Adina Vălean, despre situația Blue Air: Dacă nu se rezolvă cu compania, cei afectaţi trebuie să se adreseze ANPC

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Românii afectaţi de situaţia de la Blue Air trebuie să se adreseze companiei, iar dacă nu se rezolvă cu compania, Autorităţii pentru protecţia consumatorilor, a transmis, miercuri, comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean.

Blue Air a suspendat zborurile până la data de 10 octombrie, Foto: Inquam Photos/ Octav Ganea
Blue Air a suspendat zborurile până la data de 10 octombrie, Foto: Inquam Photos/ Octav Ganea

În cadrul unui interviu realizat la Strasbourg aceasta a precizat că efectele situaţiei de la Blue Air, deşi cauzate de o situaţie specială, nu sunt noi în Europa.

Noi am văzut în cursul sezonului de vară întreruperi şi probleme cu întârzieri, anulări de zboruri, peste tot în Europa. Asta s-a datorat faptului că multe dintre companiile aeriene sau dintre companiile din sistemul aerian, inclusiv cele care operează la sol sau cele legate de aeroporturi, au avut dificultăţi în a-şi susţine serviciile din cauza lipsei de personal, în principal. Adică post-pandemie multe companii şi-au concediat angajaţii şi a fost mai dificil să îşi refacă efectivele. Dincolo de cauza pentru care s-a întâmplat cu Blue Air, situaţii legate de anulări de zboruri şi întârzieri au fost permanent în timpul sezonului.", a afirmat Adina Vălean, informează Agerpres.

Înaltul oficial european a precizat că în cazul Blue Air „e o situaţie specială legată de partea financiară, de bonitatea companiei, este o altă discuţie".

Ce mă interesează pe mine, la nivel european, este ca pasagerii care au dreptul la rerutare, rambursare, sprijin, despăgubiri, să poată beneficia de aceste drepturi ale lor. De altfel, Europa este unicul spaţiu din lume în care pasagerii au drepturile referitoare la serviciile de transport aerian stabilite prin regulament (...).

Post-pandemie am avut 16 companii aeriene pe care le-am monitorizat cum aplică această legislaţie europeană privind drepturile pasagerilor, lucrurile în timp s-au mai rezolvat. Avem companii aeriene europene care au mers până la a contacta două milioane jumătate de pasageri care aveau vaucere pentru a vedea ce doresc să facă cu ele, dacă să le transforme într-un bilet sau să fie rambursaţi, 500.000 de călători rambursaţi.

(...) Sigur, se întâmplă, important este ca cei care au fost afectaţi de această situaţie să-şi poată primi drepturile, să fie rambursaţi. Ei trebuie să se adreseze companiei, dacă nu se rezolvă cu compania, Autorităţii pentru protecţia consumatorului. Din evaluarea noastră, ăsta este sistemul care a funcţionat destul de bine şi post întâmplările din pandemie. Deci asta îi încurajez şi pe cei care au fost afectaţi de situaţia de la Blue Air", a declarat comisarul european pentru transporturi.

Aceasta a menționat că „noi nu avem posibilitatea să evaluăm bonitatea companiei, asta o face autoritatea care o licenţiază la nivel naţional şi cred că se aşteaptă, probabil, planul de restructurare. Sper ca lucrurile să meargă bine, pentru că ar fi păcat, e o companie care a deservit România şi călătorii din România în condiţii foarte bune de-a lungul timpului şi ar fi păcat ca problemele ei să fie ireversibile".

Nu în ultimul rând, Adina Vălean a spus că autorităţile din România, guvernul, s-au implicat aproape imediat în a căuta soluţii pentru repatriere, „nu pot decât să apreciez acest lucru".

Marți, Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, i-a îndemnat pe românii care şi-au cumpărat bilete de avion de la Blue Air să ceară despăgubiri de la această companie.

Blue Air Aviation a anunţat marţi, 6 septembrie, că suspendă până luni, 12 septembrie, toate cursele programate a pleca de pe aeroporturile din România, din cauza popririi tuturor conturilor companiei de către Ministerul Mediului, care pune compania în imposibilitatea achitării costurilor curente, necesare pentru operarea zborurilor zilnice.

Deşi Administraţia Fondului pentru Mediu a anunţat miercuri, 7 septembrie, că a decis suspendarea popririi asupra disponibilităţilor băneşti ale companiei Blue Air Aviation şi stabilirea unui grafic pe 12 luni pentru achitarea creanţei, operatorul aerian low-cost a anunţat vineri că va relua zborurile abia din 10 octombrie, precizând că pentru moment nu dispune de fondurile necesare plăţii combustibilului şi celorlalte cheltuieli operaţionale, necesare pentru zborurile planificate începând cu data de 12 septembrie.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite