Companiile manageriate de femei se dezvoltă mai rapid
0Firmele conduse de femei au ritm de dezvoltare mai accentuat faţă de cele conduse de bărbaţi. Aceasta este concluzia unui studiu realizat de Centre for Entrepreneurship & Business Research
Firmele conduse de femei au ritm de dezvoltare mai accentuat faţă de cele conduse de bărbaţi. Aceasta este concluzia unui studiu realizat de Centre for Entrepreneurship & Business Research (CEBR) în august 2007 care a vizat antreprenoriatul feminin din România.
Rata de creştere a companiilor care au un manager femeie este 39% faţă de 31% în cazul celor conduse de bărbaţi. Întreprinzătorul femeie are vârsta medie de 35 de ani şi o experienţă de lucru de aproximativ opt ani, iar 62% dispun de studii sau pregătire în management şi gestiune de afaceri.
În 47% din firmele înfiinţate de femei, acestea sunt proprietar unic, în 79% din cazuri femeile fiind şi cele care se ocupă de managementul afacerii. În firmele în co-proprietate, femeile au o cotă medie de participare de 75%. În medie, unul sau doi alţi membri ai familiei sunt coproprietari în firmele pe care femeile le au în coproprietate cu familia. Considerând drept criteriu de mărime a afacerii numărul iniţial de angajaţi, femeile tind să înfiinţeze afaceri de dimensiuni mai mici decât bărbaţii.
Femeia-proprietar de firmă ce operează pe piaţă de mai mult de doi ani are o vârstă medie de 37 de ani şi o experienţă în muncă de aproximativ 11 ani. Are studii superioare în 78% din cazuri şi pregătire în domeniul managementului în 57% din situaţii. În România, statutul social asociat întreprinzătorilor influenţează pozitiv decizia de a deveni întreprinzător.
Existenţa unor modele antreprenoriale pozitive stimulează activitatea întreprinzătoarelor din România. 38% din femeile care n-au demarat încă o afacere, însă intenţionează să o facă, declară că au cunoscuţi care sunt întreprinzători în cercul lor social (familie, prieteni). Conform aceluiaşi studiu, o mare influenţă o are şi existenţa în familia unei persoane a unui alt membru care are activitate antreprenorială, deţinând o firmă sau demarând una.
Pentru 23% din subiecţii studiului, acea persoană a fost tatăl, în timp ce doar pentru 8%, a fost mama. Diferenţa de vârstă între firmele întreprinzătoarelor şi întreprinzătorilor din România este, în medie, de doi ani, firmele în proprietatea femeilor fiind mai "tinere".
Atât femeile, cât şi bărbaţii folosesc ca principală sursă de finanţare economiile proprii. Creditele bancare au un nivel de importanţă mai redus, iar foarte puţini întreprinzători apelează la ajutoare publice în acest scop. (Adrian Mihai)























































