ANALIZĂ Preţurile practicate de service-urile auto au explodat. Sfaturi pentru a evita să plăteşti mai mult la service

0
Publicat:
Ultima actualizare:

O analiză realizată de asigurătorii auto din România arată că preţurile practicate de service-urile auto din România în cazul dosarelor de daună RCA au explodat. În viziunea companiilor de asigurare, tarifele nejustificat de mari ale service-urilor vor duce la triplarea preţului RCA plătit de toţi românii în 2021, iar cea mai ieftină poliţă de asigurare obligatorie a maşinii ar putea costa 1.600 de lei.

„Deşi două luni românii au fost izolaţi la domiciliu, numărul de tamponări şi accidente uşoare din primele şase luni ale acestui an e aproape la fel de mare ca în primele două trimestre din 2020. Puţin peste 90.000 de dosare au fost deschise în 2020, dar reparaţia medie a costat cu 25 la sută mai mult decât anul trecut. Dacă preţul mediu al unei ore de manoperă la serviceurile auto din România este de 151 lei, service-urile auto ale reprezentanţelor şi importatorilor practică un preţ mediu de 200 de lei, dar tot mai multe serviceuri independente cer pentru ora de manoperă între 480 şi 661 de lei”, arată o analiză a asigurătorilor.

În plus, asigurătorii vorbesc despre un nou fenomen îngrijorător în cazul service-urilor auto: cel al intermediarilor, companii care îşi fac publicitate agresivă şi promit că îi vor scuti pe proprietarii de maşini de chinul birocraţiei, programărilor la centrele de daună, iar maşina va fi reparată în cel mai scurt timp. În realitate, asigurătorii spun că aceste companii de intermediere nu fac altceva decât să ducă maşini implicate în accidente la cele mai scumpe service-uri auto din piaţă, dar tot proprietarii sunt cei care în cele din urmă ajung să sufere, pentru că firmele de asigurare refuză să plătească facturile umflate.

Din cele 90.000 de dosare de daună care apar în statisticele ASF, aproape 45 la sută au fost plătite cu o întârziere mai mare de 30 de zile sau chiar s-a ajuns în instanţă.

Daune RCA primele 6 luni din 2019: 98.580
Daune RCA în primele 6 luni din 2020, deşi a fost şi COVID: 92.381

Din cele 92.381 de dosare de daună, 45.808 au fost plătite cu întârziere din cauza litigiilor cu service-urile auto. Adică 49,59% din service-uri au cerut mai mulţi bani pe lucrări decât fac ele în realitate.

500 de milioane de lei e valoarea reparaţiilor plătite de un singur asigurător pentru 43.000 dintre dosarele de daună din primele 6 luni din 2020. Cu 25% mai mult decât în 2019.

Dauna medie per accident:

la nivelul anului 2016 -5.998 lei,
la nivelul anul 2017 - 7.483 lei,
la nivelul anul 2018 - 11.331 lei,
la nivelul anul 2019 - 13.151 lei.

Sfaturi pentru şoferi

Cum te asiguri că primeşti maşina de la service în cel mai scurt timp şi nu ai probleme cu asigurătorul:

1) Foloseşte telefonul mobil

Toţi asigurătorii auto din România au lansat aplicaţii online şi aplicaţii pentru telefonul mobil care te scutesc de drumul până la centrul de constatare al daunei. E suficient să pozezi maşina, documentele personale şi să îţi faci un selfie pentru a deschide dosarul de daună online. În felul acesta scapi de birocraţie, programări şi drumuri.

2) Întreabă service-ul cât este ora de manoperă

Ora de manoperă reprezintă cel mai bun indiciu ca să îţi dai seama dacă maşina va fi lucrată de mântuială, dacă ora de manoperă este mai mică de 151 de lei sau dacă rişti să rămâi cu maşina blocată în service. Dacă ora de manoperă este mai scumpă de 400 de lei, sunt toate şansele ca asigurătorul să refuze să plătească contravaloarea lucrărilor.

3) Verifică lista service-urilor cu care asigurătorul are contracte preferinţiale

Deşi legea îţi permite să te prezinţi cu maşina la ce service vrei tu, rişti să faci experimente pe propria piele şi să nu ai nicio garanţie că lucrările au fost făcute aşa cum trebuie. Majoritatea asigurătorilor din România au încheiat contracte inclusiv cu reprezentanţele importatorilor auto. Astfel, fiecare reparaţie va fi omologată, iar în momentul în care vrei să îţi vinzi maşina, poţi arăta ca maşina a fost doar la service-uri recunoscute pentru calitatea lucrării, service-uri care folosesc doar materiale şi piese originale.

4) Verifică service-ul la Registrul Auto Român

De la începutul anului şi până acum, singura autoritate care autorizează funcţionarea atelierelor auto din România a tras în repetate rânduri semnale de alarmă că numărul service-urilor auto ilegale a crescut vertiginos. În lipsa autorizării din partea Registrului Auto Român, rişti ca reparaţia maşinii să nu fie însoţită şi de garanţie pentru piesele montate.

5) Stai lângă maşină

Cele mai multe dintre service-urile auto acceptă ca proprietarul maşinii sau un reprezentant al acestuia să supravegheze reparaţia autoturismului. Nu te vor lăsa direct lângă maşină, dar cele mai multe dintre ateliere au încăperi din care poţi supraveghea fiecare mişcare pe care o face mecanicul. Service-urile importatorilor şi dealerilor auto au chiar sisteme de supraveghere video care surprind reparaţiile din mai multe unghiuri.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite