Enescu, Saint-Saëns, Rimsky-Korsakov

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Era Duminică, 10 Septembrie, la Sala Mare a Palatului: Enescu – Simfonia nr. 1 în mi bemol major op. 13; Saint-Saëns – Concertul pentru violoncel nr. 1 în la minor op. 33; Rimsky-Korsakov – Suita simfonică op. 35 „Sheherazade“ Münchner Philharmoniker/ Valery Gergiev/ Andrei Ioniţă (violoncel)/ Lorenz Năsturică-Herschcowici (Concert maestru)

Articol publicat pe blogul Despre Opera.

Am fost mereu să-l văd pe Gergiev dirijând la Festival, măcar la unul dintre concerte. Indiferent cât de discutate sunt apoi interpretările sale, în primul rând e vorba de personalitatea sa. Şi de ubicuitatea energiei sale care-l aduce uneori aproape de Karajan, inclusiv în ceea ce priveşte contradicţiile, dar şi indeniabila sa anvergură .

A fost mai întâi prima Simfonie a lui Enescu, cea a cărei inconfundabilă temă iniţială era pe vremuri genericul Festivalului. Printre muzicologi această temă, precum şi dezvoltarea care urmează, a provocat o dispută fără sfârşit privind influenţele pe care compozitorul le-a integrat de la alţi compozitori, atât de multe şi de diverse (Beethoven – s-a vorbit la un moment dat de Eroica!, Brahms – romantismul, Berlioz – inventivitatea, Haydn – dezvoltarea, Debussy – atmosfera, Wagner – cornii etc.) încât nici nu mai contează, iar originalitatea ei e cât se poate de clară, tocmai pentru că nu poate fi fixată într-un tipar. Cert este însă că Simfonia Nr. 1 este una dintre lucrările lui Enescu pe care şi Lucian Mândruţă ar putea să le guste, pentru că e descriptivă şi melodioasă. Gergiev a condus-o cu siguranţă, profitând de sunetul opulent al orchestrei sale. A fost impresionant cât de compact a fost ansamblul, foarte coerent, nelăsând liberă melancolia din partea a doua. N-a avut nevoie de mari contraste sonore, pentru că timbrele instrumentelor colorau deja suficient curgerea muzicii spre o viziune generală clară, nesofisticată, dar eficientă în a-i etala valoarea compoziţiei lui Enescu. O dovadă în acest sens este şi faptul că o parte din public începuse să aplaude la un moment dat, înainte să se fi terminat, ceea ce nu e neapărat un gest de taxat negativ, pentru că e şi ăsta un indicator al implicării spectatorilor în ceea ce se întâmpla pe scenă, în faţa lor.

Citeşte continuarea articolului pe blogul Despre Opera.

Opinii

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite