Primăria vrea să bage pietonii sub pământ. Astăzi, la ora 12, putem spune „nu“
0Dacă vă pasă cum va arăta Piaţa Romană în viitorul apropiat, vă invit să daţi astăzi o fugă la dezbaterea publică organizată pe marginea acestui subiect. Primăria a fost forţată (de nişte ONG-uri) să organizeze o întâlnire cu bucureştenii. Dezbaterea are loc de la ora 12, la sediul Primăriei Generale. Astfel de manifestări specifice democraţiei sunt rarisime la Primăria Capitalei, deci vă invit să profitaţi.
Primăria Capitalei se încăpăţânează să ignore faptul că modificarea radicală a spaţiului public se face cu consultarea populaţiei, cu informări şi dezbateri. Aşa e firesc, aşa se procedează în oraşele civilizate, aşa trebuie să fie din moment ce toate lucrările se fac cu bani de la bugetul la care contribuim cu toţii.
La noi, întreaga adunatură de directori, consilieri municipali, comisii, referenţi, în frunte cu primarul general Oprescu se comportă în cazul unor proiecte de amploare de milioane de euro de parcă purced la curăţenia de primăvară a grădiniţei din spatele blocului. În cel mai fericit caz, autorităţile mimează consultarea bucureştenilor şi pun proiectul în dezbatere pe site-ul primăriei care pare făcut special să nu găseşti nimic, niciodată. Informarea cetăţeanului este, de fapt, postarea unor documente scanate, pe alocuri incomplete sau ilizibile, scrise în limbajul de lemn al ”direcţiilor”.
Transformarea pietonilor în cârtiţe
Dacă nu aţi aflat deja, Primăria Capitalei se pregăteşte să reamenajeze unul dintre cele mai importante spaţii din Bucureşti, Piaţa Romană. În mare, se vrea ca Piaţa Romană să nu mai poată fi văzută decât din maşină, în mers. Asta pentru că trecerile de pietoni vor fi desfiinţate, iar pietonii coborâţi sub pământ, într-un pasaj subteran. Costurile proiectului sunt estimate la 18 milioane de euro.
În mod halucinant, specialiştii din primărie au ajuns la concluzia că traficul pietonal este cea mai mare problemă de la Romană. Ei ignoră faptul că Bucureştiul este sufocat de maşini în anumite intervale orare şi asta nu se va schimba oricâte pasaje subterane şi autostrăzi suspendate vor fi construite. Dimpotrivă. Absenţa unui sistem eficient de transport în comun şi dezvoltarea infrastructurii rutiere în favoarea maşinilor înseamnă mai multe automobile pe străzi, mai mulţi bani daţi pe combustibil, mai mult zgomot, mai multe accidente rutiere, mai multe noxe, mai mulţi bolnavi de afecţiuni respiratorii.
Piaţa Romană este un furnicar în care se perindă zilnic mii de oameni şi în asta constă vitalitatea economică şi tumultul zonei, ceva absolut firesc pentru o piaţă publică. Dacă circulaţia pietonală va fi îngropată, Piaţa Romană îşi va pierde sensul, iar oamenii vor pierde din nou teren în favoarea maşinilor.
Normal ar fi ca reamenajarea zonei să se facă în beneficiul oamenilor, care să găsească aici un spaţiu prietenos, aerisit şi confortabil.
Profesionist ar fi ca proiectul de reamenajare să fie stabilit în urma unui concurs, având în vedere că e plătit din bani publici.
Obligatoriu ar fi ca proiectul câştigător să fie implementat în forma dată de autorii săi, nu ca la Universitate, unde s-a procedat la betonarea pieţei, deşi proiectul câştigător prevedea altceva.
Responsabil ar fi ca bucureştenii să meargă în număr cât mai mare la dezbaterea de azi.