
În 2009 s-au născut 228.000 de copii. S-au prezentat la Evaluarea Naţională anul acesta 154.600. Avem abandon şcolar 33%
0Se va spune că mulţi copii sunt plecaţi în străinătate. Nu pot fi mai mulţi de câteva mii strict dintre cei născuţi în 2009. Abandonul real este deci 32%, nu 15% cât spun autorităţile. O treime dintre copiii României nu au urmat şcoala. Cine răspunde pentru acest eşec de proporţii?
An de an se întâmpla acelaşi fenomen. Numărul elevilor care se prezintă la Evaluarea Naţională este mult mai mic comparativ cu elevii înscrişi în clasa a VIII-a. Iar înscrierea la examen se face automat, de către secretariatele şcolilor. Unde dispar elevii?
N-au venit explicaţii din partea ministerului Educaţiei.
O explicaţie a dat-o doamna Ecaterina Andronescu, fost mininstru al Educaţiei.
„În 2019 m-am trezit că aveam înscriși în clasa VIII-a 186.000 de elevi și au intrat în examenul de Evaluare Națională 146.000. Și atunci, sigur, am zis “dar unde sunt 40.000 de copii?” 40.000 de copii erau înscriși virtual, să zic erau virtuali, pentru că finanțarea e per capita, ca urmare oricărui director de școală îi convine să aibă înregistrați mai mulți elevi decât sunt în ei în realitatea lor pentru că primește un buget mai mare”.
În 2022 am avut următoarea situaţie, niciodată lămurită de către ministerul Educaţiei:
Elevi înmatriculaţi în clasa a VIII-a: 172.900
Elevii înscrişi automat la examen: 155.800
Elevi prezentaţi la examen: 150.000
Elevi reuşiţi la examen: 122.000
Numărul corigenţilor la clasa a VIII-a a fost, de alungul anilor, între 3000 şi 6000, deci nu poate justifica diferenţele enorme între cifrele prezentate. Unde au dispărut 17.000 de elevi? Nici măcar nu se poate justifica că n-au vrut să se înscrie la examen, înscrierea fiind automată la secretariatele şcolilor. Singura explicaţie posibilă este faptul că circa 14.000 de elevi erau „virtuali”, existau doar în scriptele şcolilor, dar nu veneau la şcoală.
Şi atunci, care este abandonul şcolar real? Cel scriptic se calculează după raportările şcolilor, şi este de 16%. Cel real cât ar fi?
A doua întrebare importantă: unde se duc banii destinaţi elevilor „virtuali”? Cine îi încasează? Acum, când deficitul bugetar este de 32 de miliarde de lei, nu este important răspunsul la această întrebare?
Anul acesta stăm aproximativ la fel:
Elevi înmatriculaţi în clasa a VIII: 177.000 de elevi
Elevi înscrişi automat la Evaluarea Naţională: 161.500
Elevi prezentaţi la prima probă: 154.600
Unde au dispărut 20.000 elevi, dacă corigenţi nu pot fi mai mulţi decât câteva mii?Ministerul Educaţiei nu consideră necesar că merită să lămurească această situaţie,care trenează an de an. Probabil nici anul acesta nu va da vreo explicaţie cetăţenilor, deşi salariaţii ministerului, în frunte cu ministrul, primesc salarii de la noi, contribuabilii.
Am auzit şi explicaţia că sunt plecaţi cu părinţii în străinătate. Dar atunci de ce mai figurează în scriptele şcolilor? Ca să încaseze directorii bani pentru ei?
În mod normal, ministerul şi autorităţile ar trebui să caute cauzele abandonului şcolar imens de la noi, comparativ cu media UE. Ele sunt, în principal:
- Sărăcia unei pături importante a populaţiei, iar statul nu are grijă măcar de copiii din astfel de familii.
- Şcoala nu oferă tinerilor competenţele cerute pe piaţa muncii. De vină sunt planurile cadru, programele şcolare, dar şi profesorii, care nu sunt prizonierii programelor şcolare. Ei pot suplini ce nu oferă programele şcolare.
- Nu există un mediu atractiv de învăţare, copiii nu vin cu drag la şcoală. Pentru că nu înţeleg ce li se explică, nu există ore de remediere plătite. De vină sunt programele şcolare, dar şi profesorii, care nu pliază programele pe caracteristicile comunităţile de elevi cu care lucrează.
Cel mai grav este că ministerul Educaţiei ignoră, an de an, toate aceste probleme extrem de grave şi nu ia măsurile ce se impun. Este condus de miniştri incapabili, incompetenţi, cărora nu le pasă de copiii ţării?
Ce pierderi suferă România, an de an, din cauza acestei nepăsări?
Cum ţinem cont de faptul că aşa cum arată şcoală azi, va arăta societatea mâine?