Atenţie la modalităţile de fraudă bancară. Cum îţi poţi proteja cardul de phishing

0
Publicat:
Ultima actualizare:
phishing

Comunitatea bancară îţi recomandă să fii vigilent la modalităţile de fraudă care pot afecta posesorii de carduri şi să urmezi sfaturile noastre pentru a preveni situaţiile neplăcute.

În unele situaţii, clienţi ai băncilor posesori de carduri sunt sunaţi de către persoane care pretind a fi de la diverse instituţii (Brigada Antifraudă, ANAF, DIICOT, DNA). Clienţilor le sunt solicitate informaţii despre carduri: numărul de card, data expirării, codul de securitate, etc. Ulterior sunt efectuate tranzacţii pe Internet, utilizând informaţiile obţinute prin telefon, potrivit site-ului educatiefinanciara.info.

Ce trebuie să ştim despre siguranţa cardului

  • datele confidenţiale (PIN, parola 3D, etc) nu trebuie comunicate nimănui;
  • extrasul de cont trebuie verificat periodic, iar dacă sunt identificate operaţiuni nerecunoscute, trebuie anunţată de urgenţă banca în vederea blocării cardului şi efectuării unor demersuri specifice;
  • cardul nu trebuie instrăinat nimănui, nici chiar membrilor familiei. În cazul în care posesorul cardului doreşte să acorde acces la cont unui alte persoane poate solicita emiterea unui card de utilizator autorizat (card suplimentar);

Ce informaţii importante ar trebui cunoscute

Câteva sfaturi adresate posesorilor de carduri:

1. Să nu ofere informaţii despre carduri, precum numărul cardului, data expirării, codul din 3 cifre de securitate aflat pe spatele cardului - CVV2/CVC2 prin intermediul telefonului – Banca / Poliţia / Procuratura nu cer niciodată astfel de informaţii prin telefon;

2. Să ia toate măsurile necesare şi suficiente pentru a menţine confidentialitatea PIN-ului, codului CVV2/CVC2 şi a parolei 3D-Secure şi să protejeze integritatea acestora prin:

  • să nu dezvăluie, direct sau indirect, PIN-ul, codul CVV2/CVC2 şi parola 3D-Secure altor persoane;
  • să nu împrumute cardul altor persoane;
  • să se asigure că în timpul tranzacţiilor bancare cardul rămâne sub atenta sa supraveghere;
  • să distrugă plicul cu codul PIN primit de la banca emitentă a cardului, după ce a memorat PIN-ul;
  • să nu înscrie niciodată PIN-ul pe card;
  • să nu dezvăluie niciodată PIN-ul altor persoane, chiar dacă acestea sunt sau se prezintă drept angajaţi ai băncii;
  • să nu tasteze PIN-ul pe site-uri de Internet;
  • să se asigure că în timpul tranzacţiilor bancare efectuate cu folosirea PIN-ului, acesta nu este dezvăluit (voluntar sau involuntar) altor persoane

3. Pentru asigurarea securităţii tranzacţiilor efecuate prin Internet, sfătuim clientii a înrola cardul în serviciul 3D Secure. Înrolarea în acest serviciu oferă o siguranţă sporită în efectuarea tranzacţiilor prin Internet.

4. Dacă există clienţi care au fost victime ale unui astfel de fraude, aceştia trebuie să raporteze evenimentul imediat la 112, precum şi la banca emitentă a cardului.

Din punct de vedere al fondurilor utilizate, cardurile se împart în trei categorii:

  • carduri de debit, unde fondurile sunt ale posesorului acestuia
  • carduri de debit cu overdraft (sau descoperit de cont), unde fondurile sunt ale posesorului dar există şi o limită de creditare pusă la dispoziţie de bancă
  • carduri de credit, unde fondurile sunt puse la dispoziţie de către bancă
Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite