Parlamentul European refuză Chinei statutul de economie de piaţă! BRICS, pe făraş?

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
brics

Lovitura UE este enormă, poate provoca Chinei pierderi economice serioase, îi poate accentua trendul descendent şi, în orice caz, constituie o pierdere de imagine uriaşă pentru „Imperiul de Mijloc“. Dar nu numai atât. Nici pe departe.

Primul nivel.

China a intrat în Organizaţia Internaţională a Comerţui (OMC) în 2001, după 15 ani de negocieri acerbe, având calitatea de „ţară fără economie de piaţă“. De-o parte şi de alta, s-a spus atunci că asta nu constituia de fapt o mare problemă, deoarece acest statut nu foarte onorant pentru ţara care este acum cea de-a doua economie mondială, nu avea să dureze decât o perioadă scurtă în termenii ciclurilor economice, adică 15 ani, suficient pentru a reduce masivul intervenţionism al statului chinez în economie.

Perioada aceasta de tranziţie trebuia să se termine acum, în 2016, mai precis pe 11 decembrie la miezul nopţii. Atunci, au argumentat negociatorii chinezi, ţara lor trebuia să primească automat statutul de economie de piaţă. Nu e cazul, a spus ieri Parlamentul European votând cu o largă majoritate (546 voturi „pentru“, 28 „împotrivă“ şi 77 de abţineri) o Rezoluţie care cere Comisiei Europene să refuze acest statut Chinei până când nu va îndeplini criteriile UE, dar şi de a întări procedurile anti-dumping existente.

Adică? În momentul intrării în OMC, China a fost nevoită să accepte o serie de „clauze derogatorii temporare“ care să permită statelor importatoare din OMC să-şi protejeze cât mai eficient pieţele naţionale împotriva practicilor de dumping. UE aplică în acest moment metoda „ţării analoage“, adică valoarea unui produs este determinată pe baza preţului aplicat într-o ţară terţă care are o economie de piaţă.

Aceasta înseamnă că în cazul în care un produs chinezesc este vândut la un preţ inferior decăt unul din India, spre exemplu, un Stat Membru poate considera că este vorba despre dumping şi să ia măsurile de sancţionare ce se impun. În acest context, să amintim că, în perioada 1995-2014, UE a lansat împotriva Chinei un număr de 99 de proceduri şi a aplicat penalităţi la o medie de 44% din cazuri.

Problema apare în momentul în care se confirmă că unele produse de export ale Chinei au beneficiat de politici de ajutor de stat sau au preţuri sub costul de producţie ca urmare a unor manipulări ale cursului de schimb... ceea ce poate ameninţa direct piaţa europeană, cu deosebire sectoarele siderurgiei şi energiilor neconvenţionale. Conform calculelor Comisiei Europene, ridicarea acestor măsuri anti-dumping severe de acum şi rămânerea doar la cele prevăzute de cadrul general al OMC ar provoca direct, în imediat, pierderea a 250.000 de locuri de muncă la nivelul UE. Mai mult, Institutul de politici economice de la Washington spune că, pe termen mediu, rezultatul unei măsuri favorabile Chinei ar duce la o reducerea a PIB-ului european cu 2% anual şi, începând cu 2020, la dispariţia a 1,7 - 3,5 milioane de locuri de muncă în Europa.

Care va fi reacţia Chinei? Unii colegi de la Bruxelles se aşteaptă deja la represalii costisitoare pentru UE, existând posibilitatea ca China să renunţe la participarea anunţată la finanţarea marilor proiecte europene din programul Juncker, dar şi posibile măsuri de retorsiune privind exporturile către pieţele chineze şi condiţiile de lucru pentru companiile europene stabilite în China. Pot exista consecinţe, dar, în contextul actual, China este realmente fragilizată economic, şocurile bursiere arătând cât de extraordinar şi neaşteptat de sensibile sunt structurile sale financiare, dar şi foarte dependentă de importurile de tehnologii occidentale şi de produse agro-alimentare.

Dar mai există şi o altă implicaţie, la nivel superior, geo-politic.

Foto: iulie 2015, întălnirea liderilor din ţările BRICS

brics

Ceea ce vedem acum este faptul că trei dintre statele BRICS se află într-o situaţie economică extrem de delicată, cu anticiparea unor eventuale mişcări sociale de mare amploare şi de mare intensitate în Brazilia agitată de un ciclon politic care s-ar putea termina violent, cu Rusia care resimte intens urmările sancţiunilor economice decise de UE şi SUA şi alte state partenere, cu o devalorizare continuă a rublei şi o scădere evidentă a puterii de cumpărare şi nivelului de trai, acum cu China de unde sosesc încontinuu veşti dintre cele mai îngrijorătoare privind stabilitatea economiei şi sistemului bancar...

După un început furtunos - cel în care, mărturisesc, am crezut că putea reprezenta începutul stabilirii unei alternative la sistemele osificate responsabile şi pentru marea criză economică, s-a văzut relativ rapid că miza pe care o puneau, aprope exclusiv, pe valoarea resurselor energetice enorme de care dispun combinate cu o piaţă care, practic, poate înghiţi orice şi, mai ales, în orice cantitate, a produs mutaţii sensibile, deloc fericite, în comportamentul lor pe plan internaţional. Odată cu intrarea treptată în crize economice succesive, a crescut numărul paradelor, exerciţiilor şi demonstraţiilor militare, ridicând în consecinţă nivelul de tensiune în zona de frontieră NATO-UE/Rusia, dar şi în Marea Chinei... În cazul Braziliei, ţara a devenit aproape total dependentă de exporturile de materii prime, asemeni Rusiei... ţări acum blocate, îngenuncheate şi aflate sub o enormă presiune din cauza scăderii incredibile a preţului petrolului devenit, din nefericire, unica lor resursă de putere şi credibilitate. China, în plus, a semnat un acord de lungă durată cu preţ fix pentru ţiţei şi gaze naturale din Rusia, oneros acum când valoarea barilului scade vertigions în fiecare lună sub presiunea producţiei senzaţionale de gaze şi petrol de şist din SUA.

Asistăm acum la un episod extrem de important în ceea ce este reechilibrarea, redimensionarea şi chiar reconfigurarea geografică a pieţelor de putere, cu un avantaj notabil pentru alianţa SUA-UE care face din spaţiul euro-atlantic cea mai importantă forţă motrice a dezvoltării mondiale. Dar şi, în paralel, cu alunecarea unor regiuni întregi înspre zona foarte periculoasă a crizelor economice de mare amploare, risc major de perspectivă pentru întreaga economie mondială.

Brazilia în nelinişte politică şi socială profundă, China în pragul unei explozii economice care să genereze un şoc care ar putea să scuture întreaga structură economico-financiară a planetei, Rusia fără opţiuni altele decât cele militare, izolată diplomatic şi supusă în continuare unui regim de sancţiuni care chiar ar putea să fie completat cu noi măsuri restrictive de mare amploare... totul în condiţiile în care fractura economică şi civilizaţională între diferitele zone ale lumii este în creştere, iată tabloul unei ordini internaţionale care-şi schimbă pilonii sub ochii noştri.

Odată cu intrarea în faza finală a unei bătălii pentru supremaţie, de acum evidentă şi fără întoarcere, generând în final un nou tip de ordine mondială, de data asta bazată pe noul argument-cheie, superioritatea tehnologică. Priviţi la fotografia cu liderii BRICS şi gândiţi-vă la schimbarea totală a statutului lor de statut de putere şi influenţă. În doar un an de zile.

Unde suntem noi în toate acestea? În campanie electorală, evident.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite