
Preşedintele Klaus Iohannis a promulgat vineri o serie de ample modificări importante la Codul fiscal şi Codul de procedură fiscală, intens cerute de mediul de afaceri încă din anul 2018. Majoritatea măsurilor vor intra în vigoare anul viitor.
„Modificările aduse Codurilor fiscal şi de
procedură fiscală prin proiectul de lege votat de Parlament pe 24 noiembrie
2020 vin într-un moment în care mediul de afaceri are nevoie de un cadru fiscal
mai clar şi mai modern, pe fondul crizei sanitare care a afectat operaţiunile
şi a generat incertitudine fără precedent. Este vorba de un proiect care
include multe propuneri ale mediului de afaceri şi a cărui «naştere» nu a fost deloc uşoară”,
este de părere Daniel Anghel, liderul departamentului de consultanţă fiscală şi
juridică al companiei PwC România.
Iată care
sunt cele mai importante zece modificări ale Codurilor fiscal şi de procedură
fiscală adoptate de parlament, potrivit lui Daniel Anghel.
Consolidarea fiscală
Datorită
consolidării fiscale, pierderile şi profiturile societăţilor care formează
grupul se vor cumula, iar impozitul pe profit se va aplica asupra diferenţei
pozitive dintre acestea. În acest mod grupurile vor avea posibilitatea să îşi
recupereze pierderile fiscale în timp real. Propunerea de consolidare fiscală
vine în completarea unui pachet integrat de legislaţie specifică grupurilor de
societăţi, care va încuraja şi mai mult prezenta holdingurilor în România.
Deducerea integrală a ajustărilor pentru
deprecierea creanţelor
Ajustările
pentru deprecierea creanţelor devin integral deductibile, fiind eliminat pragul
actual de 30%.
Recuperarea TVA plătită la buget pentru facturi
neîncasate de la persoane fizice, mai vechi de un an
Sunt
modificate prevederile legislative naţionale privind ajustarea bazei de
impozitare a TVA, în vederea alinierii cu principiile fundamentale ale
Directivei de TVA şi jurisprudenţa europeană recentă. Potrivit cadrului
juridic şi fiscal curent, ajustarea bazei de impozitare în cazul creantelor
neincasate de la debitori persoane fizice nu este posibilă. Astfel, modificarea
prevede că în cazul în care contravaloarea totală sau parţială a bunurilor
livrate sau a serviciilor prestate nu a fost încasată de la beneficiarii
persoane fizice în termen de 12 luni de la termenul de plată stabilit de părţi,
ori în lipsa acestuia, de la data emiterii facturii, baza impozabilă de TVA poate
fi ajustată. Ajustarea este permisă doar dacă s-au luat măsuri comerciale
pentru recuperarea creanţelor de până la 1000 lei, inclusiv, respectiv că au
fost întreprinse proceduri judiciare pentru recuperarea creanţelor mai mari de
1000 lei. Prin urmare, companiile de telecom, utilităţi etc au posibilitatea să
recupereze TVA pe care au plătit-o bugetului de stat aferentă acestor facturi
neîncasate.
Posibilitatea de a desemna un reprezentant
fiscal autorizat pentru obligaţiile de TVA
Persoanele
neînregistrate în scopuri de TVA în România pot desemna un reprezentant fiscal autorizat
care sa îndeplinească obligaţiile din perspectiva TVA. Conceptul de
reprezentant fiscal autorizat există de mai mulţi ani în state membre.
Introducerea în legislaţia românească reduce costurile de administrare pentru
companiile din afara UE (şi nu numai), încurajându-le să facă importurile de
bunuri în UE prin România. Putem spune ca acesta va reprezenta încă un pas
înainte pentru încurajarea volumului de mărfuri tranzitate/transbordate din
portul Constanţa şi nu numai.
TVA în vamă
Nu se face
plata efectivă în vamă pentru importurile efectuate de persoanele impozabile
înregistrate în scopuri de TVA dacă: au obţinut certificat de amânare de la
plată, au realizat importuri din teritorii şi state terţe, în ultimele 6 luni
anterioare lunii în care solicită eliberarea certificatului, cu valoare
cumulată de cel puţin 50 milioane lei, cu excepţia produselor supuse accizelor
armonizate.
Noi beneficii neimpozabile pentru angajaţi
binevenite în contextul actual
Sunt
exceptate de la calculul impozitului pe venit şi al contribuţiilor
sociale, sumele acordate angajatilor pentru cheltuielile cu utilităţile
(electricitate, încălzire, apă şi abonamentul de date) şi achiziţia
mobilierului şi echipamente de birou, în limita unui plafon lunar de 400 lei
corespunzător numărului de zile din lună în care angajatul desfăşoară
activitate în regim de telemuncă, precum şi acoperirea de către
angajatori a costurilor cu testarea epidemiologică şi/sau vaccinarea
angajaţilor pentru a împiedica răspândirea bolilor care pun în pericol
sănătatea angajaţilor şi cea publică.
Utilizarea maşinii în scop personal,
neimpozabilă pentru angajaţii microîntreprinderilor
În prezent,
regimul fiscal favorabil existent pentru utilizarea maşinilor atât în
scop de serviciu, cât şi personal nu poate fi aplicat de către entităţile care
nu sunt plătitoare de impozit pe profit. Noutatea este că aceste avantaje sub
forma utilizării în scop personal a vehiculelor devin neimpozabile şi scutite
de contribuţii sociale şi pentru angajaţii persoanelor juridice ce aplică
regimul de impozitare al microîntreprinderilor sau impozitul specific unor
activităţi. Astfel, angajaţii microîntreprinderilor care utilizează maşina
societăţii şi în scop personal nu vor mai datora impozitul pe venit şi
contribuţiile sociale pentru acest avantaj, fără a exista o limită, aşa
cum există în cazul angajaţilor companiilor platitoare de impozit de profit
(respectiv 50% limită de deductibilitate).
Transferul activităţii de soluţionare a
contestaţiilor de la ANAF la MFP
Se schimbă
competenţa de soluţionare a contestaţiilor de la ANAF la MFP, structurile de
soluţionare a contestaţiilor existente la nivelul ANAF fiind preluate în cadrul
MFP. Prin această modificare soluţionarea devine un process autonom şi mai
obiectiv.
Suspendarea inspecţiei fiscale
Inspecţia
fiscală se suspendă până la finalizarea procedurilor penale derulate în
legătură cu tranzacţiile controlate. Astfel, nu vor mai fi emise decizii de
impunere şi, prin urmare, contribuabilii nu vor rămâne ca în prezent cu sumele
plătite o perioadă lungă de timp.
Modificarea
se impune ca urmare a faptului că CEDO a criticat România pentru că, prin
procedurile în vigoare, a permis ca referitor la acelaşi contribuabil şi pentru
aceeaşi situaţie de fapt să se declanşeze două proceduri: o procedură
administrativă şi o procedură penală.
Reexaminarea deciziei de
soluţionare
Organul
fiscal îşi poate retrage propria decizie de soluţionare, la cererea
contribuabilului, dacă apare un precedent pozitiv (o decizie contrară emisă de
CJUE, Comisia centrală fiscală, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie).
Reglementarea posibilităţii de reexaminare a deciziei de soluţionare a
contestaţiei în anumite situaţii va conduce la încetarea procedurilor judiciare
costisitoare atât pentru contribuabili, cât şi pentru administraţia fiscală,
degrevarea instanţelor judecătoreşti de asemenea litigii şi evitarea plăţii de
către organele fiscale de cheltuieli de judecată, dobânzi sau alte sume în
cazul în care se apreciază că actul emis nu este în conformitate cu
dispoziţiile legale.
Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos: