Camioanele și autobuzele diesel vor fi eliminate din UE. Ce termen a fost avansat

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Parlamentul European a adoptat eliminarea treptată a noilor camioane și autobuze diesel, în urma discuțiilor purtate cu Consiliul European.

Camioane
Deputații europeni au adoptat obiective mai stricte de emisii de CO2 pentru camioane și autobuze

Miercuri, Parlamentul a adoptat noi măsuri, deja convenite cu Consiliul, pentru a consolida obiectivele de reducere a emisiilor de CO2 pentru vehiculele grele noi (HDV).

Regulamentul, care se referă la emisiile de la camioane, autobuze și remorci noi, a fost aprobat de europarlamentarii cu 341 de voturi pentru, 268 împotrivă și 14 abțineri.

Emisiile de CO2 de la camioanele mari (inclusiv vehiculele profesionale, cum ar fi camioanele de gunoi, basculantele sau betonierele) și autobuzele vor trebui reduse cu 45% pentru perioada 2030-2034, cu 65% pentru 2035-2039 și cu 90% din 2040. Până în 2030, noile autobuze urbane vor trebui să-și reducă emisiile cu 90% și să devină vehicule cu emisii zero până în 2035. Țintele de reducere a emisiilor sunt stabilite și pentru remorci (7,5%) și semiremorci (10%), începând din 2030”, se arată în comunicat.

Legea impune Comisiei Europene să efectueze o evaluare detaliată a eficacității și impactului noilor reguli până în 2027. Această revizuire va trebui să evalueze, printre altele, dacă se aplică regulile camioanelor mici, rolul unei metodologii de înregistrare exclusiv a HDV-urilor. funcționarea cu combustibili neutri în CO2 și rolul pe care l-ar putea avea un factor de corecție a carbonului în tranziția către HDV-uri cu emisii zero.

Raportorul Bas Eickhout (Verzi/ALE, NL) a declarat: „Tranziția către camioane și autobuze cu emisii zero nu este doar cheia pentru îndeplinirea obiectivelor noastre climatice, ci și un factor crucial pentru un aer mai curat în orașele noastre. Oferim claritate pentru una dintre industriile manufacturiere majore din Europa și un stimulent puternic pentru a investi în electrificare și hidrogen.”

Ce urmează

Consiliul trebuie încă să aprobe oficial acordul înainte de a putea intra în vigoare.

Vehiculele grele sunt responsabile pentru peste 25% din emisiile de gaze cu efect de seră (GES) provenite din transportul rutier în UE și reprezintă peste 6% din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră din UE. Potrivit propunerii legislative a Comisiei depuse în februarie 2023, reducerea acestor emisii este crucială pentru obiectivele UE de a atinge neutralitatea climatică până în 2050 și de a reduce cererea de combustibili fosili importați.

Ce spun producătorii de camioane

Majoritatea producătorilor mari de camioane au susținut obiectivele, Martin Lundstedt, CEO al Grupului Volvo, numindu-le „dure, dar fezabile” într-un interviu pentru Euractiv săptămâna trecută.

Lundstedt a subliniat că, deși producătorii ar fi pregătiți să furnizeze vehiculele necesare cu emisii zero, ar trebui, de asemenea, consolidate stimulentele pentru adoptarea unor astfel de camioane, în special prin creșterea prețurilor la motorină prin stabilirea prețului carbonului.

De asemenea, era nevoie de infrastructura necesară de încărcare și alimentare cu hidrogen, a adăugat el, ceea ce UE dorește să stimuleze printr-o lege care obligă statele membre să construiască stații de încărcare a camioanelor la fiecare 60 de kilometri și stații de alimentare cu hidrogen la fiecare 200 de kilometri pe drumurile principale ale UE până în 2030.

Miniștrii țărilor UE trebuie încă să aprobe în mod oficial proiectul de lege – negocierile informale pentru care s-au încheiat în ianuarie – înainte de a intra în vigoare, dar se așteaptă o majoritate după ce textul a trecut un „vot de testare” informal printre ambasadorii UE în februarie.

Înainte de votul de testare, ministrul german al transporturilor Volker Wissing (FDP/Renew Europe) a amenințat că va retrage sprijinul pentru lege, deoarece aceasta nu ar lăsa spațiu suficient pentru camioanele care rulează cu combustibili lichizi alternativi, cum ar fi biocombustibilii sau combustibilii sintetici.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite