De ce sunt mașinile electrice atât de scumpe: Doar bateria costă între 5.000 și 20.000 de dolari

0
Publicat:

Adoptarea vehiculelor electrice se confruntă cu trei obstacole principale: prețurile ridicate, rețeaua de încărcare, bateria și autonomia, punctează analistul eToro Bogdan Maioreanu.

Mașină Tesla electrică
Bateria unei mașini electrice Tesla costă între 5 și 20 de mii de dolari

În timp ce producătorii de vehicule electrice încearcă să găsească soluții la aceste probleme, investitorii își pierd entuziasmul privind aceste companii și sunt mai atenți la rezultatele lor financiare.

Pentru a rezolva problema timpului de încărcare, Nio, producătorul chinez de vehicule electrice, a conceput un sistem automatizat de schimb de baterii care le permite șoferilor să plece la drum cu o baterie încărcată în mai puțin de 5 minute, însă construcția sistemului costă mult, iar în prezent există foarte puține stații de schimb în Europa, în comparație cu cele 1300 de stații de schimb din China. Supercharger-ul Tesla câștigă teren, tot mai mulți producători de vehicule electrice anunțând că îl vor folosi pentru încărcarea rapidă a mașinilor lor. Cel mai recent este Lucid Motors, care a dezvăluit că, începând din 2025, vehiculele sale vor putea utiliza stațiile Supercharger de la Tesla datorită unor adaptoare și va începe să instaleze porturile NACS (North American Charging Standard) ale Tesla pe noile sale modele. Rivian, BMW, BMW, Ford, GM, Hyundai, Honda, Mercedes,Nissan, Volvo/Polestar vor avea modelele lor echipate cu NACS în 2024 sau 2025.

Dar principalul obstacol ramâne prețul actual al VE care este ridicat din mai multe motive. Unul dintre ele este prețul bateriei. La o Tesla, costul bateriei ar putea ajunge la aproximativ 17% din prețul mașinii, costul real fiind cuprins între 5 și 20 de mii de dolari, potrivit unei estimări a site-ului Elements. Într-o furgonetă Rivian din flota Amazon costul bateriei este și mai important, ajungând la peste 25%, iar exemplele pot continua. Unii producători au reușit să scadă prețul autovehiculului, dar a fost în detrimentul marjelor operaționale, ceea ce îi îngrijorează pe investitori. De asemenea, numărul actual al modelelor de mașini electrice disponibile este încă semnificativ mai mic decât numărul de opțiuni cu combustie internă de pe piață.

Pentru investitori, exuberanța adoptării rapide a vehiculelor electrice pare să fie de domeniul trecutului, acțiunile Lucid Group (LCID) scăzând cu peste 36% de la începutul anului și cu peste 71% în ultimele douăsprezece luni, în timp ce Rivian Automotive (RIVN) a scăzut cu 3% de la începutul anului, dar cu 46% față de acum un an. NIO este, de asemenea, în scădere, coborând cu 19% de la începutul anului și cu peste 29% în ultimele 12 luni. Tesla este o excepție, crescând cu peste 100% de la începutul anului, dar cu doar 11% în ultimele 12 luni.

Cele mai recente rapoarte financiare de la Lucid și Rivian prezintă, de asemenea, o imagine mixtă. Lucid a înregistrat venituri de 137,8 milioane de dolari (-29,5% pe an) și și-a ratat ținta cu 57,4 milioane de dolari. În trimestrul al treilea, compania a livrat doar 1457 de vehicule. Piața a reacționat negativ la scăderea previziunilor care a diminuat producția estimată pentru anul în curs la 8.000 - 8.500 de vehicule, de la previziunile anterioare de peste 10.000, pentru a se alinia prudent cu livrările.

Rivian Automotive (RIVN) a produs 16.304 vehicule la unitatea sa de producție din Normal, Illinois, în trimestrul al treilea și a livrat 15.564 de vehicule în aceeași perioadă. Compania a înregistrat venituri de 1,34 miliarde de dolari (+150,0% an/an) și a depășit estimările cu 30 milioane de dolari. De asemenea, compania a ridicat previziunile privind producția totală pentru 2023 la 54.000 de vehicule și a extins piața prin anunțarea oficială a încetării exclusivității Amazon pentru furgonetele sale de livrare. Fondatorul și directorul executiv al companiei, RJ Scaringe, a menționat că el crede profund în această tranziție către EV în următoarele două decenii. Ca urmare, întregul business Rivian a fost construit în jurul acestei tranziții.

Investitorii români favorizează în continuare unele acțiuni EV, cu Tesla și Nio pe primul și, respectiv, al doilea loc în topul cele mai deținute 20 acțiuni pe platforma de investiții sociale eToro, însă acestea sunt singurii producători EV din acest clasament. Prin comparație, investitorii din SUA sunt mai diversificați, având în vedere piața EV mai largă - cu Tesla pe primul loc, Nio pe 6, Rivian pe 14 și Lucid pe 20.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite