Beneficiile extrasalariale care nu pot fi atinse de măsurile de austeritate. Cine poate primi „Golden Parachute”
0Guvernul a adoptat o serie de măsuri de austeritate menite să reducă deficitul bugetar, inclusiv prin tăierea unor beneficii acordate angajaților din sistemul public. Însă unele dintre ele nu pot fi eliminate, fiind considerate drepturi câștigate sau au protecție legală specifică.

„Nu toate beneficiile extrasalariale pot fi eliminate prin astfel de măsuri, mai ales dacă sunt reglementate prin legi speciale, sunt oferite în baza unor contracte colective de muncă sau drepturi dobândite sau nu implică direct cheltuieli din bugetul de stat (sunt deductibile sau suportate de angajator din venituri proprii)”, a declarat pentru „Adevărul” Corina Mitrică, specialist în fiscalitate și legislația muncii.
Beneficii extrasalariale care nu pot fi atinse de măsurile de austeritate
Anumite beneficii extrasalariale sunt considerate drepturi câștigate sau au protecție legală specifică, ceea ce le face mai greu de eliminat. Astfel, potrivit specialiștilor Accountess - firmă specializată în fiscalitate și legislația muncii -, beneficiile care nu pot fi afectate de măsuri de austeritate sunt:
• Tichetele de masă: sunt reglementate prin lege și acordate în baza unui cadru legal specific.
• Voucherele de vacanță: sunt prevăzute în legislația privind stimularea turismului intern și au fost susținute politic ca măsură de sprijin economic
• Decontarea transportului la/de la muncă: este considerată o măsură de sprijin pentru mobilitatea angajaților, mai ales în zonele rurale sau izolate, deci nu poate fi eliminată complet
• Ochelari de vedere: protejat prin jurisprudență CJUE (C-392/21); angajatorul poate fi obligat să suporte costuri în anumite cazuri medicale
• Zile suplimentare de concediu: acestea pot fi parte din contracte colective sau individuale, deci nu se pot elimina unilateral
• Echipamentele de protecție: sunt legate de obligațiile angajatorului privind SSM
Ce beneficii poate oferi angajatorul
Există anumite beneficii care, datorită costurilor reduse sau valorii strategice, sunt mai puțin susceptibile de a fi eliminate de către angajatori:
• Program flexibil și munca remote - nu doar că nu costă suplimentar, dar pot reduce cheltuielile operaționale. Acesta este un beneficiu foarte apreciat de angajați, deși mulți angajatori se tem că oamenii devin neproductivi sau simt că pierd controlul și conexiunea cu echipa.
• Zile libere suplimentare - Oferă valoare angajaților fără impact financiar major. Angajații tind să devină mai productivi și mai organizați în perioadele anterioare zilelor libere sau concediilor de odihnă.
• Programe de mentorat sau formare internă - Sprijină dezvoltarea profesională cu resurse existente.
• Reduceri prin parteneriate locale - beneficii negociate, fără costuri directe pentru companie.
„Beneficiile cu impact financiar direct sunt primele vizate în contextul unei crize în România: prime și bonusuri, iar eliminarea lor aduce economii rapide. De asemenea, abonamentele la săli de sport sau wellness sunt considerate „nice to have”, nu „must have”, tichete de vacanță sau vouchere cadou, ușor de suspendat temporar.
Totuși, am identificat câteva beneficii mai puțin obișnuite în România: Golden Parachute, concediu pentru îngrijirea animalelor de companie, Zile libere pentru explorare personală, care reprezintă oportunități pentru o relație mai bună angajator-angajat”, a explicat specialistul pentru „Adevărul”.
„Parașuta de aur” pentru directorii concediați
Golden Parachute este un pachet de beneficii financiare oferit angajaților de nivel executiv în cazul concedierii sau preluării companiei. Impactul fiscal și al costurilor pentru angajator în acest caz presupune costuri semnificative, fără facilități fiscale.
„Parașuta de aur” este un acord contractual conceput pentru a oferi compensații substanțiale directorilor de top dacă își pierd locurile de muncă din cauza fuziunilor, achizițiilor sau altor preluări corporative. Acest acord garantează de obicei directorilor beneficii substanțiale, cum ar fi plăți compensatorii, opțiuni de acțiuni, bonusuri și contribuții continue la asigurarea de sănătate sau la pensii.
În primul rând, acestea oferă o plasă de siguranță pentru directori, asigurând securitatea financiară în perioadele incerte. Această reasigurare poate ajuta la păstrarea talentelor cheie, deoarece directorii sunt mai puțin predispuși să se teamă de pierderea locului de muncă în cazul unei schimbări corporative. În al doilea rând, parașutele aurii pot acționa ca o apărare anti-preluare. Prin creșterea costurilor de concediere a directorilor existenți, aceste acorduri pot descuraja preluările ostile.
În ce privește concediul pentru îngrijirea animalelor de companie, acesta înseamnă un număr de zile de concediu plătite pentru îngrijirea animalelor de companie. Acest tip de beneficiu vine cu cheltuieli gestionabile pentru angajator și necesită politici clare.
În cazul în care sunt acordate zile libere pentru explorare personală, acestea sunt zile libere plătite pentru activități personale, călătorii, hobby-uri sau proiecte creative, care au costuri variabile pentru angajator, în funcție de frecvență și durată.
„Chiar și în contextul măsurilor restrictive impuse de stat, companiile au la dispoziție multiple opțiuni pentru a menține un pachet de beneficii atractiv și adaptat nevoilor angajaților. O abordare inteligentă a beneficiilor poate face diferența între un angajat fidel și unul în căutare de oportunități mai bune”, a spus expertul.