Despre dificultăţile traversate de companiile de turism, ca şi de actualii sau foştii lor angajaţi, au scris mai mulţi. În acest articol mă voi concentra pe evoluţia traficului web al principalelor agenţii de turism online şi voi oferi la final câteva interpretări şi prognoze de viitor.

Date trafic web

 

Am analizat 4 categorii diferite de servicii online oferite clienţilor şi am comparat traficul web din perioada 7 martie - 7 aprilie cu cel din luna precedentă. Datele analizate au fost puse la dispoziţie de platforma SimilarWeb.com.

1. Platforme mari, care oferă servicii integrate de rezervări, transport şi evaluări ale spaţiilor de cazare şi ai furnizorilor de servicii au avut o scădere medie a traficului web de 35%.

2. Platformele specializate pe rezervări spaţii de cazare au avut o scădere medie a traficului web de 35%.

3. Platformele care oferă servicii de ghidaj locale, incluzând aici şi platforme specializate pe turism de aventură, au avut o scădere medie a traficului web de 40%.

4. Platformele specializate în turismul de croazieră au avut o scădere medie a traficului web de „numai” 15%.

Interpretare trafic web

 

Interesante aici mi se par cele mai mari (serviciile de ghidaj locale -40%) şi cele mai mici scăderi (turismul de croazieră -15%).

Vedem aici cum comportamentul consumatorilor, respectiv gradul acestora de anticipare, le influenţează traficul web din această perioadă.

Croazierele sunt prin definiţie nişte pachete turistice ce presupun o planificare atentă şi o cercetare constantă a pieţei în căutarea celui mai bun raport calitate / preţ. Cei care acum sunt izolaţi în case se documentează pe Internet activ asupra potenţialelor oferte de croazieră.

La polul opus, serviciile de ghidaj locale sunt ultimele servicii de turism achiziţionate; prioritate au părţile logistice mai „grele”, respectiv cazarea şi transportul. Era firesc ca aceste servicii să dispară temporar din interesul colectiv.

Concluzii şi prognoze

 

În aceste zile se pare că cu cât eşti mai mare în turismul online cu atât ai probleme mai mari. Absenţa veniturilor este numai vârful aisbergului; asistenţa clienţilor care îşi anulează rezervările şi solicită returnarea banilor a crescut exponenţial volumul de muncă ale agenţiilor de turism online. Expedia.com, spre exemplu, anunţă a creştere cu 500% a volumului de apeluri telefonice primite în această perioadă (sursa NYTimes.com).

Returnarea banilor nu este simplă. Aceste agenţii online acţionează ca intermediari între furnizorii de servicii. Pentru a onora cererile clienţilor, fie au buzunare foarte adânci pentru a-i despăgubi, pentru ca abia ulterior să-şi recupereze banii de furnizorii care au fost deja plătiţi, fie încearcă să îşi recupereze mai întâi banii de la furnizori, un proces foarte dificil în această perioadă.

Kiwi.com, o companie originară din Cehia, care s-a promovat foarte agresiv pe piaţa din S.U.A., trăieşte cel de-al doilea scenariu, fiind solicitată să returneze clienţilor lichidităţi foarte mari într-un timp foarte scurt. Ca o soluţie de compromis, până în prezent clienţii au fost despăgubiţi numai parţial, prin credite acordate la viitoarele achiziţii de servicii Kiwi.

Factor agravant, agenţiile online au un acces mai modest la surse de finanţare zilele acestea; este greu de garantat la bancă cu un bun atât de volatil cum este traficul web.

Pentru a înţelege mai bine această realitate, putem vedea cum la polul opus cei care oferă servicii turism de croazieră nu au avut nicio problemă în a-şi asigura anul acesta lichidităţi din împrumuturi: Norwegian Cruise Line a accesat o linie de creditare în valoare de 1,55 miliarde USD, iar Royal Caribbean International o linie de creditare în valoare de 2,2 miliarde USD, ambele garantând împrumuturile cu vapoarele pe care le deţin (sursa NYTimes.com).

În vremuri de criză, capitalul redescoperă valoarea concretă a activelor fizice ale unei companii. Afacerile online din turism, îşi vor deprecia valoarea, urmând un transfer de proprietate către investitorii cu bani puşi deoparte pentru astfel de zile. Deja fonduri de investiţii din Orientul Mijlociu au început să cumpere masiv acţiuni ale companiilor de turism de croazieră.

Seismul provocat de aceste schimbări, combinat cu falimentul mai multor locaţii turistice, vor duce într-o primă etapă la subţierea portofoliului de pachete turistice oferite de agenţiile de turism. Acestea însă şi vor reveni în timp şi vor profita din plin de diminuarea concurenţei.

Şi mai afectate vor fi agenţiile de turism revânzătoare la a doua sau a treia mână a acestor pachete turistice. Acestea vor suferi pe toate planurile: lipsa clienţilor, cereri de restituire a banilor pentru serviciile contractate şi neonorate, un portofoliu incert de servicii şi lipsa de acces la liniile de creditare.

Neafectate ca ofertă (nu şi ca venituri) vor rămân platformele care lucrează direct cu persoanele fizice de tip airbnb.com, booking.com, CouchSurfing.com, etc.

Marii câştigători ai acestor schimbări vor fi companiile specializate pe turismul de nişă care fac în această perioadă saltul către digitalizarea serviciilor.

Beneficiind de un portofoliu de servicii actualizat în timp real şi de lipsa poverii returnării avansurilor, acestea vor fi mult mai credibile pentru clienţii care vor evita experienţe turistice de masă.

Lumea turismului se schimbă. În consiliile de administraţie ale marilor afaceri online vor apare figuri noi, care vor profita de deprecierea temporară a acţiunilor.

Turismul de nişă va exploda. Urmează o perioadă efervescentă de educare a publicului şi de dezvoltare exponenţială a serviciilor turistice „netradiţionale”. Aceasta se va termina în câţiva ani, cum altfel, prin achiziţia afacerilor care vor cunoaşte succesul.

Statistici detaliate

 

Pasionaţilor de statistici le propun datele detaliate care au stat în spatele afirmaţiilor de mai sus.

Astfel, am comparat traficul web din perioada 7 martie - 7 aprilie cu cel din luna precedentă (7 februarie – 7 martie). Datele analizate au fost puse la dispoziţie de platforma SimilarWeb.com.

1. Platforme mari, care oferă servicii integrate de rezervări, transport şi evaluări ale spaţiilor de cazare şi ai furnizorilor de servicii (TripAdvisor.com, -39% faţă de luna trecută şi Expedia.com, -31% faţă de luna trecută);

În această zonă traficul web a scăzut în medie cu 35% faţă de luna precedentă.

2. Platformele specializate pe rezervări spaţii de cazare (booking.com, -43% faţă de luna trecută, airbnb.com, -32% faţă de luna trecută, trivago.com, -37% faţă de luna trecută, CouchSurfing.com, -32% faţă de luna trecută);

În această zonă traficul web a scăzut în medie cu 35% faţă de luna precedentă.

3. Platformele care oferă servicii de ghidaj locale, incluzând aici şi platforme specializate pe turism de aventură (Viator.com, -54% faţă de luna trecută, GetYourGuide.com, -54% faţă de luna trecută, WithLocals.com, -45% faţă de luna trecută, ShowAround.com, -31% faţă de luna trecută, Explore-Share.com, -35% faţă de luna trecută, GuruWalk.com, -49% faţă de luna trecută);

În această zonă traficul web a scăzut în medie cu 40% faţă de luna precedentă.

4. Platformele specializate în turismul de croazieră (MSCCruises.com, -25% faţă de luna trecută, NCL.com, -29% faţă de luna trecută, DisneyCruise.Disney.go.com, -36% faţă de luna trecută, Cunard.com, -13% faţă de luna trecută, HollandAmerica.com, +7% faţă de luna trecută, o anomalie explicată separat, Princess.com, -9% faţă de luna trecută, CelebrityCruises.com, -31% faţă de luna trecută, Carnival.com, -4% faţă de luna trecută, RoyalCaribbean.com, -33% faţă de luna trecută, CruiseCritic.com, -19% faţă de luna trecută).

În această zonă traficul web a scăzut în medie cu 15% faţă de luna precedentă.

Sursa noastră de documentare – Similarweb.com – a realizat un panou actualizat în timp real cu variaţia traficului pe durata unei săptămâni. Şi acest panou ne arată trendul descrescător al traficului web în industria de turism.

 

Acest articol a fost publicat prima oară pe: https://alexandrucodreanu.ro/