Adevărul Live: Criticii de film Flavia Dima şi Andrei Tănăsescu vorbesc despre ediţia din acest an a festivalului Les Films de Cannes à Bucarest

Adevărul Live: Criticii de film Flavia Dima şi Andrei Tănăsescu vorbesc despre ediţia din acest an a festivalului Les Films de Cannes à Bucarest

Flavia Dima şi Andrei Tănăsescu - FOTO Eduard Enea

„România. 30 de ani mai târziu“ este evenimentul cu care debutează ediţia din acest an a Les Films de Cannes à Bucarest, chiar cu o zi înainte de startul oficial al festivalului (18-27 octombrie). Despre această temă, dar şi despre cineaştii de Cannes invitaţi în acest an la Bucureşti, vorbesc, de la ora 11.00, Flavia Dima şi Andrei Tănăsescu, critici de film.

 

O selecţie cu zece filme premiate cu Palme d’Or la Cannes va putea fi văzută cu ocazia celei de-a 10-a ediţii a Les Films de Cannes à Bucarest, la Cinemateca Union. 

Filmele vor fi precedate de scurte interviuri video cu unii dintre cei mai mari regizori contemporani care răspund la întrebarea: Cum s-a schimbat cinematograful în ultimii 30 de ani şi încotro se îndreaptă?

Flavia Dima şi Andrei Tănăsescu vor vorbi despre selecţia din acest an din festival, de la aceste zece filme, la cele din secţiunea Focus- dedicată în acest an Spaniei-, şi până la filmele româneşti. 

Cele opt filme româneşti prezentate în festival

Juriile, spectatorii şi presa de specialitate de la Cannes au hotărât: „noul val românesc” nu e doar un fenomen trecător, ci continuă să aibă vitalitate şi relevanţă internaţională.

Publicul Les Films de Cannes à Bucarest va avea ocazia să constate, în cadrul secţiunii Avanpremierele Toamnei, diversitatea, complexitatea şi prospeţimea peliculelor româneşti recente, graţie proiecţiilor organizate la Muzeul Ţăranului Român.

Laureat al unui Palme d’Or pentru Cel mai bun scurtmetraj (Trafic) şi al Premiului Special al Juriului Un Certain Regard (pentru cea mai bună actriţă, Dorotheea Petre în Cum mi-am petrecut sfârşitul lumii), Cătălin Mitulescu revine pe marele ecran cu noua sa peliculă, Heidi, prezentă recent în competiţia Festivalului de la Sarajevo. Heidi nu este fetiţa orfană dusă pe munte la bunic, ci o tânără abandonată într-o reţea de prostituţie. Revista Variety a descris filmul ca fiind un „Fargo românesc”.

Documentarul Omul care a vrut să fie liber, regia Mihai Mincan şi George Chiper-Lillemark, spune povestea unui tânăr rebel care a hotărât să trăiască liber în anii comunismului într-o ţară măcinată de sărăcie şi teroare, iar Jurnalul familiei Escu, de Şerban Georgescu, propune, tot într-o formulă de documentar, o trecere intens personală de la întâmplările mici, individuale, la marile evenimente la care am luat parte cu toţii, în cei 100 de ani de la Unire încoace.

5 minute, lungmetrajul de ficţiune al lui Dan Chişu, este inspirat dintr-un fapt divers. Într-un cinematograf din Bucureşti rulează un film controversat, câţiva spectatori protestează faţă de comunitatea LGBT, un tânăr ajunge la spital. Investigaţia jurnalistică ce urmează stă în centrul peliculei care a fost selecţionată în competiţia Festivalului Internaţional de la Varşovia.

Un film cât o istorie, Maria, Regina României, în regia lui Alexis Cahill, este, de asemenea, bazat pe fapte istorice reale şi are în prim plan o marcantă şi fascinantă figură regală. Realizat cu ocazia centenarului independenţei româneşti, filmul recrează ficţional contextul istoric în care Regina Maria a României a avut un rol istoric determinant. Adrian Titieni îl interpretează pe Ionel Brătianu iar Anghel Damian pe regele Carol.

Ivana cea Groaznică, film inclus în secţiunea Cineasti del presente a Festivalului de la Locarno, unde a obţinut Premiul Special al Juriului, este o istorie neconvenţională despre oameni şi locuri, despre apartenenţă şi dor, spusă cu umor şi tandreţe, iar Cărturan, în regia lui Liviu Săndulescu, are ca personaj principal un bărbat de 60 ani (Teodor Corban) care, anunţat că mai are puţin de trăit, trebuie să-şi pună lucrurile în ordine.

Dintr-o discuţie tată-fiică, Timebox, documentarul Norei Agapi (prezent, printre altele, la Jihlava International Documentary FF, Doc Est FF 2019, Crossing Europe Film Festival, Linz) devine o luptă pentru spaţii şi amintiri, un omagiu adus propriului tată, dar şi spaţiului şi lumii în care a crescut.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: