PISA 2012: România, coada şi ruşinea Europei la educaţie

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Au fost publicate rezultatele evaluării internaţionale PISA 2012. PISA este o evaluare internaţională a OECD (Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică), asupra nivelului la care se găsesc elevii de 15 ani la: matematică, înţelegerea textelor şi ştiinţe. PISA se organizează din 3 în 3 ani, începând din anul 2000, şi şi-a câştigat respectul prin amplitudinea şi acurateţea ştiinţifică a demersului.

Rezultatele PISA 2012 sunt publicate în 2014, după 2 ani de prelucrare şi intepretarea testelor a 510.000 de subiecţi din 65 de ţări, ceeace dă o imagine asupra seriozităţii studiului.

PISA constituie un ajutor esenţial pentru ţările participante, care-şi pot astfel evalua performanţele prin comparatie cu alte ţări, pot trage concluzii asupra ce decizii trebuie să ia pentru ameliorarea rezultatelor şi îndreptarea greşelilor.

Testele PISA au un pronunţat caracter interdisciplinar şi aplicativ,  pentru că-şi propun să răspundă la întrebarea:

Ce este important să ştie şi să ştie  să facă un cetăţean modern? (savoir et savoir faire)

Aceasta este întrebarea care stă la baza sistemului de evaluare a calităţii, echităţii şi eficienţei educaţiei, la nivel global.

În ce măsură  elevii în vârstă de 15 ani au dobândit cunoştinţe şi abilităţi esenţiale pentru participarea deplină la viaţa societăţii moderne, în special la citire, matematică, ştiinţe şi rezolvarea de probleme?

Examenele, identice pentru toată lumea, au avut loc la trei materii: matematică,  ştiinţe şi înţelegerea textelor. În fruntea clasamentului se află ţări asiatice în timp ce ţările europene intră abia începând de la  locurile 8. (Liechtenstein, urmat de Elveţia, Olanda, Estonia şi Finlanda)

Asia de sud-est monopolizează primele 7 locuri ale clasamentului Pisa 2012. Cap de listă, Shanghai (China) urmat de Singapore, Hong-Kong, Taipei, Corea de Sud, Macao şi Japonia.

Cum se explica rezultatele bune ale asiaticilor? Explicaţia este simplă, spune Eric Charbonnier, specialist al educaţiei la OCDE:

"Sistemele educative asiatice funcţionează bine pentru că cer multe lucruri de la elevi. Există apoi o cultură a educaţiei: părinţii, elevii, profesorii - toată lumea merge în aceeaşi direcţie, munceşte cu acelaşi obiectiv: ameliorarea performanţelor şi corectarea greşelilor. În plus copiilor li se oferă condiţii optime pentru învăţat. Nu în ultimul rând, formarea învăţătorilor şi a profesorilor este şi ea parte din cheia reuşitei. Toate ţările din fruntea clasamentului care au progresat au pus formarea dascălilor în centrul sistemului.

Germania a trăit în 2000, cu ocazia primului test, un adevărat "şoc Pisa". Berlinul a reuşit între timp să-şi reducă inegalităţile, a cautat, a inteles greselile si le-a indreptat.

România, în schimb, nu ajunge decât pe locul 45 din 65 la matematică, pe locul 50 la înţelegerea textelor, şi pe locul 50 la ştiinţe şi situaţia se menţine aceeaşi de mulţi ani.

Dintre ţările UE, la matematică România (poziţia 45) întrece doar Bulgaria (poziţia 47), dar  în urma Sloveniei, Ungariei şi Serbiei. La înţelegerea textelor la fel,  (Romania-50, Bulgaria-51), iar la ştiinţe  este coada Europei, locul 50.

Ce-i drept, România întrece la ştiinţe ţări precum Costa Rica, Kazahstan, Malaesia. Dacă poate fi o consolare.

În România, la matematică 40,8% dintre elevi sunt puţin performanţi şi 3,2% foarte performanţi.

În Shanghai (China), procentele sunt pe dos, 3,8% puţin performanţi şi 55,4% foarte performanţi.

Să fii coada Europei, (şi la ediţiile anterioare ale evaluării PISA s-a întâmplat la fel), nu e deloc un motiv de calm şi linişte.

Asta înseamnă că educaţia din România este la pământ, prăpastia dintre şcoală şi viaţa reală a fost şi rămâne imensă, piaţa muncii este de slabă calitate, şi de aici o economie necompetitivă şi neatractivă pentru investitori.

Şi dacă economie performantă nu e, de unde nivel de trai decent măcar, dacă nu comparabil cu acela al ţărilor dezvoltate?

Grav este că de 15 ani, cel puţin, ştim cum stăm din surse credibile, nu de la trompete de partid, şi nu suntem în stare să luăm măsurile care se cuvin.

Ce face România în educaţie?

Face reforme peste reforme, dar nu este lăsată niciuna să-şi producă efecte. (Reforma Marga, Andronescu, Miclea, Adomnitei, Funeriu, şi acum Câmpeanu)

Se schimbă legile din educaţie tot la 2 ani odată, prin OUG-uri dacă nu direct,  de-a înnebunit lumea, nu mai ştie nimeni ce e în vigoare şi ce nu.

Am avut şansa unor studii serioase, la Comisia pe Educaţie de la Cotroceni, condusă de Mircea Miclea, şi apoi  legea Funeriu.  S-a ales praful şi de ele, când actuala putere a decis că foştii miniştri au fost proşti, doar actualii sunt deştepţi.

Rezultatul a 15 ani de educaţie sub conducerea mai directă, mai din umbră, a Ecaterinei Andronescu sunt:

-ultimele sau ultimul loc din Europa în clasamente internaţionale credibile.

-curriculumul şcolar încremenit în tiparele anterioare anului 1990.

- abandon şcolar de 20-25% la trecerea de la clasa a VIII-a la clasa a IX-a. Elevii fug de şcoală şi de facultate, pentru că nu îi ajută să intre în piaţa muncii.

- 330.000 de elevi au parcurs liceul degeaba, în ultimii 5 ani. N-au luat sau nu s-au prezentat la Bacalaureat.

-de la 270.000 elevi în şcoala profesională în 2003, am ajuns la 30.000 în 2015.

-fabricile de diplome universitare, pentru îmbogăţirea cărora a fost distrusă educaţia din România, culeg acum ce-au semănat: rămân fără studenţi şi intră în faliment.

Ce-ar fi trebuit să facă conducerea educaţiei?

  • Să lase legea Funeriu să-şi producă efectele, timp de 12-15 ani, fiind prima reformă bazată pe studiile unor profesionişti, nu ale unor politruci care pretind că se pricep la educaţie, doar pentru că i-a pus acolo partidul.
  • Să fi reformat de la începutul anilor 90 curriculumul şcolar, ţinând cont de noul context economic, social, politic, de provocările timpului.
  • Să instaleze un sistem de evaluare standardizat, unitar la nivel de ţară, bazat pe aplicaţii informatice.
  • Să construiască mai multe trasee educaţionale, din care elevii să-şi aleagă pe cel care li se potriveşte.
  • Să treacă la salarizarea bazată pe performanţă şi rezultatele muncii.
  • În învăţământul superior să ceară evaluare şi clasificare de la agenţii străine specializate.
  • Să descentralizeze şi să depolitizeze managementul şcolar, înţelegând că politrucii plasaţi de partid în fruntea şcolilor fac numai rău. Nu-i suficient să ai carnet de partid ca să te şi pricepi la şcoală.
  • Să aducă părinţii şi comunitatea şcolară în conducerea şcolilor.
  • Să reanalizeze toate doctoratele din ultimii 25 de ani, pentru a elimina pe cele plagiate sau fără merite ştiinţifice.
  • Să aducă şcoala profesională la rangul şi importanţa pe care o are în celelalte ţări europene.

Sunt multe alte măsuri necesare, dar am aflat în ultimii 15-20 de ani că ne batem gura degeaba.

Să nu ne mirăm atunci că am fost şi rămânem ruşinea Europei la educaţie, precum şi în multe alte domenii.

Ţările care au avut un boom economic, cele din Asia, au avut intelepciunea să se bazeze pe educaţie, în primul rând.

Noi facem prostia să ne bazăm pe politrucii care ne conduc, pentru că partidele nu înţeleg că a fi membru de partid nu este de loc suficient să te pricepi la ceva, mai ales la educaţie.

   În aceste condiţii,  vom fi încă mult şi bine coada şi ruşinea Europei la educaţie şi în multe alte domenii.

  intelegerea textelor                           1 Shanghai (Chine) 570 2 Hong-Kong (Chine) 545 3 Singapour 542 4 Japon 538 5 Corée 536 6 Finlande 524 7 Taipei chinois 523 8 Canada 523 9 Irlande 523 10 Pologne 518 11 Liechtenstein 516 12 Estonie 516 13 Australie 512 14 Nouvelle-Zélande 512 15 Pays-Bas 511 16 Macao (Chine) 509 17 Suisse 509 18 Belgique 509 19 Allemagne 508 20 Viêtnam 508 21 France 505 22 Norvège 504 23 Royaume-Uni 499 24 États-Unis 498 25 Danemark 496 26 République tchèque  493 27 Autriche 490 28 Italie 490 29 Lettonie 489 30 Luxembourg 488 31 Portugal 488 32 Espagne 488 33 Hongrie 488 34  Israël 486 35 Croatie 485 36 Islande 483 37 Suède 483 38 Slovénie 481 39 Lituanie 477 40 Grèce 477 41 Fédération de Russie 475 42 Turquie 475 43 République slovaque  463 44 Chypre 449 45 Serbie 446 46 Émirats arabes unis 442 47 Thaïlande 441 48 Chili 441 49 Costa Rica 441 50 Roumanie 438 51 Bulgarie 436 52 Mexique 424 53 Monténégro 422 54 Uruguay 411 55 Brésil 410 56 Tunisie 404 57 Colombie 403 58 Jordanie 399 59 Malaisie 398 60 Argentine 396 61 Indonésie 396 62 Albanie 394 63 Kazakhstan 393 64 Qatar 388 65 Pérou 384

stiinte 

1 Shanghai (Chine) 580 2 Hong-Kong (Chine) 555 3 Singapour 551 4 Japon  547 5 Finlande 545 6 Estonie 541 7 Corée 538 8 Viêtnam 528 9 Pologne 526 10 Liechtenstein 525 11 Canada 525 12 Allemagne 524 13 Taipei chinois 523 14 Pays-Bas 522 15 Irlande 522 16 Australie 521 17 Nouvelle-Zélande 516 18 Slovénie 514 19 Royaume-Uni 514 20 Macao (Chine) 509 21 Suisse 509 22 République tchèque 508 23 Autriche 506 24 Belgique 505 25 Lettonie 502 26 France 499 27 Danemark 498 28 États-Unis 497 29 Espagne 496 30 Lituanie 496 31 Norvège 495 32 Italie 494 33 Hongrie 494 34 Luxembourg 491 35 Croatie 491 36 Portugal 489 37 Fédération de Russie 486 38 Suède 485 39 Islande 478 40 République slovaque 471 41  Israël 470 42 Grèce 467 43 Turquie 463 44 Chypre 449 45 Émirats arabes unis 448 46 Bulgarie 446 47 Serbie 445 48 Chili 445 49 Thaïlande 444 50 Roumanie 439 51 Costa Rica 429 52 Kazakhstan 425 53 Malaisie 420 54 Uruguay 416 55 Mexique 415 56 Monténégro 410 57 Jordanie 409 58 Argentine 406 59 Brésil 405 60 Colombie 399 61 Tunisie 398 62 Albanie 397 63 Qatar 384 64 Indonésie 382 65 Pérou 373




 

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite