Examenul de Bacalaureat în legile Educaţiei, varianta Ligia Deca
0Rar mi-a fost dat să văd un articol de lege mai prost redactat şi greu de înţeles. Chiar şi pentru cei care au lucrat o viaţă întreagă în învăţământ este dificil de înţeles ce vor şi ce şi-au propus autorii legilor Deca să facă din examenul de Bacalaureat.
Acest examen de Bacalaureat se va da prima dată în 2028, în cel mai bun caz, pentru că se adresează elevilor care intră în clasa a IX-a după intrarea în vigoare a legii. Posibil în 2024. Dar până în 2028 va curge multă apă pe Dâmboviţa, se vor perinda pe la ministerul Educaţiei mulţi miniştri şi nu se ştie dacă va mai rămâne ceva din prevederile pe care le discutăm.
Pentru a ajuta pe cei care vor definitiva legile Educaţiei explic mai jos ce am înţeles eu din prevederile legii, art 99, fără a avea pretenţia că am înţeles totul perfect.
Examenul de Bacalaureat este specific pentru cele trei filiere, are probe comune celor trei filiere şi probe specifice. Pentru a simplifica lucrurile să urmărim care vor fi probele cerute la Bacalaureat pentru fiecare filieră în parte. Azi despre filiera teoretica profilul umanist.
Există probe care se susţin în timpul anului şcolar, la nivelul unităţii de învăţământ, cel mai probabil cu profesorii de la clasă, aşa cum sunt acum probele de competenţe digitale, de comunicare orală în limbi străine.
(8) Probele B, C și F prevăzute la art. 99 alin. (4) se organizează şi se desfăşoară la nivelul unităţii de învăţământ, în timpul anului şcolar, în condiţiile stabilite prin metodologie specifică adoptată prin ordin al ministrului educaţiei.
Există probe care se organizează după încheierea cursurilor, în cadrul examenului de Bacalaureat propriu-zis.
(9) Probele orale A01, respectiv A02 şi probele scrise A, respectiv D și E , prevăzute la art. 99 alin. (4), se susţin după încheierea cursurilor, în condiţiile stabilite prin metodologie specifică adoptată prin ordin al ministrului educaţiei.
Ce probe va susţine un elev din filiera teoretică, profilul umanist
1. proba A01 – probă orală de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română, probă comună pentru elevii de la toate filierele, profilurile şi specializările, la examenul de Bacalaureat;
2. proba A2 - probă scrisă la Limba şi literatura română pentru elevii de la profilul umanist, specializarea filologie - se realizează pe baza standardelor naţionale de evaluare, la examenul de Bacalaureat;
3. proba B - două probe de evaluare a competenţelor lingvistice la două limbi de circulaţie internaţională, în acord cu descriptorii elaboraţi pe baza programelor şcolare. Rezultatul evaluării se exprimă prin niveluri de competenţă corespunzătoare celor din Cadrul european comun de referinţă pentru limbi străine, în timpul anului şcolar.
4. proba C - proba de evaluare a competenţelor digitale, în acord cu descriptorii elaboraţi pe baza programelor şcolare. Rezultatul evaluării se exprimă prin nivelurile de competenţă în raport cu standardele europene recunoscute în domeniu, în timpul anului şcolar.
5. proba E - probe scrise, obligatorii, specifice profilului sau specializării, pe baza standardelor naţionale de evaluare, la examenul de Bacalaureat.
-Pentru profilul umanist, specializarea ştiinţe sociale, din filiera teoretică, două probe scrise, dintre care o probă obligatorie, la istorie şi o probă la o disciplină relevantă pentru profilul umanist, la alegere între geografie şi ştiinţe socioumane: logică, psihologie, sociologie, economie, filosofie;
-pentru profilul umanist, specializarea filologie, din filiera teoretică probe scrise, dintre care o probă obligatorie, la limba şi literatura unei limbi de circulaţie internaţională şi o probă la o disciplină relevantă pentru profilul umanist, la alegere între: istorie, geografie sau ştiinţe socioumane: logică, psihologie, sociologie, economie, filosofie;
6. Proba F – probă scrisă, obligatorie, pentru evaluarea competenţelor de bază, complementare profilului/probelor scrise E, în timpul anului şcolar.
- pentru profilul umanist, filiera teoretică, proba scrisă pentru evaluarea competenţelor de bază la matematică;
Comentarii. La examenul de Bacalaureat elevii de la profilul umanist susţin doar 4 probe: 1, 2, 5 (2 probe). Restul în timpul anului şcolar, fără miză prea mare, pentru că la examene ţinute în şcoală, cu profesorii clasei, promovează toţii elevii şi cu note mari. Elevii nu vor acorda prea mare atenţie acestor probe, ştiind că le vor promova indiferent de nivelul de pregătire. Aceste probe nu sunt înregistrate audio-video, şi nu există posibilitatea verificării dacă notele acordate au fost şi meritate.
În concluzie
La celelalte filiere şi profiluri se poate face o sinteză asemănătoare, ar ocupa un spaţiu prea mare pentru a le face aici. Structura examenulului de Bacalaureat este asemănătoare celei prezente acum în şcoală, cu excepția verificărilor din timpul anului şcolar care nu au o prea mare relevanţă, nota 5 sau nivelul mediu sunt suficiente.
Cel mai important, nu există siguranţa că această structură a examenului va ajunge să fie aplicată în 2028, dar discuţiile şi dezbaterile de acum sunt utile, oricum.