Cum înregistrezi în 2025 un contract de închiriere, în urma schimbărilor operate de ANAF
0Persoanele fizice care obțin venituri din chirii trebuie să respecte, în 2025, reguli ușor schimbate, potrivit modificărilor anunțate recent de ANAF.

ANAF a modificat recent procedura de înregistrare a contractelor de locaţiune, inclusiv în privința termenului în care trebuie depuse documentul la Fisc.
Astfel, termenul de 15 zile a fost prelungit la 30 de zile, după cum urmează:
Proprietarul imobilului dat spre închiriere este obligat ca, în termen de cel mult 30 de zile de la încheierea/producerea modificării acestuia, să depună la organul fiscal competent formularul „Cerere de înregistrare a contractelor de locaţiune”, însoţit de o copie a contractului de închiriere.
Contribuabilii care obţin venituri din cedarea folosinţei bunurilor din patrimoniul personal, altele decât veniturile din arendare și cele din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală, au obligaţia înregistrării la organul fiscal a contractului încheiat între părţi, precum şi a modificărilor survenite ulterior, în termen de cel mult 30 de zile de la încheierea sau de la producerea modificării acestuia.
În acest scop va fi utilizat formularul electronic 168 - Cerere de înregistrare a contractelor de locaţiune.
Cererea, însoțită de copia contractului de închiriere, se depune direct la registratura organului fiscal, prin poștă cu confirmare de primire sau prin mijloace electronice de transmitere la distanță (SPV, E-guvernare cu semnatura electronică).
Mențiunile privind modificarea sau încetarea contractului de închiriere se declară prin completarea și depunerea cererii, având bifată în formular căsuța "Modificare" sau "Încetare", după caz, însoțită de documentele justificative.
Noutatea din acest an
În situația în care bunul este deținut în comun, prin contractul de închiriere sau, după caz, prin actul de modificare a acestuia, se desemnează proprietarul, uzufructuarul sau alt deținător legal care îndeplinește obligația înregistrării contractului încheiat între părți.
Procedura de aplicare a acestor prevederi se stabilește prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală.
Prevederile de mai sus, referitoare la desemnarea proprietarului, uzufructuarului sau altui deținător legal care îndeplinește obligația de înregistrare a contractului de închiriere, nu se aplică în cazul contractelor de închiriere, aflate în derulare la data de 1 ianuarie 2025, precum și în cazul actelor de modificare a acestora, înregistrate la organul fiscal anterior acestei date.