Ionuţ Munteanu, directorul ICR Praga: Trăirea culturală este un eveniment în care ne reconfirmăm ca indivizi aparţinând aceleiaşi societăţi

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
dd

Ionuţ-Petre Munteanu şi-a început mandatul de director al ICR Praga în 2015. A urmat studii la École Pratique des Hautes Études (Paris) şi la Scoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (Bucureşti) şi are un doctorat la Institutului de Etnografie şi Folclor “Constantin Brăiloiu” al Academiei Române. În septembrie 2020, va prelua vicepreşedinţia Clusterului EUNIC Praga, iar în 2021 preşedinţia.

Oltea Şerban-Pârâu: Cehia este una dintre primele ţări europene care s-a deschis către viaţa dinaintea pandemiei. Cum arată Praga în iunie 2020, faţă de vara anterioară să spunem, Praga cea plină de turişti în mod normal în această perioadă a anului, Praga pulsând de viaţă culturală?

Ionuţ Munteanu: Chiar dacă, în acest moment, Cehia are puţine restricţii, cu greu poate fi făcută o comparaţie a modului în care arăta Praga în iunie 2019 şi modul cum arată acum. Dincolo de absenţa masivă a turiştilor într-un oraş de 1,3 milioane de locuitori şi care avea anual peste 8 milioane de turişti la o populaţie, se poate remarca lipsa acelei dinamici sociale cu care eram obişnuiţi.

Din punct de vedere al vieţii culturale, 2019 a fost un an al normalităţii, iar pentru Praga asta însemna activitate culturală constantă şi de foarte bună calitate cu unele dintre cele mai variate tipuri de evenimente artistice, intelectuale şi academice. 2020 este un an straniu, al supravieţuirii, regândirii şi revalorizării actului cultural. De exemplu, lunile iunie şi iulie ale fiecărui an erau lunile festivalurilor internaţionale din Cehia, fie că vorbim de muzică, film sau folclor. Anul acesta, lunile iunie şi iulie sunt dedicate revenirii graduale la o normalitate socială, economică şi culturală.

„Începând cu 8 iunie, în Republica Cehă pot fi organizate evenimente la care pot participa până la 500 de persoane, atât în spaţiile interioare cât şi în cele exterioare“

 O.Ş.P. Chiar dacă nu este o destinaţie de cultură şi entertainment precum, Londra, Praga este una dintre capitalele europene cele mai apreciate pentru scurte vacanţe de weekend. În ce condiţii sunt permise acum evenimentele culturale la Praga şi de când a început această deschidere. Se desfăşoară ele şi în interior?

I.M.  Chiar dacă Praga nu este o metropolă de dimensiunile şi anvergura Londrei sau a Parisului, pot să vă spun că ea reprezintă nu doar o destinaţie predilectă pentru turiştii din toată lumea dar şi un centru cultural foarte vizibil şi important al Europei Centrale. Concret vorbind, începând cu 8 iunie, în Republica Cehă pot fi organizate evenimente la care pot participa până la 500 de persoane, atât în spaţiile interioare cât şi în cele exterioare. Teatrele şi cinematografele au fost deschise încă din data de 11 mai, inţial pentru maxim 100 de persoane, şi cu obligaţia păstrării unei distanţe sociale şi a acoperirii căilor respiratorii în public. Majoritatea restricţiilor iniţiale au fost eliminate progresiv, ajungând astăzi până la eliminarea obligaţiei de distanţare socială în astfel de contexte.  

„Mediul cultural este preocupat de pierderile financiare suferite şi de strategiile care trebuie adoptate pentru o revenire cât mai rapidă la normalitate”

O.Ş.P.Care a fost evoluţia stării de spirit a branşei artelor spectacolului din Praga din martie până acum?

I.M. În Cehia, atât mediul cultural, cât şi mediul academic au reacţionat de o manieră extraordinară la restricţiile impuse la nivel guvernamental. Astfel, managerii de instituţii culturale şi academice, artiştii şi intelectualii au contribuit şi inspirat chiar un climat calm şi ordonat în faţa unei situaţii excepţionale. În mod evident, o dată trecut şocul pandemiei, mediul cultural este preocupat de pierderile financiare suferite şi de strategiile care trebuie adoptate pentru o revenire cât mai rapidă la normalitate.

„Festivalul „Zilele Filmului European” a avut loc şi a fost singurul festival al lunii iunie din Cehia

O.Ş.P. Care este situaţia în mod real ? Ce evenimente pot fi văzute acum? Este previzibil un calendar al redeschiderilor marilor instituţii de concerte şi de spectacol? Muzeele cum funcţionează?

I.M. După cum spuneam mai devreme, muzeele, galeriile de artă, teatrele, sălile de spectacol şi cinematografele sunt deschise cu obligaţia de a respecta anumite restricţii referitoare la numărul maxim de participanţi, care este de 500 de persoane, a purtării măştii în interior şi dezinfectarea mâinilor în zona de acces. De exemplu, Muzeul Naţional din Praga permite accesul a maxim 1000 de vizitatori care trebuie să poarte mască şi să se dezinfecteze pe mâini la intrare. Galeriile de artă, indiferent că sunt de stat sau private, sunt deschise publicului cu respectarea restricţiilor menţionate mai sus. Aceeaşi situaţie este valabilă şi în cazul teatrelor, sălilor de spectacol şi a cinematografelor. Din punct de vedere al restricţiilor, pespectivele sunt optimiste, în sensul unei relaxări şi mai mari începând cu 1 iulie. Problemele întâmpinate de către marile instituţii de cultură ţin de organizarea şi planificarea evenimentelor. Astfel, o mare parte din marile festivaluri care trebuiau să aibă loc în această perioadă au fost anulate încă de acum două luni. O parte din expoziţiile programate de către galeriile de artă au fost anulate. Lansările de filme noi în cinematografele din Cehia au fost amânate sau transferate în online. De exemplu, ICR Praga împreună cu compania de distribuţie Aerofilm, trebuia să organizeze evenimentul de lansare al filmului La Gomera de Corneliu Porumboiu în data de 6 aprilie. Evident că evenimentul nu a mai putut avea loc date fiind condiţiile, asa încât a fost organizată o lansare online şi urcarea filmului pe o platformă care să permită vizionarea lui de acasă. Sigur, acum el este prezent şi în cinematografe, dar evenimentul de lansare online nu a avut acelaşi impact pe care l-ar fi avut în sala de cinema. Pe de altă parte, Festivalul Internaţional „Zilele Filmului European” din Republica Cehă, care trebuia să aibă loc la finalul lunii aprilie, a fost amânat în perioada 16 - 23 iunie, chiar dacă în momentul respectiv organizatorii nu ştiau care vor fi condiţiile. Astăzi, pot să vă spun că a fost un pariu câştigat:  festivalul „Zilele Filmului European” a avut loc şi a fost singurul festival al lunii iunie din Cehia. Sigur, eu personal m-am bucurat şi pentru că ICR Praga a susţinut prezenţa în festival a filmului românesc Ivana cea Groaznică de Ivana Mladenović care a rulat la cinematograful Lucerna din Praga în data de 20 iunie, la cinematograful Kino Art din Brno şi la cinematograful Minikino Kavarna din Ostrava în data de 21 iunie. Vorbim de proiecţii cu public, evident.

Din 25 mai, a fost posibilă reîntoarcerea tuturor copiilor la şcoală, cu anumite restricţii”

O.Ş.P. Cum s-au reluat activitatea în şcoli şi universităţi în Cehia după pandemie şi în ce condiţii se preconizează revenirea din toamnă?

I.M. Şcolile au fost deschise progresiv începând cu data de 11 mai, când a fost aprobată reîntoarcerea elevilor de şcoală generală, de şcoală profesională şi de liceu aflaţi în ultimul an de studii. Din 25 mai, a fost posibilă reîntoarcerea tuturor copiilor la şcoală, cu anumite restricţii: maxim 15 copii într-o clasă, dezinfectarea frecventă a mâinilor, purtarea măştii în spaţiile comune, etc. Universităţilor li s-a permis deschiderea încă din 27 aprilie. De exemplu, Universitatea Carolină a decis reluarea activităţii de o manieră limitată din data de 5 mai. Încă nu au fost stabilite măsurile care vor fi adoptate în toamnă. Foarte probabil, anumite măsuri de igienizare şi distanţare vor fi păstrate dar nu se va mai pune problema unor restricţii drastice.

„Restricţiile din Cehia sunt relativ reduse şi nu cred că se vor mai întoarce prea curând”

O.Ş.P. Ce ar fi trebuit să facă ICR Praga şi respectiv Ionuţ Munteanu în martie şi respectiv în această lună iunie 2020, Toată lumea artistică europeană şi americană a intrat în stand by timp de trei luni, deocamdată, iar acum aşteaptă – cu speranţe mai mici sau mai mari – ridicarea restricţiilor generate de efectele indirecte ale pandemiei care a blocat evenimentele publice de peste tot?

I.M. Sincer, cred că reacţiile mele au fost de adaptare la realitate, atât în martie 2020 cât şi ulterior. După cum am menţionat deja, restricţiile din Cehia sunt relativ reduse şi nu cred că se vor mai întoarce prea curând. În momentul de faţă are loc o recalibrare a activităţii artistice, culturale şi intelectuale pentru toamna anului 2020. Sigur, există o atitudine uşor rezervată în comparaţie cu exuberanţa de dinainte, dar eu sunt deja în legătură cu parteneri cehi şi cu artişti români în pregătirea proiectelor din această toamnă.

„Străzile pustii şi liniştite ale unui oraş pe care îl ştiam dinamic şi viu păreau rupte dintr-o altă realitate”

O.Ş.P. Cum aţi parcurs această perioadă la nivel personal şi ca director al ICR Praga?

I.M. Sincer, la nivel personal şocul iniţial a fost mare. Străzile pustii şi liniştite ale unui oraş pe care îl ştiam dinamic şi viu păreau rupte dintr-o altă realitate, una pe care nu doar că nu o întâlnisem dar nici nu mi-o imaginasem vreodată. La nivel profesional, situaţia era şi ea foarte complicată. Pe de o parte, trebuiau luate decizii privind evenimentele din viitorul apropiat, iar aceste decizii trebuiau luate în acord cu partenerii cehi, cu artiştii români şi cu aprobarea Centralei ICR de la Bucureşti. Pe de altă parte, nu voiam să anulez evenimente în care am investit mult efort şi care aveau macar o şansă să se concretizeze.  În acelaşi timp, era evident că nu puteam să stăm degeaba şi că trebuia să ne orientăm rapid către mediul online. Sigur că noi am dezvoltat comunicarea online în ultimii ani la nivelul reprezentanţei, dar am utilizat-o pentru a promova evenimentele şi nu pentru a le organiza exclusiv în mediul virtual aşa cum am fost obligaţi să o facem acum. 

„În Cehia, guvernul a aprobat alocarea unui miliard de coroane pentru susţinerea domeniului cultural”

O.Ş.P. Cum au fost susţinuţi artiştii din domeniul muzicii şi teatrului în Cehia şi Slovacia? Este un domeniu care face parte dintre primele închise şi ultimele deschise… Un domeniu care funcţionează mai mult pe baze publice sau private în spaţiul pe care îl acoperiţi?

I.M.  În Cehia, guvernul a aprobat alocarea unui miliard de coroane pentru susţinerea domeniului cultural, din care 900 de milioane sub formă de granturi şi 100 de milioane sub formă de voucher pentru cei care lucrează cu o companie din industriile creative. Pierderile financiare suferite de către sectorul cultural în perioada pandemiei sunt foarte mari. Directorul Teatrului Naţional, Karel Heřmánek, declara că a pierdut 15 milioane de coroane venituri din bilete de intrare.

“Publicul revine încet, încet în sălile de spectacol, dar nu într-o măsură suficientă ca să dea senzaţia de normalitate”

O.Ş.P. Cum vede lumea, publicul, revenirea la o viaţă normală din acest punct de vedere?

I.M. Sincer vorbind, viaţa normală a fost reluată într-o măsură destul de mare. Rămân anumite restricţii cum ar fi purtatul măştii în mijloacele de transport în comun sau dezinfectarea mâinilor la intrarea în spaţiile închise, dar din multe puncte de vedere viaţa pare normală. Din punct de vedere al sectorului cultural, situaţia este mai puţin plăcută. Publicul revine încet, încet în sălile de spectacol, dar nu într-o măsură suficientă ca să dea senzaţia de normalitate. Există o prezenţă mai mare la spectacolele în aer liber şi cred că acest lucru este legat şi atât de vremea frumoasă cât şi de pasiunea cehilor pentru ieşirile în aer liber.

Sincer vorbind, nu cred că este posibilă o trecere în online a evenimentului cultural.”

O.Ş.P. S-a vorbit, cel puţin la început, despre o trece în on line, majoritară, din punctul de vedere al culturii. Credeţi că este ea posibilă?In Cehia lumea pare dornică să revină în săli atunci când va fi posibil?

I.M. Sincer vorbind, nu cred că este posibilă o trecere în online a evenimentului cultural. Trăirea culturală nu este un eveniment solitar, ci unul comunitar în care împărtăşim valori, ne bucurăm împreună, ne reconfirmăm ca indivizi aparţinând aceleiaşi societăţi.

Mi se pare interesant că, acum, când ne-a lipsit atât de mult cultura vie, ne dăm seama cât de importantă este atât pentru noi, ca indivizi, cât şi pentru societate în ansamblul ei. Sigur că va exista o creştere a importanţei culturii în zona virtuală dar este exclus ca virtualul să înlocuiască realul. Dacă se va ajunge acolo, societatea umană aşa cum o ştim noi, nu va mai exista deoarece actul cultural nu este un act solitar ci unul social.

O.Ş.P. Care a fost impactul concret asupra activităţii ICR Praga a acestei anulări sau amânări a tuturor proiectelor în curs, pentru a ne referi deocamdată la prezent?

I.M.: În martie, când au fost impuse restricţiile în Cehia, a fost dificil să îmi dau seama care sunt evenimentele care pot fi amânate şi care sunt cele care trebuie anulate. Evident, evenimentele de la final de martie, precum premiera filmului Parking în prezenţa regizorului Tudor Giurgiu la Festivalul Internaţional de Film Febiofest sau început de aprilie, cum era lansarea filmului La Gomera al regizorului Corneliu Porumboiu în Cehia, nu puteau fi salvate. Târgul de Carte de la Praga, care are loc întotdeauna la mijlocul lunii mai, a fost iniţial amânat pentru luna octombrie iar ulterior anulat complet din motive economice. Pe măsură ce trecea timpul, tot speram ca intensitatea pandemiei să scadă şi evenimentele din lunile iunie şi iulie să aibă loc. Din păcate, majoritatea evenimentelor au fost amânate pentru 2021 sau chiar anulate.

O.Ş.P. Ce proiecte online aţi realizat sau aveţi în plan la ICR Praga?

I.M.: Dintre proiectele online derulate de către ICR Praga în această perioadă, cred că două dintre ele ies în evidenţă prin calitate şi impact. Primul proiect l-a reprezentat retransmiterea online a conferinţelor susţinute de către cei 31 de autori români invitaţi să reprezinte România la ediţia din 2019 a Festivalului Literar "Luna Lecturilor de Autor": Adrian Cioroianu, Cătalin Dorian Florescu, Dumitru Crudu, Andrei Dosa, Simona Popescu, Adrian Schiop, Filip Florian, Ana Blandiana, Iulia Militaru, Svetlana Cârstean, Miruna Vlada, Claudiu Komartin, Ioana Pârvulescu, Varujan Vosganian, Vlad Zografi, Lucian Boia, Lucian Dan Teodorovici, Ioana Nicolaie, Dan Coman, Dan Lungu, Marin Mălaicu-Hondrari, Gianina Cărbunariu, Lavinia Branişte, Cosmin Perţa, Ştefan Baghiu, Doina Jela, Adina Rosetti, Octavian Soviany, Alina Nelega, Gabriela Feceoru, Florin Lăzărescu şi Tatiana Ţîbuleac. Festivalul Literar “Luna Lecturilor de Autor” este cel mai prestigios festival literar de acest gen din Europa Centrală, care s-a desfăşurat în 5 oraşe din 4 ţări: Brno şi Ostrava din Cehia, Košice din Slovacia, Wroclaw din Polonia şi Lvov din Ucraina. Evident, ICR Praga a fost partener al festivalului la ediţia din 2019 când România a fost ţară invitată de onoare. Conferinţele au fost susţinute în limba română şi traduse în limba ţării respective. Recomand cu mare căldură tuturor celor interesaţi să urmărească aceste conferinţe pe canalul de Youtube al festivalului.

Un alt proiect online al ICR Praga a fost prezentarea a zece basme româneşti  publicului ceh prin intermediul talentatei actriţe Michaela Tomesova. Astfel, în timpul pandemiei, copiii cehi au avut ocazia de a asculta basme precum Greuceanu, Doi feţi cu stea în frunte, Făt-Frumos cu părul de aur, Toarceţi, fete, c-a murit Baba Cloanţa samd. Michaela Tomesova este o actriţă cehă care joacă în diverse teatre din Republica Cehă cu un repertoriu larg de spectacole,  precum: „Visul unei nopţi de vară” la Teatrul Naţional din Praga, „Love live”, „Febra de sâmbătă seara”, „Robin Hood”, „Mowgli” la Teatrul Kalich şi „Domnişoara Nitouche” la Teatrul din Liberec. Ea are inclusiv propria emisiune dedicată copiilor la Televiziunea Cehă. Înregistrările basmelor au fost încărcate pe canalul de Youtube al ICR Praga şi promovate pe pagina de Facebook a reprezentanţei, ajungând la peste 2000 de vizualizări unice.

„Pe 23 iunie trebuia să aibă loc concertul extraordinar al compozitorului Vladimir Cosma la pupitrul Orchestrei Simfonice Naţionale din Cehia”

O.Ş.P. Dacă am întoarce privirea spre trecut, care ar fi momentele reper din ceea ce s-a întâmplat la ICR Praga, în ultima perioadă? Ce planuri au fost şi au dispărut? Ce planuri au şanse de concretizare în toamnă?

I.M. Aici recunosc că este un subiect neplăcut pentru mine. Anularea sau amânarea unor evenimente pe care le-am pregătit de mai bine de un an de zile îmi dă o senzaţie de disconfort. Din fericire, majoritatea au fost amânate pentru 2021 şi nu anulate definitiv. Astfel, pe 23 iunie trebuia să aibă loc concertul extraordinar al compozitorului Vladimir Cosma la pupitrul Orchestrei Simfonice Naţionale din Cehia, cu participarea muzicienilor Marius Preda (ţambal), Irina Ioana Baianţ (soprană) şi Cezar Cazanoi (flaut). În acord cu maestrul Vladimir Cosma şi cu partenerii cehi, am decis reprogramarea concertului în iunie 2021, în Sala Smetana a Casei Municipale din Praga. Un alt eveniment care a fost reprogramat pentru 2021, a fost participarea ansamblului folcloric studenţesc “Doina Carpaţilor” la cea de-a LXXV-a ediţie a Festivalului Internaţional de Folclor de la Straznice, Cehia. Ansamblul folcloric studenţesc “Doina Carpaţilor” de la Iaşi este de o calitate artistică şi folclorică excepţională. De asemenea, a fost anulată ediţia din 2020 a Festivalului Internaţional de Film de la Karlovy Vary, unde, în mod tradiţional, aveam o prezenţă românească semnificativă.

„Pentru mine, anul 2021 va fi o revanşă faţă de 2020 şi că aştept cu mare nerăbdare acest lucru”

De asemenea, deşi a fost stabilit pentru această toamnă încă de acum un an de zile, a trebuit să reprogramez colocviul internaţional „Emil Cioran, gânditor esenţial al secolului XX“ organizat de către ICR Praga împreună cu Catedra de limba română a Facultăţii de Filozofie din Universitatea Carolină şi biblioteca Vaclav Havel, la propunerea profesorului Ciprian Vâlcan, cu participarea a peste 20 de cercetători şi profesori din România, Portugalia, Polonia, Italia, Columbia, Franţa, Brazilia, Austria, Statele Unite ale Americii, Japonia şi Olanda. Vă daţi seama că, pentru mine, anul 2021 va fi o revanşă faţă de 2020 şi că aştept cu mare nerăbdare acest lucru.

O.Ş.P. Concret, cum vedeţi reluarea activităţii cu public din toamnă pentru ICR Praga?

I.M. Din perspectiva mea şi a partenerilor cehi, pentru ICR Praga evenimentele cu public au început deja cu festivalul Zilele Filmului European. Ele vor continua în luna august cu proiecţia filmului Vlad Ţepeş în cadrul festivalului Film şi Istorie de la castelul Orlik nad Humpolec, iar la începutul lunii septembrie vom avea vernisajul unei expoziţii excepţionale cu participarea a cinci artişti plastici români. În octombrie va exista o participare românească la Festivalul Internaţional de Film Documentar de la Jihlava şamd. Sincer, prefer să nu dezvălui foarte multe detalii privind evenimentele care vor avea loc în toamnă până când nu am stabilit toate aspectele organizatorice.

„Au trecut peste noi toţi războaie, foamete, dezastre naturale şi cultura vie n-a dispărut”

O.Ş.P. Ce ar spune optimistul şi ce ar spune pesimistul în acest moment? Va mai fi vreodată Praga artistică şi culturală ceea ce era în iarna anului 2019?

I.M. Praga va reveni la starea ei naturală din punct de vedere artistic şi cultural. E inevitabil. Noi toţi vom reveni la starea culturală de dinainte de pandemie, cu mici ajustări, poate. Au trecut peste noi toţi războaie, foamete, dezastre naturale şi cultura vie n-a dispărut. Cel mult s-a adaptat unor realităţi pentru că oamenii s-au adaptat lor. Nevoia de cultură este intrinsecă omului şi nu exterioară lui, chiar dacă actul artistic poate fi uneori solitar.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite