20 de schimbări pentru 2020. De la salariul minim mai mare la zile libere

0
Publicat:
Ultima actualizare:

De la 1 ianuarie 2020, legislaţia fiscală din România va primi câteva modificări importante care vor afecta traiul de zi cu zi al românilor. Firma de consultanţă şi contabilitate Contzilla.ro trece în revistă noutăţile fiscale valabile din 2020.

20 de noutăţi fiscale pentru 2020, potrivit Contzilla.ro:

<b>SALARIZARE</b>

1. Noul salariu minim valabil din 2020

Începând cu data de 1 ianuarie 2020, salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată se stabileşte în bani, fără a include sporuri şi alte adaosuri, la suma de 2.230 lei lunar, pentru un program normal de lucru în medie de 167,333 ore pe lună, reprezentând 13,327 lei/oră (HG 935/2019 publicată în MOF 1010 /16.12.2019.

Pentru personalul încadrat pe funcţii pentru care se prevede nivelul de studii superioare, cu vechime în muncă de cel puţin un an în domeniul studiilor superioare, salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată, fără a include sporuri şi alte adaosuri, rămâne la suma de 2.350 lei lunar iar pentru construcţii salariul minim rămâne 3.000 lei.

Creşterea salariului minim trebuie comunicată de către angajatori în REVISAL până la 31.01.2020.

2. Contribuţia pentru persoane cu handicap neîncadrate

Strict legat de creşterea salariului minim este contribuţia pentru persoane cu handicap neîncadrate.

Potrivit Legii nr. 448/2006 art.78 alin. (2) şi (3) autorităţile şi instituţiile publice, persoanele juridice, publice sau private, care au cel puţin 50 de angajaţi, au obligaţia de a angaja persoane cu handicap într-un procent de cel puţin 4% din numărul total de angajaţi. Dacă nu angajează persoane cu handicap, plătesc lunar către bugetul de stat o sumă reprezentând salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată înmulţit cu numărul de locuri de muncă în care nu au angajat persoane cu handicap.

De exemplu, o entitate cu 100 de angajaţi,  are obligaţia fie de a angaja persoane cu handicap într-un procent de cel puţin 4% din numărul total de angajaţi, respectiv 4% * 100 = 4, fie de a plăti la stat lunar o sumă egală cu 4* 2.230 lei = 8.920 lei.

Anterior acestei modificări, suma pe care o datora era de 4*2.080 lei = 8.320 lei, cu 600 de lei mai puţin.

3. 30.000 de lucrători străini nou-admişi pe piaţa forţei de muncă în anul 2020

Astfel, pentru anul 2020 s-a fost stabilit un contingent de 30.000 de lucrători străini nou – admişi pe piaţa forţei de muncă din România, care este similar celui din anul 2019, când contingentul iniţial de 20.000 de lucrători a fost suplimentat cu 10.000.

Contingentul de lucrători străini nou-admişi pe piaţa forţei de muncă se stabileşte anual prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale.

Baza legală : HG 968/2019 publicată în Monitorul Oficial 1031 din 23.12.2019

4. Actualizarea câştigului salarial mediu brut pe anul 2020 şi a ajutorului de deces

Potrivit proiectului Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2020 (publicat în 17.12.2019) , câştigul salarial mediu brut pe anul 2020 este stabilit la suma de 5.429 lei.

Acest indicator influenţează cuantumul ajutorului de deces şi se stabileşte astfel:

a) în cazul asiguratului sau pensionarului, la 5.429 lei;

b) în cazul unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului, la 2.715 lei.

La data publicării acestui material  (23.12.2019) acest proiect nu era publicat în Monitorul Oficial.

5. Zile libere legale 2020

În anul 2020 vor exista următoarele zile libere legale :

  • 1 şi 2 ianuarie 2020 – Anul nou (miercuri şi joi)
  • 24 ianuarie – Ziua Principatelor Române (vineri)
  • 17 aprilie – Vinerea mare (vineri)
  • 19, 20 aprilie -Paştele (duminică, luni)
  • 1 mai – Ziua Muncii (vineri)
  • 1 iunie – Ziua Copilului (luni)
  • 7 şi 8 iunie – Rusalii – (duminică, luni)
  • 15 august – Adormirea Maicii Domnului (sâmbătă)
  • 30 noiembrie – Sfântul Andrei (luni)
  • 1 decembrie – Ziua Naţională a României (marţi)
  • 25 şi 26 decembrie – Crăciunul (vineri, sâmbătă)

Sunt în total 15 zile libere legale, din care 11 sunt în timpul săptămânii.

Baza legală : art. 139 Codul muncii

<b>PRESTAŢII SOCIALE</b>

6. Alocaţia de stat pentru copii

Cuantumul alocaţiei de stat pentru copii se majorează anual cu 100% din rata medie anuală a inflaţiei, începând cu data de 1 ianuarie 2020.

Acest lucru a fost publicat în MOF nr. 924/15.11.2019 – prin Legea 214/2019.

În 2019, alocaţia pentru copii a fost:

  • 300 lei pentru copiii cu vârsta de până la 2 ani sau de până la 3 ani, în cazul copilului cu handicap;
  • 150 lei pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 2 ani şi 18 ani, precum şi tinerilor care au împlinit vârstă de 18 ani, care urmează cursurile învăţământului liceal sau profesional, organizate în condiţiile legii, până la terminarea acestora;
  • 300 lei pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 3 ani şi 18 ani, în cazul copilului cu handicap.

Pe lângă această prevedere care a fost publicată în Monitorul Oficial, mai există un proiect care vizează dublarea alocaţiilor pentru copii, respectiv 600 lei pentru copiii cu vârsta de până la 2 ani (3 ani pentru copiii cu handicap) şi 300 lei pentru copiii cu vârsta între 2 şi 18 ani.

<b>IMPOZITARE PERSOANE FIZICE</b>

7. Majorarea plafonului pentru obligaţia la plata CASS la persoane fizice din 2020

Creşterea salariului minim brut pe economie în 2020 la 2.230 lei (HG 935/2019) conduce la majorarea plafonului în funcţie de care persoanelor fizice ce obţîn venituri non-salariale le poate reveni obligaţia de a plăti contribuţii de asigurări sociale şi asigurări sociale de sănătate întrucât aceste plafoane se determină în funcţie de nivelul salariului de bază minim brut pe ţară în vigoare la termenul de depunere a declaraţiei unice pentru veniturile estimate.

Baza legală : Legea 227/2015-art145 (1) lit.b); art.146 (51 );art.180.

Baza de calcul de 12 salarii (2020) = 12* 2.230 lei = 26.760 lei

CASS de plată = 10%* 26.760 lei = 2.676 lei.

8. Noua bază anuală de calcul a CAS la PFA din 2020

Modificarea salariului minim brut pe economie din 2020 la valoarea de 2.230 lei (HG 935/2019) va avea drept consecinţă modificarea bazei anuale de calcul al contribuţiei de asigurări sociale în cazul persoanelor care realizează venituri din activităţi independente/drepturi de proprietate intelectuală întrucât venitul ales de contribuabil nu poate fi mai mic decât nivelul a 12 salarii minime brute pe ţară, în vigoare la termenul de depunere a declaraţiei unice privind veniturile estimate.

Baza legală : Legea 227/2015 art.151

Aşadar, noua bază (din 2020) este : 12 * 2.230 lei = 26.760 lei

Vechea bază (2019) este : 12 *2.080 lei = 24.960 lei

Creşterea salariului minim conduce la creşterea CAS la PFA cu 25% * (26.760 lei – 24.960 lei) = 450 lei

<b>ACCIZE</b>

9. Nivelul accizelor aplicabil în 2020

Conform prevederilor art.342 alin.(1) şi (2) şi art.442 alin. (1) şi (2) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal cu modificările şi completările ulterioare, s-a procedat la actualizarea cu creşterea preţurilor de consum comunicată oficial de Institutul Naţional de Statistică.

Nivelul accizelor prevăzut în coloana 6 din Anexă nr.1 la Codul fiscal, actualizat pentru anul 2020 este publicat de ANAF.

<b>TVA</b>

Split TVA se va elimina începând cu 1 februarie 2020 – măsură publicată în MOF în 23.12.2019.

Începând cu anul 2020 intră în vigoare Directiva (UE) 2018/1910 a consiliului din 4 decembrie 2018 de modificare a Directivei 2006/112/CE în ceea ce priveşte armonizarea şi simplificarea anumitor norme din sistemul taxei pe valoarea adăugată pentru impozitarea schimburilor comerciale dintre statele membre.

Statele membre trebuie să adopte şi să publice, până la 31 decembrie 2019, actele cu putere de lege şi actele administrative necesare pentru a se conforma prezenţei directive. Statele membre comunica de îndată Comisiei textul acestor acte.

Modificările sunt legate de:

10. Stocurile la dispoziţia clientului

Se referă la situaţia în care, în momentul transportului bunurilor către alt stat membru, furnizorul cunoaşte deja identitatea persoanei care achiziţionează bunurile şi căreia îi vor fi furnizate aceste bunuri într-un stadiu ulterior, după ce acestea au sosit în statul membru de destinaţie. În prezent, această situaţie dă naştere unei operaţiuni considerate livrare (în statul membru de plecare a bunurilor) şi unei operaţiuni considerate achiziţie intracomunitară (în statul membru de sosire a bunurilor), urmate de o livrare „naţională” în statul membru de sosire, şi necesită ca furnizorul să fie identificat în scopuri de TVA în statul membru respectiv. Pentru a evita acest lucru, în cazul în care operaţiunile respective au loc între două persoane impozabile, astfel de tranzacţii ar trebui să fie considerate, în anumite condiţii, ca dând naştere unei livrări scutite în statul membru de plecare şi unei achiziţîi intracomunitare în statul membru de sosire.

11. Operaţiunile în lanţ

Se referă la livrări succesive de bunuri care fac obiectul unui singur transport intracomunitar. Transportul intracomunitar al bunurilor ar trebui să fie atribuit doar uneia dintre livrări şi numai livrarea respectivă ar trebui să beneficieze de scutirea de TVA prevăzută pentru livrările intracomunitare.

Celelalte livrări din lanţ ar trebui impozitate şi ar putea necesita identificarea în scopuri de TVA a furnizorului în statul membru de livrare. Pentru a se evita folosirea unor abordări diferite în rândul statelor membre, ceea ce ar putea duce la o impozitare dublă sau la lipsa impozitării, şi pentru a spori securitatea juridică pentru operatori, ar trebui stabilită o normă comună potrivit căreia, dacă sunt îndeplinite anumite condiţîi, transportul bunurilor ar trebui atribuit unei singure livrări din cadrul lanţului de operaţiuni.

12. Scutirea aplicabilă livrărilor de bunuri

Se propune ca includerea în Sistemul de schimb de informaţii privind TVA (VIES) a numărului de identificare în scopuri de TVA al persoanei care achiziţionează bunurile, atribuit de alt stat membru decât cel în care începe transportul bunurilor, să devină, pe lângă condiţia de transport al bunurilor în afară statului membru de livrare, o condiţie de fond pentru aplicarea scutirii, în loc să fie o cerinţă de formă. Scutirea de TVA pentru livrările intracomunitare de bunuri se va aplica dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii: A.Cod valid  şi declaraţia 390 depusă corect; B. Dovada transportului.

<b>FIRME - ONRC</b>

13. Obligaţia înscrierii în Registrul Beneficiarilor Reali administrat de ONRC

Legea nr. 129/2019 privind prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative care a intrat în vigoare de la data de 21 iulie 2019) introduce o noţiune nouă – cea de BENEFICIAR REAL şi prevede obligaţia înscrierii în Registrul Beneficiarilor Reali administrat de ONRC.

Orice persoană fizică ce detine sau controlează în cele din urmă clientul şi/sau persoană fizică în numele căruia/căreia se realizează o tranzactie, o operaţiune sau o activitate.

În termen de 12 luni de la intrarea în vigoare Legii nr. 129/2019 (Legea a intrat în vigoare în data de 21 iulie 2019), societatile înmatriculate până la această dată, cu excepţia companiilor şi societăţilor naţionale, precum şi a societăţilor deţinute integral sau majoritar de stat, depun, prin grija reprezentantului legal, spre înregistrare în Registrul Beneficiarilor Reali, ţinut de Oficiul Naţional al Registrului Comertului, declaraţia susmenţionată. 

Nerespectarea de către administratorul care reprezintă societatea a obligaţiei de mai sus constituie contravenţie şi se sancţionează tot cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei.

14. Eliminarea acordului vecinilor pentru firme fără activitate şi alte măsuri pentru a simplifica înfiinţarea firmelor

Un nou proiect de lege pentru modificarea legii societăţilor comerciale a fost votat şi va deveni lege.

Este vorba despre un proiect de debirocratizare a procesului de înfiinţare de firme noi.

Proiectul a trecut de camera deputaţilor şi urmează a fi promulgat.

Ce propune acest proiect?

1) S-au eliminat două din hârtiile inutile din procesul înregistrării sediului social.

2) S-a eliminat acordul vecinilor pentru a avea sediu social într-un apartament în care nu se desfăşoară activitate comercială. Acest lucru este valabil şi pentru cei cu profesii liberale.

3) S-a eliminat acea restricţie de a avea o singură firma în care să poţi fi acţionar unic.

4) S-a eliminat limitarea de a avea o singură firmă per cameră.

Aşteptăm publicarea în Monitorul Oficial.

<b>CONTABILITATE</b>

15. Înregistrarea ajustărilor pentru deprecierea creanţelor şi înregistrarea provizioanelor

Într-un proiect de ordin publicat recent de Ministerul de Finanţe se prevede şi  o completare a O 1802/2014, mai exact, înregistrarea ajustărilor pentru deprecierea creanţelor şi la înregistrarea provizioanelor se pot aplica şi cu ocazia raportărilor periodice întocmite potrivit legii. O asemenea metodă de recunoaştere trebuie aplicată consecvent de la o perioadă de raportare la alta.

Această prevedere vine în completarea art. 51 al O 1802/2014 şi care face referire la Principiul prudenţei.

La data publicării acestui material (23.12.2019) aceste măsuri nu erau publicate în Monitorul Oficial.

16. Fuziunea prin absorbţie – completări legislative

Într-un proiect de Ordin publicat de Ministerul de finanţe în 19.12.2019 au fost propuse două completări la Ordinul nr. 897 din 3 august 2015 pentru aprobarea Normelor metodologice privind reflectarea în contabilitate a principalelor operaţiuni de fuziune, divizare, dizolvare şi lichidare a societăţilor, precum şi de retragere sau excludere a unor asociaţi din cadrul societăţilor.

Este vorba de două completări aplicabile în cazul fuziunii prin absorbţie astfel:

1. la întocmirea protocolului de predare-primire societatea absorbantă se asigură că societatea absorbită şi-a îndeplinit obligaţiile prevăzute de lege, referitoare la întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare anuale, stabilite prin legea contabilităţîi.

2. în cazul în care societatea absorbită există din punct de vedere legal la finele exerciţiului financiar de raportare, aceasta are obligaţia întocmirii şi depunerii situaţiilor financiare potrivit legii. Dacă societatea absorbită este radiată în perioada cuprinsă între data la care trebuie întocmite situaţiile financiare anuale şi termenul de depunere a acestora, prevăzut de legea contabilităţii, aceste situaţii vor fi depuse înainte de încetarea existenţei societăţii absorbite.

La data publicării acestui material (23.12.2019) aceste măsuri nu erau publicate în Monitorul Oficial.

<b>INTRASTAT</b>

17. Pragurile intrastat valabile în 2020

În anul 2020 se vor aplica următoarele praguri Intrastat:

  • 900.000 lei pentru expedieri intra-UE de bunuri şi, respectiv
  • 900.000 lei pentru introduceri intra-UE de bunuri.

Aceste praguri sunt aceleaşi cu cele de la nivelul anului 2019.

Operatorii economici care în cursul anului 2019 au efectuat schimburi de bunuri cu statele membre ale Uniunii Europene a căror valoare anuală, separat pentru cele două fluxuri, expedieri şi, respectiv, introduceri de bunuri, depăşeşte valoarea pragurilor Intrastat stabilite trebuie să completeze şi să transmită la Institutul Naţional de Statistică declaraţîi statistice Intrastat începând cu luna ianuarie 2020.

Baza legală: Ordinul nr. 1827/2019 privind pragurile valorice Intrastat pentru colectarea informaţiilor statistice de comerţ întră-UE cu bunuri în anul 2020, publicat în MOF nr. 940/22.11.2019.

<b>COTIZAŢII PROFESIONALE</b>

18.  Noile cotizaţii la CCF valabile în 2020

Pentru anul 2020 se stabilesc următoarele cotizaţii fixe la CCF:

A. în cazul persoanelor fizice şi persoanelor juridice care sunt membri ai Camerei Consultanţilor Fiscali la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri:

410 lei – pentru persoanele fizice, consultanţi fiscali activi;

170 lei – pentru persoanele fizice, consultanţi fiscali inactivi;

250 lei – pentru persoanele fizice, consultanţi fiscali asistenţi;

350 lei – pentru persoanele juridice;

B. în cazul persoanelor fizice şi persoanelor juridice care devin membri ai Camerei Consultanţilor Fiscali în anul 2020:

1.410 lei – pentru persoanele fizice, consultanţi fiscali activi;

1.170 lei – pentru persoanele fizice, consultanţi fiscali inactivi;

750 lei – pentru persoanele fizice, consultanţi fiscali asistenţi;

2.350 lei – pentru persoanele juridice.

Cotizaţiile fixe sunt anuale şi se plătesc integral, fără a putea fi fracţionate în funcţie de momentul din an în care s-a dobândit sau s-a pierdut calitatea de membru.

Cotizaţii variabile

Membrii activi ai Camerei Consultanţilor Fiscali care desfăşoară activitate de consultanţă fiscală au şi obligaţia de platp a cotizaţiilor variabile. Cotizaţiile variabile datorate în anul 2020 se calculează prin aplicarea unei cote procentuale asupra întregii valori a veniturilor obţinute din activitatea de consultanţă fiscală în anul 2019 sau a valorii acestor venituri diminuate cu sumele cedate subcontractorilor şi colaboratorilor consultanţi fiscali, dacă este cazul (baza de calcul). Cotele procentuale aplicabile pentru determinarea cotizaţiilor variabile aferente activităţîi desfăşurate în anul 2019 şi datorate în anul 2020 sunt următoarele:

  • pentru persoane fizice: o cota de 0,4%;
  • pentru persoane juridice:

a) la venituri realizate de până la 100.000 euro inclusiv, o cotă de 0,4%;

b) la venituri realizate între 100.001 euro şi 1.000.000 euro inclusiv, o cotă de 0,75%;

c) la venituri realizate de peste 1.000.000 euro, o cotă de 1%.

<b>DEŞEURI</b>

19. Noul procentaj mediu anual al ambalajelor reutilizabile de cel puţin 5% din totalul ambalajelor utilizate

În baza art 11 al Legii nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje, cu modificările şi completările ulterioare, ”operatorii economici care introduc pe piaţa naţională produse ambalate prevăzute la art. 10 alin. (5) sunt obligaţi să aibă, începând cu data de 1 ianuarie 2020, un procentaj mediu al greutăţii ambalajelor reutilizabile din greutatea ambalajelor utilizate într-un an la introducerea pe piaţă a produselor lor, incluzând şi ambalajele luate spre închiriere de la operatorii prevăzuţi la art. 16 alin. (1) lit. d), de cel puţin 5%, dar nu mai puţin decât procentajul mediu realizat în perioada 2018-2019 şi să crească acest procentaj cu 5%, anual, până în anul 2025 inclusiv.”

Aşadar, agenţii economici care introduc pe piaţă bunuri ambalate au obligaţia începând cu 1 ianuarie 2020 să aibă un procent mediu anual al ambalajelor reutilizabile de cel puţin 5% din totalul ambalajelor utilizate la introducerea pe piaţă a produselor lor. Acest procent trebuie să crească anual cu 5% până în anul 2025.

<b>PFA</b>

20. Majorarea normelor de venit 

Creşterea salariului minim la 2.230 lei din 2020 va avea drept consecinţă majorarea normelor de venit pentru veniturile din activităţi independente impuse pe baza normelor de venit.

Norma de venit pentru fiecare activitate desfăşurată de contribuabil nu poate fi mai mică decât salariul de baza minim brut pe ţară garantat în plată, în vigoare la momentul stabilirii acesteia, înmulţit cu 12. Baza legală : Legea 227/2015 – art.69 alin. (3).

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite