ANAF vrea datele privind plăţile cu cardul din magazine, mai puţin numărul cardului şi informaţiile necunoscute de bănci
0Agenţia Naţională de Administrare Fiscală vrea să aibă acces la aproape toate datele privind plăţile efectuate cu cardul de către persoanele fizice, la POS-urile din magazine. Singurele excepţii constau în numărul cardului şi datele pe care băncile nu le au.
Măsura a fost propusă în cadrul proiectului de conectare a tuturor caselor de marcat ale firmelor la sistemul informatic al Fiscului, arată un proiect de Hotărâre de Guvern publicat, în 12 iulie, de Ministerul Finanţelor. Proiectul de act normativ acordă angajaţilor Fiscului acces la informaţii detaliate despre toate plăţile făcute cu cardurile în România şi despre posesorii cardurilor care au făcut plăţile.
În nota de fundamentare a actului normativ se arată că „în cazul plăţilor electronice, efectuate cu cardul bancar, prin intermediul POS-ului, entitatea care gestionează certificarea/autorizarea tranzacţiei, comunică ANAF, simultan cu transmiterea tranzacţiei către instituţia acceptantă, date despre ID –ul terminalului, ID-ul comerciantului, numărul, valoarea, data, ora, minutul emiterii bonului fiscal, instituţia acceptantă, numărul cardului utilizat pentru efectuarea plăţii, cod autorizare plată şi toate detaliile disponibile cu privire la identitatea deţinătorului cardului”.
După ce au apărut critici legate de caracterul intruziv al acestui proiect, Ministerul Finanţelor a reacţionat, printr-un comunicat, informează HotNews.ro:
„Proiectul aflat în dezbatere publică are în vedere creşterea gradului de conformare a operatorilor economici, reducerea evaziunii fiscale şi scoaterea la suprafaţă a veniturilor ce nu sunt întotdeauna declarate de agenţii economici.
Concret, propunerea vizează corelarea datelor înregistrate pe bonul fiscal transmis ANAF de către aparatele de marcat electronice fiscale cu datele comunicate de POS-urile pentru bunurile/serviciile pentru care plata se face prin intermediul cardului. De asemenea, aceste date sunt utile pentru determinarea corectă a bazei impozabile în cazul în care casele electronice de marcat întrerup transmiterea de informaţii către ANAF (defecţiune, suspendare servicii internet, pană de curent, rea intenţie etc).
În urma consultărilor cu patronatele din domeniul bancar ce au avut loc miercuri, 27 iulie 2016, Ministerul Finanţelor si ANAF au luat deja în considerare modificarea articolului 4, alin. 3, din Anexa menţionată în materialele de presă în sensul eliminării unor date (spre exemplu numărul cardului bancar, din motive de securitate), inclusiv netransmiterea unor date pe care instituţia emitentă nu le deţine.
Subliniem faptul că trecerea de la casele de marcat electronice fiscale echipate cu role jurnal pe suport hârtie este motivată şi de faptul ca în statele UE se folosesc de mult casele de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic securizat”.
Legislaţia actuală prevede că marii contribuabili vor fi obligaţi să utilizeze case electronice de marcat începând cu data de 1 aprilie 2017, în timp ce de la 1 iulie 2017 obligaţia este impusă şi contribuabililor mijlocii. Contribuabilii mici vor fi obligaţi să folosească astfel de aparate de la 1 noiembrie 2017.
Comercianţii sunt obligaţi să achiziţioneze, până la data limită, o casă de marcat cu jurnal electronic care costă între 500 şi 1.000 de lei, potrivit datelor afişate pe site-urile de comerţ online.