cu ardere internă se transformă într-un război franco-german

În urma unei întâlniri de la Strasbourg, miniștrii cheie dintr-un grup  de țări iubitoare de mașini cu motoare pe combustie au declarat că regulile care pun capăt vânzării de mașini și camionete noi cu astfel de motoare până în 2035 – deja acceptate de Parlamentul European și agreate în principiu de țările membre – necesită modificări. 

Nu există nicio propunere [Comisia Europeană] care să corespundă cu ceea ce ne așteptăm și de aceea nu ne-am atins încă obiectivul”, a declarat ministrul german al Transporturilor, Volker Wissing, după întâlnire.

Dar Franța nu plănuiește să se predea.

Parisul a semnalat că va sprijini planul UE pentru zero emisii pentru 2035, la fel ca și Madridul, punând două dintre cele mai mari țări auto din bloc alături de un grup de state mai mici deja angajate să reducă emisiile de CO2 de la mașinile de pasageri.

Suntem gata să luptăm pentru asta, pentru că [a întârzia] este o greșeală de mediu și, de asemenea, cred că este o greșeală economică”, a declarat luni ministrul francez al Economiei, Bruno Le Maire, France Info, înaintea întâlnirii de la Strasbourg, care nu A participat ministrul francez.

Italia, Polonia, Bulgaria și Republica Cehă vor motoare cu e-combustibil

În colțul opus, guvernul german, alături de aliații Italia, Polonia, Bulgaria și Republica Cehă, face presiuni pentru ca mașinile să poată funcționa cu e-combustibili - o alternativă sintetică și oarecum mai ecologică la combustibilii fosili care poate fi utilizat la motoarele cu ardere convențională.

Nu tuturor le pasă de e-combustibili la fel de mult ca nemților, potrivit lui Martin Kupka, ministrul ceh al transporturilor care a convocat summitul alianței motoarelor de la Strasbourg, dar o listă de cereri către Comisie va acoperi toate cele trei acte legislative privind vehiculele și va fi trimis în zilele următoare.

Înțelegere sau nu

Germania a respins deja prima încercare a Bruxelles-ului de un armistițiu din 2035.

După cum a raportat POLITICO săptămâna trecută, Comisia a fost dispusă să propună o declarație juridică care să întărească limbajul neobligatoriu pe marginea textului convenit pentru 2035 privind standardele de CO2 pentru mașini și furgonete.

Dar asta a mers prost cu Berlinul, unde Partidul Liber Democrat al lui Wissing, prietenos cu mașinile, controlează ministerul transporturilor.

FDP consideră că s-a lovit de o problemă politică puternică, exploatând temerile legate de schimbarea sfâșietoare care va însoți o tranziție la vehiculele electrice - ceva care va fi un glas pentru sute de companii specializate în componente pentru motoare cu combustie, dar care nu au locul. într-o lume EV.

Propunerea Comisiei a fost formulată atât de lejer încât nu s-a putut face mare lucru din ea”, a declarat Bernd Reuther, purtătorul de cuvânt al FDP pentru politica de transport. „A împins lucrurile foarte departe în viitor. Nu vrem un compromis atât de dornic.”

Comisia are puțin „loc de manevră” pentru a găsi un acord, deoarece Parlamentul European a declarat că nu va modifica textul final convenit anul trecut. Există foarte puțin timp pentru a acționa înainte ca calendarul legislativ al UE să se încheie cu alegerile europene de anul viitor.

Nu ne putem lăsa nici sub presiunea timpului, pentru că nu noi am lăsat problema deschisă luni de zile”, a spus Wissing, argumentând că Comisia ar fi trebuit să rezolve problema vara trecută.

Nici propunerile de înființare a unui grup de lucru care să evalueze opțiunile pentru e-carburanți și să fie de acord să se întoarcă și să revizuiască legea în 2026, așa cum este o practică standard pentru legislația UE, nu au fost acceptabile. „Nu ajung la ceea ce avem nevoie”, a spus Wissing.

Reuther de la FDP dorește o legislație complet separată care să acopere e-combustibilii, care să depășească standardele de eficiență a flotei; dar redactarea ar dura timp și nu există nicio garanție că va fi aprobat oricum de Parlament și alte țări.

Ministrul ceh Kupka a spus că miniștrii prietenoși cu motoarele sunt încrezători că se va putea ajunge la un acord în următoarele zile cu Comisia, inclusiv „o derogare obligatorie din punct de vedere juridic în alte moduri, nu prin redeschiderea legislației”.

Diviziunea continentală

Însă Franța nu este interesată să schimbe o măsură care a fost convenită în aproape doi ani de discuții întortocheate, finalizate între țările UE în timpul președinției Franței la Consiliul European de anul trecut și are nevoie doar de o ștampilă oficială de aprobare din partea miniștrilor pentru a deveni lege.

Din punct de vedere economic este incoerent, din punct de vedere industrial este periculos, nu este în interesul nostru național, nu este în interesul producătorilor noștri naționali și, mai presus de toate, nu este în interesul planetei”, a spus Le Maire despre eforturile de a bloca planul.

Dezacordul aliniază Franța cu alte țări care susțin obiectivul de mașini curate pentru 2035, cum ar fi Spania, Belgia, Suedia, Danemarca, Irlanda și Țările de Jos.

Conflictul subminează pretenția Europei de a fi un lider global în reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră și, de asemenea, riscă să se răspândească în dezbateri mai ample asupra raportului de putere în politica continentală.

Pentru francezi, această situație reprezintă și o oportunitate”, a spus un diplomat dintr-o țară în favoarea interzicerii motoarelor. „Cu cât pot contribui mai mult la ideea că Germania se ocupă de asta singură, cu atât mai mult întărește opinia conform căreia germanii sunt un partener nesigur în Europa”.

În loc să protejeze tehnologia moștenită, Le Maire dorește ca producătorii de automobile europeni să treacă rapid la vehiculele electrice și a sprijinit programele masive de subvenții de stat ale Franței pentru vehiculele electrice, precum și eforturile UE de a turna miliarde în crearea unei industrie a celulelor bateriei autohtone. Spania face mișcări similare pentru a proteja bateriile.

Pentru Le Maire, este mai important să supraalimenteze trecerea Europei către vehiculele electrice decât să încetinească ritmul tranziției, creând incertitudine în jurul anului 2035.

Nu putem spune că există o urgență climatică – ceea ce este cazul, pe care o cunoaștem cu toții în orașele noastre, în metropolele noastre, care sunt încă mult prea poluate – și apoi să facem un pas înapoi la obiectivul trecerii la vehicule electrice, ” a spus Le Maire.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite