În 2009 s-au născut 228.000 de copii. S-au prezentat la Evaluarea Naţională anul acesta 154.600. Avem abandon şcolar 33%

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Se  va  spune că   mulţi copii sunt plecaţi în străinătate. Nu pot fi mai mulţi de câteva  mii strict dintre cei născuţi în 2009. Abandonul real este deci 32%, nu 15% cât spun autorităţile. O treime dintre copiii României nu  au urmat şcoala. Cine  răspunde pentru acest eşec de proporţii?

An de an  se întâmpla acelaşi fenomen. Numărul  elevilor   care  se prezintă la  Evaluarea  Naţională este  mult mai mic comparativ cu elevii înscrişi în clasa a VIII-a. Iar înscrierea la examen  se face automat,  de   către  secretariatele şcolilor. Unde  dispar elevii?

N-au venit  explicaţii din partea ministerului Educaţiei.

O explicaţie a dat-o doamna Ecaterina Andronescu, fost mininstru al Educaţiei.

„În 2019 m-am trezit că aveam înscriși în clasa VIII-a 186.000 de elevi și au intrat în examenul de Evaluare Națională 146.000. Și atunci, sigur, am zis “dar unde sunt 40.000 de copii?” 40.000 de copii erau înscriși virtual, să zic erau virtuali, pentru că finanțarea e per capita, ca urmare  oricărui director de școală îi convine să aibă înregistrați mai mulți elevi decât sunt în ei în realitatea lor pentru că primește un buget mai mare”.

În 2022  am avut  următoarea situaţie, niciodată lămurită de către ministerul Educaţiei:

Elevi înmatriculaţi în clasa a VIII-a: 172.900

Elevii înscrişi automat la  examen: 155.800

Elevi prezentaţi  la examen: 150.000

Elevi reuşiţi la examen: 122.000

Numărul corigenţilor la clasa a VIII-a a fost, de alungul anilor, între 3000 şi 6000, deci nu poate  justifica diferenţele enorme între cifrele prezentate. Unde au dispărut 17.000  de elevi?  Nici   măcar  nu se poate justifica  că n-au vrut să se înscrie la examen, înscrierea fiind automată  la secretariatele şcolilor. Singura  explicaţie posibilă  este  faptul că circa  14.000 de elevi erau  „virtuali”, existau  doar în scriptele şcolilor,  dar nu veneau la şcoală.

Şi atunci, care este  abandonul şcolar real? Cel scriptic se calculează după   raportările şcolilor, şi este de 16%. Cel real cât  ar fi?

A doua întrebare importantă: unde se duc banii destinaţi  elevilor „virtuali”? Cine  îi încasează? Acum, când deficitul bugetar este de 32 de miliarde de  lei, nu este important răspunsul  la  această întrebare?

Anul acesta stăm aproximativ la fel:

Elevi înmatriculaţi în clasa a VIII: 177.000 de elevi

Elevi înscrişi automat la Evaluarea Naţională: 161.500

Elevi prezentaţi la prima probă: 154.600

Unde au dispărut  20.000  elevi, dacă corigenţi nu pot  fi   mai mulţi  decât câteva mii?Ministerul Educaţiei nu consideră necesar că merită să lămurească această  situaţie,care trenează an de an. Probabil nici anul acesta nu va da vreo explicaţie cetăţenilor, deşi salariaţii ministerului, în frunte cu ministrul, primesc salarii   de la noi, contribuabilii.

Am auzit şi explicaţia că sunt plecaţi cu părinţii în  străinătate. Dar atunci de ce mai figurează în scriptele şcolilor? Ca să  încaseze directorii bani pentru ei?

În mod normal, ministerul şi autorităţile ar trebui să caute cauzele abandonului şcolar imens de la noi, comparativ cu media UE.  Ele  sunt, în principal:

-        Sărăcia unei pături importante a populaţiei, iar statul nu are grijă măcar de copiii din astfel de familii.

-        Şcoala nu oferă tinerilor competenţele cerute pe piaţa muncii.  De  vină sunt planurile  cadru,  programele şcolare, dar şi profesorii, care nu sunt prizonierii programelor şcolare. Ei pot suplini ce nu oferă programele şcolare.

-        Nu există  un mediu atractiv de învăţare, copiii nu vin cu drag la şcoală. Pentru că nu înţeleg ce li se explică, nu există ore de remediere plătite. De  vină sunt programele şcolare, dar  şi profesorii, care nu pliază programele pe caracteristicile comunităţile de elevi cu care lucrează.

Cel mai grav este  că  ministerul Educaţiei ignoră,  an de an,  toate aceste probleme  extrem de grave şi nu ia măsurile ce se impun. Este condus de miniştri incapabili, incompetenţi, cărora nu le  pasă  de copiii ţării?

Ce pierderi suferă România, an de an, din cauza acestei nepăsări?

Cum ţinem cont de faptul că aşa cum arată şcoală azi, va arăta societatea  mâine?

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite