Gadgeturile, amici sau duşmani?

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Gadgets
Gadgets

Copiii din ziua de azi par a fi dependenţi de tehnologie şi de micile ei dispozitive. Nu s-ar despărţi nici la ore de smartphone, tabletă sau laptop. Şi dacă într-o ţară ca Suedia învăţământul utilizează în mod curent tableta şi laptopul, studenţii noştri realizează aplicaţii care uimesc lumea. Unde este însă echilibrul între prea mult şi prea puţin timp petrecut pe calculator?

Dacă visul celor mici nu mai este demult să primească o jucărie de ziua lor, ce să mai zicem de o carte cu poveşti, ei bine haideţi să privim acest aspect din ambele perspective: avantaje şi dezavantaje.

Unii ar afirma că viitorul e online. Petrecem pe Facebook mai mult timp decât în permite legea şi am ajuns să comunicăm cu soţul din camera vecină pe Yahoo messenger. Pe de altă parte, dacă la un interviu tinerii aplicanţi nu ar şti nici să trimită un email, ar fi respinşi din start. În vreme ce englezii vor să introducă în programă cursuri de C++ (programare), la noi în ţară, unele universităţi încă mai predau cursuri după materiale de acum două decenii. Acest lucru nu îi opresc pe tinerii de la noi să devină premiaţi pentru aplicaţii extrem de utile sau să devină faimoşi pentru ceva mai puţin lăudabil, cum ar fi spargerea site-ului Pentagonului sau realizarea unor aplicaţii extrem de utile pentru nevăzători.

Suntem convinşi că acestea sunt momentele în care noi, ca părinţi, ne întrebăm dacă nu cumva îi vitregim pe copiii atunci când decidem să nu le cumpărăm acea tabletă, cu care să înveţe să facă tot felul de minuni. Cine ştie cine face următoarea aplicaţie Whatsapp, devenind astfel miliardar.

Nu ne-am imagina lumea de astăzi fără tehnologie şi acces la internet, care da, ne permite să ne dezvoltăm nişte abilităţi tehnice, dar cheia este să o stăpânim noi pe ea, nu invers. Când ne conduce viaţa şi nu ne lasă timp de altceva, acela este momentul în care a devenit periculoasă. Ca orice altceva, de altfel.

Iar dacă noi, ca educatori, ne punem uneori problema cum a influenţat tehnologia procesul de învăţare, mai bine am analiza în ce lume trăim. O lume pe repede înainte, a gratificării imediate, consumăm informaţia la fel ca şi mâncarea fast food. Repede, diversificată, de multe ori cantitate, nu calitate. De câte ori aţi început să citiţi un articol online şi aţi sfârşit prin a-l citi pe diagonală?

V-aţi întrebat vreodată a cui e vina atunci când copiii petrec prea mult timp pe tabletă, telefon sau pe calculator?  Atunci când noi avem puţin timp liber, tot online îl petrecem, din acelaşi motiv ca ei, ceea ce englezii numesc „instant gratification”. Prin urmare, haideţi să le oferim modele de copiat. Să ne găsească citind o carte pentru a ne relaxa şi la un moment dat o să se întrebe ce e atât de distractiv în cartea aceea. 

Puţini copii mai au răbdare să citească. Sau să se joace jocuri, să se uite la desene animate până la sfârşitul episodului. Aşadar in loc să ne supărăm pe ei că nu se concentrează asupra învăţatului la fel cum o făcea generaţia noastră, care învăţa cu un marker şi caietul de notiţe, mai degrabă am încerca să înţelegem cum învaţă ei. Haideţi să îi înţelegem şi să le explicăm măsura. Nu vrem nici copii analfabeţi din punct de vedere tehnologic, dar nu vrem nici tineri neadaptaţi din punct de vedere social, introvertiţi şi cărora le e frică să vorbească în public, pentru că de cele mai multe ori, se ascund în spatele calculatorului. Aşadar, în loc să stea în vacanţă toată ziua pe Facebook sau WhatsApp, vă aşteptăm, cu mic cu mare, să participaţi la cursuri de vară distractive, în care limba engleză se va învăţa în mod plăcut, alături de cei de vârsta lor. 

Dumneavoastră ce credeţi? Se poate păstra un echilibru în folosirea tehnologiei, în viaţa de zi cu zi? 

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite