Întrebări şi răspunsuri despre suspendarea ratelor la credite

Întrebări şi răspunsuri despre suspendarea ratelor la credite

Întrebări şi răspunsuri despre amânarea ratelor

Românii pot solicita, începând cu data de 6 aprilie, suspendarea ratelor la credite la bănci şi la instituţii financiare nebancare. Iată cele mai frecvente întrebări şi răspunsurile la ele, centralizate de portalul Finzoom.ro.

Ştiri pe aceeaşi temă

Ce acte trebuie să depun pentru amânarea ratelor? Ce condiţii trebuie să îndeplinesc? Cine poate apela? Ce se poate amâna şi pe ce perioadă? Sunt doar câteva dintre întrebările pe care şi le pun românii care vor să scape de povara ratelor în această perioadă. Portalul financiar Finzoom.ro a adunat cele mai frecvente întrebări despre suspendarea ratelor la bănci şi a răspuns la ele.

1. Ce creditori pot amâna rata la credite?

Instituţiile de credit bancare şi instituţiile financiare nebancare (IFN-uri, inclusiv societăţile de leasing) precum şi sucursalele instituţiilor de credit şi ale instituţiilor financiare nebancare din străinătate care desfăşoară activitate pe teritoriul României.

2. Ce debitori pot apela la amânarea ratelor?

Conform normelor, facilităţile acordate de creditori se aplică debitorilor persoane fizice, inclusiv persoanele fizice autorizate (PFA), întreprinderile individuale (ÎI) şi întreprinderile familiale (IF), profesiile liberale şi cele care se exercită în baza unor legi speciale, indiferent de forma de exercitare a profesiei şi persoanelor juridice cu contracte de credit, respectiv leasing.

3. Ce se poate amâna?

Obligaţiile de plată scadente în contractele de credit şi leasing, reprezentând rate de capital, dobânzi şi comisioane.

4. Pe ce perioadă se pot amâna ratele?

Pentru creditele ipotecare şi de nevoi personale, dar şi pentru cele contractate de firme din categoria IMM-urilor PFA, ÎI şi IF, ratele se pot suspenda conform opţiunii debitorului, ce poate fi exprimată o singură dată, pe o perioadă cuprinsă între o lună şi nouă luni, fără a putea depăşi data de 31 decembrie 2020.

5. Ce trebuie să facă debitorul pentru amânarea ratei?

În cel mult 45 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanţei de urgenţă privind amânarea ratelor (adică până pe 14 mai 2020), debitorul trebuie să transmită băncii sau IFN-ului o solicitare în acest sens însoţită de o declaraţie pe proprie răspundere că veniturile au fost afectate din cauza COVID-19.

Solicitarea poate fi făcută în format letric sau prin poşta electronică la datele de contact precizate în contractul de credit sau printr-un alt canal de comunicare la distanţă oferit de creditor, ori prin telefon la un număr dedicat, anunţat de creditor (caz în care creditorul trebuie să înregistreze convorbirea telefonică).

6. În ce condiţii poate fi suspendată rambursarea ratelor, dobânzilor şi comisioanelor scadente?

Pentru a putea fi suspendate, creditele (ipotecare şi de nevoi personale acordate persoanelor fizice) trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii: să fi fost acordate până la 30 martie 2020, inclusiv, să aibă dată scadenţei finale ulterior acestei date, să nu fi avut declarată scadenţă anticipată înainte de 30 martie 2020, inclusiv, să nu înregistreze rate scadente restante la data de 16 martie 2020, inclusiv, sau debitorii au efectuat plata obligaţiilor restante până la data solicitării suspendării obligaţiei de plată.

7. În cât timp comunică banca decizia de aprobare/respingere a cererii de suspendare a obligaţiilor de plată a ratelor?

Decizia de aprobare sau respingere este comunicată în termen de maximum 15 zile de la data primirii solicitării.

8. Modificarea clauzelor contractuale implică încheierea unor acte adiţionale?

Modificarea clauzelor contractuale se realizează fără încheierea de acte adiţionale, prin notificarea clauzelor contractuale modificate, inclusiv noul grafic de rambursare a creditului şi graficul de rambursare a dobânzilor eşalonate. Aceasta va fi transmisă debitorului în termen de 30 de zile de la primirea solicitării.

9. Rata dobânzii se modifică după acordarea facilităţii de suspendare a obligaţiei de plată?

Rata de dobândă se menţine la nivelul prevăzut în contractul de credit iniţial încheiat între debitor şi creditor, chiar şi după acordarea facilităţii de suspendare a obligaţiei de plată.

10. Cât poate fi prelungită perioada de creditare stabilită iniţial în contractul de credit ipotecar pentru persoanele fizice?

Perioada de creditare stabilită iniţial în contractul de credit poate fi prelungită cu o perioadă egală cu durata suspendării obligaţiei de plată, cu respectarea de către creditori a reglementărilor interne privind încadrarea în limita de vârstă a debitorilor la terminarea contractului prelungit. La fel se procedează şi în cazul creditelor Prima Casă.

Citeşte toate întrebările şi răspunsurile pe FinZoom.ro.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările