Reprezint „exodul din aviație” pentru că aviația este o găină fără cap

0
0
Publicat:

Federația Sindicatelor din Aeroporturi a emis un comunicat de presă preluat de toate agențiile în cursul zilei de astăzi, trăgând un semnal de alarmă greoi... Atât de greu că vor rămâne cu el în mână dacă nu atingem toate fațetele acestui subiect dificil. 

image

Sindicatele din aeroporturi trag semnalul de alarmă și rămân cu el în mână

Membrii Federației Naționale a Sindicatelor din Aeroporturi transmit, printr-o scrisoare deschisă adresată guvernanților, un „semnal de alarmă privind impactul negativ” al prevederilor Ordonanței care prevede măsuri fiscal-bugetare asupra aeroporturilor din România și asupra siguranței și securității aeronautice. „Lipsa motivării financiare a salariaților va genera un exod al acestora, cu repercusiuni asupra derulării proceselor tehnico - operaționale și implicit cu generarea insecurității siguranței și securității aviației civile”, arată sindicatele din acest sistem.

După 20 ani de activitate în industria aviației, pot să confirm că salariile nu mai reprezintă eforturile monumentale de corelare a activității fizice intensive (muncă grea la temperaturi extreme) cu regulamente riguroase de siguranță și securitate care pot fi absorbite de personal cu abilități intelectuale peste medie, care - în mod normal - nu sunt regăsiți în câmpul muncii fizice. Eu am trecut prin toate etapele de pregătire și experiență în aeroporturi, de la împins bagaje la management superior, și vă pot spune că aeroporturile sunt printre cele mai riguroase sisteme economice din perspectivă de design organizațional, standarde, proceduri, declanșare etapizată a proceselor pentru managementul total al calității în fiecare mișcare perfect calculată pentru ca pasagerul să tranziteze în deplină siguranță, securitate și confort infrastructura. 

Pot evalua un sistem organizațional pentru că sunt în curs de cercetare doctorală a Managementul Designului Organizațional, ca și componentă de Administrare a Afacerilor și pot evalua aeroporturile ca organizații pentru că am lucrat în sistem după ce am împlinit vârsta la care copiii nu mai sunt exploatați dacă se angajează. 

Ce nemulțumiri au sindicatele?

image

”Starea de incertitudine ce s-a instaurat asupra salariaților aeroporturilor civile, generată de campania de informații contradictorii ce precede adoptarea acestei Ordonanțe de Urgență, generează un cadru de instabilitate și neîncredere în deciziile autorităților și poate duce la mișcări spontane de protest cu consecințe negative asupra întregii activități aeroportuare. Totodată, lipsa motivării financiare a salariaților va genera un exod al acestora, cu repercusiuni asupra derulării proceselor tehnico-operaționale și implicit cu generarea insecurității siguranței și securității aviației civile. Derularea proiectelor de investiții și extindere a capacităților de operare ale aeroporturilor, după anii de pandemie, va fi pusă sub semnul întrebării și va stopa atragerea de noi operatori și noi rute de zbor, implicit acest lucru reflectându-se în veniturile acestora” spun sindicatele. 

Să le luăm pe rând atunci:

Lipsa motivării financiare a salariaților generează exod

aeroport cluj foto pixabay

Da! Dar nu este Guvernul de vină. 

Aeroporturile au scheme de personal bine determinate pentru fiecare parametru funcțional. Ca să simplific perfect ideea, există reglementări ferme în ceea ce privește studiile, pregătirea, menținerea pregătirii, evaluarea și operaționalizarea personalului pentru fiecare metru pătrat din fiecare ansamblu operațional. Fără conformarea cu acești parametri pre-stabiliți prin regulamente internaționale, aeroporturile nu se încadrează în certificări necesare pentru a se putea menține operaționale. Pe scurt, fie sunt conforme, fie nu sunt licențiate și se închid. 

În ceea ce privește personalul tehnic - operațional, aeroporturile din România încă se bucură de profesioniști excepționali, care fac performanță inegalabilă - și nu sunt plătiți la nivelul la care ar trebui. 

În ceea ce privește personalul auxiliar, începem să observăm probleme grave, pentru că se plimbă prin parfumerii tot felul de iepuri săriți din cine știe ce sinecură, care vor să iasă în evidență prin orice mijloc posibil și cel mai des sabotează activitatea celor care performează ca să pară că rezolvă ei mai repede ceva ce nu pot înțelege măcar să priceapă - personal care grevează bugetul necesar pentru remunerarea corectă a personalului tehnic - operațional. 

Investițiile puse în pericol?

image

Investițiile în infrastructura de transport aerian sunt puse în pericol de personalul ineficient mai sus descris, în niciun caz de Guvernul României care nici măcar nu ar trebui să discute despre investiții din resurse proprii în infrastructură, atâta vreme cât sunt disponibile resurse nelimitate emise prin programe europene. 

Încă nu înțeleg tupeul unor companii, cărora li s-a dat mână liberă să performeze în piață și să atragă resurse economice pentru a se dezvolta, care stau cu mâna întinsă la Guvern pentru pomană. Infrastructura vă este încredințată pentru modernizare și extindere, pentru menținere în parametri operaționali. 

Să vă spun un secret public, pe care vi-l tot spun de vreo 4 ani:

- TOATE studiile de fezabilitate trebuie redesenate pentru a dovedi impactul pozitiv asupra mediului înconjurător provocat de implementarea proiectului;

- Impactul pozitiv asupra mediului înconjurător trebuie evaluat și certificat de un agent notificat independent, cu credibilitate multinațională;

- Componentele achiziționate pentru lucrările de investiții trebuie să fie, la rândul lor, certificate pentru emisii scăzute de gaze cu efect de seră în producția și transportul lor la locul de implementare a proiectului;

Prin aceste mecanisme clar trasate de Uniunea Europeană, aveți acces la resurse nelimitate cu care să vă finanțați proiectele de investiții, dar ca să aveți acces la asemenea informații vă trebuie oameni competenți în structurile de management, nu sinecuri agresive care înțeleg să demonteze munca altora ca să se scalde în atenția unui eșec, mai degrabă decât să se mândrească cu o realizare. 

Acesta este realul motiv pentru care aviația se confruntă cu un exod de personal, în niciun caz lipsa unei ipotetice pomeni. Și eu sunt realmente intrigat de abordarea sindicatelor astăzi, care în loc să lupte pentru siguranța personalului critic se lansează într-un război al mâinii întinse la Guvern. Cred cu tărie că dacă ar lua măsuri ferme pentru optimizare organizațională în instituțiile pe care le reprezintă, sindicatele ar avea mai mult de câștigat decât prin această metodă. 

Sfatul meu este același pe care l-am dat, fără teamă și menajamente, când făceam parte din sistem: externalizarea. Personalul critic pentru operațiuni, siguranță și securitate va respira ușurat atâta vreme cât de investiții, componenta tehnică și administrativă se ocupă firme auditate de companii cu experiență în monitorizare, implementare și atragerea răspunderii. 

Noi rute și companii?

avioane cer contrails jpg

Cred cu tărie că sindicatele aveau unica oportunitate să se îndrepte către Guvernul României și să ceară ce le trebuie de fapt: abilitatea de a-și seta propria schemă tarifară preferențială pentru a putea atrage noi companii în aeroporturi, la ore optime. 

Sunt puțini cei care știu că aeroporturile din România sunt puternic restricționate în ceea ce privește beneficiile pe care le pot acorda companiilor de transport, în vederea dezvoltării unei strategii comune de operaționalizare pe rute. Aeroporturile funcționează ca "centre de profit", deși nu pot aplica strategii de marketing, pentru că accesul la infrastructura publică de interes național și european trebuie să fie nerestricționat de bariere inclusiv tarifare, ceea ce noi am interpretat (în exces de zel) că toți plătesc același preț, indiferent de volum. 

Agențiile de handling, pe de altă parte și spre exemplu, care sunt private, au libertatea de a concura între ele pe scheme tarifare avantajoase. 

Sindicatele puteau cere ceva realizabil, cum ar fi abilitatea de administrare pentru profit, din care să producă atât venituri care să acopere costurile, dar și dividend atractiv pentru o listare publică valoroasă - alt mecanism abstract din care se pot finanța proiectele de investiții. 

În concluzie, închei înainte să vând prea multe ponturi gratuit - într-un singur articol cel puțin. Asta pentru că putem intra în detalii atât din amintiri, cât și detalii constructive. Și au dreptate sindicatele să se simtă solidare în jurul personalului amenințat de adversitate. Dar n-au dreptate să ceară Guvernului ceva înainte să-și rezolve problemele în interiorul organizațiilor din care fac parte. 

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite