Supraacciza a prăbuşit vânzările de carburanţi

Supraacciza a prăbuşit vânzările de carburanţi

Guvernul a reintrodus, începând cu data de 15 septembrie, supraacciza la carburanţi, eliminată la începutul acestui an, iar efectul acestei măsuri a fost o prăbuşire a vânzării de combustibili. Transportatorii au ameninţat Executivul, înaintea reintroducerii accizei, că vor cumpăra carburanţi din ţările vecine, dacă acesta nu renunţă la măsură, dar şi dacă nu va majora suma rambursată acestora.

Ştiri pe aceeaşi temă

Acest lucru a fost principalul motiv care a tras în jos şi afacerile din comerţul cu amănuntul. Dacă anul trecut în septembrie, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul creştea cu 3,3% faţă de august, anul acesta luna septembrie a adus un declin de 4,9% faţă de luna precedentă, arată Institutul Naţional de Statistică (INS). 

Astfel, declinul a fost cauzat, în cea mai mare parte, de scăderea comerţului cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule. Cu circa 9,8% s-au prăbuşit vânzările de carburanţi, în septembrie, faţă de august, potrivit INS, deşi acciza a fost reintrodusă abia la jumătatea lunii. Pentru comparaţie, în septembrie 2016 faţă de august, vânzările de carburanţi au scăzut cu numai 4%.

Cumpără de la vecini                                         

Înainte de reintroducerea supraaccizei, reprezentanţii patronatelor din transporturile rutiere au cerut, printr-o scrisoare adresată prim-ministrului, reevaluarea măsurii de creştere a accizei la motorină şi benzină, arătând că majorarea va genera creşteri ale preţurilor mărfurilor.

Ei spuneau că impactul acestei măsuri ar fi că „s-ar putea crea probleme grave în toate sectoarele economiei, dar şi scăderi semnificative la vânzările de carburant în ţară, deci şi scăderi ale sumelor încasate la bugetul statului, deoarece există posibilitatea de a alimenta în ţările vecine”.

Transportatorii opinau că majorarea accizei la motorină şi benzină îi va determina pe transportatorii care efectuează curse internaţionale, atât pentru transporturile de marfă, cât şi de persoane, să alimenteze în afara ţării, aşa cum s-a mai întâmplat în perioadele în care carburantul a fost mai scump în România.

Începând cu data de 15 septembrie, a intrat în vigoare supraaciza la carburanţi, dată de la care s-a înregistrat o creştere cu 0,16 lei pe litru la pompă pentru toate cele trei categorii de combustibil. O a doua majorare a avut loc de la 1 octombrie, tot cu 0,16 lei pe litru.

Vor rambursare mai mare

Transportatorii rutieri doresc, totodată, ca Guvernului să iniţieze cât mai rapid noua procedură de rambursare a supraaccizei, cu o valoare rambursată de minimum 5 eurocenţi/litru, faţă de 4 eurocenţi/litru cât primesc în prezent. Aceştia susţin că, prin aplicarea supraaccizei, transportatorii români au cel mai ridicat preţ faţă de ţările din jur, preţul motorinei în România fiind de 0,94 euro/litru fără TVA.

Transportatorii mai spun că, dacă nu le va fi majorată rambursarea, câştigul la bugetul de stat va rămâne doar pe hârtie deoarece consumul de motorină va migra în ţările învecinate. „Fiecare camion care nu mai alimentează în România aduce pierderi indirecte bugetului de stat de 20 de ori mai mari decât sumele potenţiale de restituit din supraacciză”, spun reprezentanţii Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR). 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările