Tehnică pentru Dezvoltare Sustenabilă - Autonomia vehiculelor și serviciile de mobilitate integrată

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

În Seoul apare primul vehicul autonom care promite să revoluționeze transporturile publice și începem să ne punem întrebări cu privire la eficiența mașinilor pe care le conducem. 

Automobilul, care promite să revoluționeze transportul, are un aspect prietenos pentru public
Sursa: France 24

Ce este mașina pentru proprietar? 

Ce este mașina pentru proprietar? O investiție, vor răspunde cei mai mulți dintre cei care citesc întrebarea. Și pe bună dreptate, o vor considera o investiție, pentru că au plătit o sumă de bani pe care cei mai mulți dintre ei nici măcar nu o aveau. Băncile se bucură oricând să alimenteze timp de 7 ani o investiție care își pierde jumătate din valoare când a trecut pragul reprezentanței din care a fost vândută.  

Durata de viață a unui vehicul de transport personal a ajuns să se limiteze la o medie de 5 ani în proprietatea unui achizitor. Mașinile se strică, sunt greu de întreținut, sunt din ce în ce mai ineficiente, parcările nu sunt disponibile, infrastructura nu face față și stresul zilnic al condusului pune presiune pe sistemul de sănătate, toate, în măsura în care prețul combustibilului crește.  

Conform unei statistici AAA Auto (SUA), 95% din durata de viață a unei mașini personale sunt pierduți. Vehiculul stă parcat considerabil mai mult decât 5% din durata de viață, reprezentativă mediei de exploatare a mașinilor private.  

Studiul este confirmat de RAC Foundation (agenție de cercetare în automobilistică din Marea Britanie) și aprofundat la nivel de detaliu pentru a dezvolta dovezi certe cu privire la ineficiența proprietății unui vehicul personal. Materialul poate fi studiat aici.

parcare aglomerată
Sursa: Freepik.com

Calculul randamentului unei mașini personale

AAA Auto remarcă, prin monitorizare și statistică, faptul că vehiculele din SUA au o medie de staționare în parcare de 95% din durata lor de viață. Tot AAA Auto calculează costul median de proprietate anuală a unei mașini la suma de 7000USD. Din valoarea unei mașini este pierdută în parcare, astfel, o sumă 6650 USD, spre deosebire de 350 USD anual reprezentativi pentru exploatarea vehiculului (5% timp).  

Suma de 7000 USD anual calculată ca fiind costul anual median de proprietate a unui vehicul este una justă, considerând că durata de viață este estimată la o medie de 5 ani, iar calculul costurilor unui vehicul nu se opresc la achiziție, ci continuă cu întreținerea, reparațiile, combustibilul, costul parcării, taxe, impozite, dobânzi etc.  

Dar mașinile electrice?

Într-o țară ca România, unde mixul energetic dat de Hidroelectrica și Nuclearelectrica este unul extrem de eficient și sustenabil, conform noilor criterii ale Taxonomiei (subiect pe care îl vom dezvolta cu altă ocazie), alimentarea vehiculelor electrice ar trebui să fie extrem de oportună. O medie multianuală de 60% energie este produsă în România din resurse sustenabile. Cu toate acestea suntem, și noi, în plin conflict global care continuă să se desfășoare la granițele noastre.  

Energia electrică nu mai este un bun dat, o comoditate, ci gradual devine un lux pe care începem să-l rezervăm pentru uz casnic, noi, consumatorii privați, cel puțin. Nu sunt de neglijat marii consumatori industriali care reprezintă aproximativ 70% consumul național. Conform ANRE, aceștia încă domină piața de consum, înainte să se îndrepte fiecare spre avarie din cauza variațiilor de cost a resurselor primare, unde energia are ponderea cea mai mare în cifra de afaceri, pentru cei mai mulți dintre ei.  

La nivel global, în schimb, situația este puțin mai “sufocantă”, unde chiar dacă am schimba întreg parcul auto, de la consumatori ai derivatelor de petrol la propulsie electrică, energia este produsă într-o medie de 84% din hidrocarburi. Este interesant de observat că acum 23 ani, procentul era de 86%.  

grafic eficienta energegica
Susrsa: ourworldindata.org

Cu alte cuvinte, cu tot efortul global de a pivota producția spre energie verde (eolian și fotovoltaic), această evoluție a produs o schimbare netă de 2% într-un sfert de veac.

Care este soluția pentru mobilitate?

Evident mai sus, utilitatea netă a unei mașini este calculată la 500 USD de către AAA Auto, din totalul de 7000 USD costuri anuale brute de proprietate, unde 6500 USD reprezintă banii pierduți în parcare, cost similar cu o taxă mult prea mare pentru proprietatea mașinii. 

Împărțind suma totală de 7000 USD la 12 luni, vom obține un cost de aproximativ 500 USD lunar pentru stresul de a întreține un vehicul personal. Suma de 500USD este mai mult decât suficientă pentru serviciile de taxi, ride-sharing (închirieri prin aplicații digitale), transport public, într-o zonă metropolitană din România. Rămân, din această sumă, suficiente economii, în fiecare lună, estimate să se acumuleze la 3000USD anual, pentru deplasări cu avionul sau trenul pe distanțe lungi, spre destinații de vacanță.  

Astfel, este lesne de înțeles de ce începem să folosim din ce în ce mai mult serviciile de mobilitate, unde cele mai mari costuri continuă să fie combustibilul și resursa umană.  

Pilotul automat

Combustibilul este un subiect dificil de controlat, iar transporturile vor continua să varieze în funcție de prețul petrolului. Resursa umană, în schimb, este o problemă care nici măcar nu pornește de la costurile asociate cu salariile șoferilor.  

Problema principală pe care o întâmpină un furnizor de servicii de mobilitate, de tipul celor care închiriază mașini disponibile oriunde în oraș, prin aplicație, pentru ca acestea să fie conduse de doritori, este că “șoferii de ocazie” tratează mașinile cu dispreț. Cele mai multe dintre aceste afaceri raportează costuri de reparații mult prea mari pentru ca serviciul lor să fie considerat unul de calitate. Mașinile, deși impresionant de multe, sunt toate avariate și neîntreținute.  

Conform BBC, Centrul Britanic de Etică a Datelor și Inovare descoperă că șoferii umani sunt eroarea principală într-un sistem rutier complet autonom. 99% dintre incidentele raportate de Tesla în timpul condusului autonom sunt provocate de alți șoferi care au încălcat reguli de circulație și au generat confuzie în sistem.  

dacia spring avariata
Sursa: business24.ro

Autonomia este un subiect de siguranță, înainte să fie un subiect economic

Eroarea umană în traficul rutier este o problemă globală care contabilizează peste 1,3 milioane de decese anual și reprezintă o povară de 3% din bugetele brute ale tuturor țărilor de pe planetă, conform World Health Organization. Raportările sunt extrem de serioase și alimentează nevoia măsurilor de siguranță.  

Culmea, nu numai în România, cum ar fi unii înclinați să creadă, este aceasta o problemă, ci în orice țară în care șoferi fără discernământ se consideră îndreptățiți să ajungă mai repede decât alții la destinația lor. 

Autonomia vehiculelor rezolvă această problemă în orice circuit închis, în care omul nu are acces, în proporție de 100%. Încă de la nivelele 2 și 3 (din 5), vehiculele autonome testate pe circuit închis, fără intervenția șoferilor umani în sistem, nu produc accidente. Simulările și testările, sistemele intuitive și tehnologia stabilă reduc drastic incidentele și accidentele. Ca licență artistică, putem adăuga: reduc și stresul șoferului la volan, transformând experiența transportului într-una plăcută, în care pasagerul se poate relaxa până la destinație.  

Marii producători auto nu mai pot vinde mașini în ritmul anterior

În plină criză sanitară globală, marii producători auto au realizat că circuitele de logistică nu le pot susține producția de vehicule pentru transport personal. Daimler Mobility și grupul BMW au decis să încheie un protocol de colaborare pentru a pivota modelul de afaceri către un model care pune în piață o flotă pentru utilizare în comun. 

Da, se pare că de astăzi (nu de mâine sau un viitor ipotetic), marea majoritate dintre utilizatorii de servicii de mobilitate pot avea acces la o mașină cu un standard de calitate impecabil. Aceasta va fi folosită pentru transportul de la origine la destinație, urmând ca singură să se deplaseze către un nou client, pentru a crește timpul de utilizare de la 5% (conform statisticii anterior menționată) la 100% și a reduce pierderile asociate cu timpul inutil de parcare a mașinii.   

Și era și momentul oportun, considerând că ne regăsim în ipostaza în care niciunul dintre modelele acestor doi producători nu costă mai puțin decât un apartament confortabil, dintr-o zonă centrală, în capitala României, spre exemplu.  

vehicul electric servicii contra cost
Sursa: bbc.co.uk

Zis și făcut, unul dintre cei doi mari producător auto introduce de această săptămână serviciul de deblocare a accelerației contra unui cost de 1.200 $ anual.

Evoluții în România

Invoker TransIT România dezvoltă, prin Programul Operațional Competitivitate din Fondul European de Dezvoltare Regională, “Platforma Inovativă Autonomous Driving” și o montează pe un autobuz din gama Karsan. Actualmente, vehiculul este disponibil și se plimbă prin lume ca și “proof-of-concept", acumulând date pentru a-și dovedi eficiența.  

Sistemul dă dovadă de eficiență în sistem autonom nivel 4, fără erori, și conceptul este extrem de interesant considerând că întreaga tehnică pentru autonomia vehiculului este o opțiune care poate fi ajustată pentru alte modele.  

Astfel, nu discutăm despre vehicule noi, costisitoare. Nivelul de siguranță și securitate rutieră, eficiența circuitelor economice din industriile de transport, confortul pasagerilor și acuratețea livrării mărfurilor sunt probleme care pot fi rezolvate prin montarea unui sistem pe actualul parc auto.  

Acesta este un proiect revoluționar pe care Asociația pentru Combustibili Sustenabili îl promovează în conceptul de Economie Circulară, concept menit să asigure tranziția eficientă la un viitor în care dezvoltarea sustenabilă nu pune presiune financiară pe sistemele economice. Este un proiect realizat prin fonduri europene și îl considerăm reprezentativ pentru acei români care cred în viitorul țării în care trăim. 

finalizare proiect european vehicul autonom invoker transit
Sursa: Invoker TransIT - comunicate de presă

Economia circulară

Conform legislației și normelor europene, accesul la finanțe va fi condiționat de sustenabilitatea proiectului propus. Și nu ne referim aici doar la fonduri publice sau europene, ci inclusiv la sistemul bancar, care are obligația legală să analizeze raportul non-financiar al companiei care solicită un credit pentru investiții.  

Proiectele viitorului european sunt verzi, conform legii. 

Astfel, soluții precum cea dezvoltată de Invoker TransIT pot da viață nouă unor mașini comerciale depășite tehnic, și le poate întoarce în trafic pentru încă un ciclu de viață în care produc plus valoare pentru administratorii de flote.  

Conversia vehiculelor de transport public la noi tehnologii de alimentare, precum vehicule alimentate prin gaz natural comprimat sau gaz natural lichefiat, tranziția la vehicule electrice prin modificarea modelelor învechite, vehicule care consumă hidrogen prin pile de combustie, administrate prin sisteme autonome, vor veni să asigure un salt către noile linii de producție ale industriei de mobilitate. Nevoia de a avea un habitat inteligent, un veritabil "smart city", în criterii financiare permisive pentru locuitori, care pot fi premise pentru proiecte politice credibile ale viitorilor edili, este evidentă. 

Asociația pentru Combustibili Sustenabili (ACS) și-a asumat, ca strategie, misiuni de documentare și angajare academică, pentru promovarea de tehnologie inovativă precum vehicule pe hidrogen sau alimentate alternativ, dar și contribuția la generarea unui cadru tehnico-legal pentru promovarea de vehicule autonome. 

Continuăm să analizăm tehnologia de transport autonom în seria “Tehnică pentru Dezvoltare Sustenabilă”, în articole viitoare.  

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite