China și Arabia Saudită deschid perspectivele unor confruntări comerciale globale

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Nu ajunge nenorocirea care continuă în Ucraina, fără perspectivă să se încheie într-un viitor previzibil și care a produs deja pierderile enorme pe care le cunoaștem și care apasă dramatic asupra economiilor unora dintre națiunile angajate în prima linie a ajutorului fără limite de timp pentru frații ucraineni.

Foto Arhivă
Foto Arhivă

În mijlocul acestei crize cu implicații sociale, militare și economice în extensie continuă, vin două știri care vorbesc despre posibilitatea cu adevărat dramatică, ca două țări care sunt actori globali să declanșeze mișcări ofensive cu implicații mondiale: China și Arabia Saudită, entități fondatoare ale BRICS, transmit Occidentului mesaje alarmante, arătând că „războiul lumilor” este o operațiune deschisă și între adversari care dispun de capacități tehnologice apropiate, de resurse enorme de materii prime și de capacități financiare uriașe cu care pot dezechilibra piețele economice mondiale și aduce o lovitură grea, nu definitivă, dar extrem de importantă, la nivelul întregului spațiu occidental.

China a anunțat azi, prin intermediul unui comunicat al Ministerului comerțului, că a declanșat „o anchetă în ce privește practicile Uniunii Europene în ce privește obstacole impuse comerțului și investițiilor făcute de diferite companii chineze”, totul ca răspuns la plângerea scrisă formulată de Camera de Comerț chineză care pune în evidență cazurile care privesc „locomotivele, energia fotovoltaică energia eoliană”. Este primul răspuns-avertisment venit de la Beijing după seria de proceduri similare lansate de Comisia Europeană care vizează activitatea unor companii chineze acuzate de practici  care ocolesc sau încalcă legislația europeană în ce privește concurența.

Evident, cea mai importantă decizie luată până acum de Bruxelles este lansarea de proceduri în cazul automobilelor electrice fabricate în China și vândute cu din ce în ce mai mare succes pe piețele europene. Dar, spune Comisia, prețurile atât de atractive ale acestora în raport cu orice automobil fabricat în Europa se datorează faptului că autoritățile chineze subvenționează producția mașinilor respective și provoacă pierderi semnificative pentru europenii din sectorul în cauză. Drept urmare, la începutul acestei luni, Uniunea Europeană a impus creșterea cu 38% a taxelor vamale pentru automobilele electrice fabricate în China. Decizia ar putea deveni definitivă în noiembrie.

Dar nu numai despre zona automobilelor e vorba. Mai există o anchetă a Comisiei care privește o filială a constructorului feroviar chinez CRRC (al doilea ca mărime în lume) care dorea să participe la construcția de trenuri electrice în Bulgaria. Rezultatul anunțului privind ancheta respectivă a fost că grupul chinez s-a retras din licitație. A doua anchetă privește două consorții chineze care intenționează să proiecteze, să construiască și să exploateze un parc fotovoltaic în România. Primul dintre cele două consorții include și o filială a gigantului chinez LONGI, cel mai important fabricant mondial de celule fotovoltaice. Al doilea consorțiu reprezintă o asociere a două filiale controlate de Shanghai Electric, societate de stat chineză.

Răspunsul chinez se poate extinde cu mult dincolo de zone în care autoritățile de la Beijing efectuează acum propriile anchete. Ce se poate întâmpla? Răspunsul este simplu: toate astea sunt elementele care pot declanșa perima fază a unui război comercial care să evolueze într-unul economic economic cu consecințe imprevizibile pentru ambele părți.

Dar se poate ajunge aici? Ar fi posibil în măsura în care aceste măsuri ar începe să acopere sectoare strategice cum este producția de automobile electrice sau să ducă la măsuri de închidere a piețelor specifice „economiilor de război” dacă se va merge mai departe pe această idee.

Totul trebuie legat de celălalt semnal de ieșire la luptă dat de țările BRICS care vorbesc de ceva timp de măsuri gândite pentru a renunța la folosirea dolarului american în schimburile comerciale, Ceea ar duce la separarea de facto a marilor piețe globale, eventual, în caz de conflict, cu impunerea unor taxe vamale uriașe, interzicere de facto a comerțului pentru unele produse.

Este cumva posibil să se ajungă aici? Poate cel mai interesant dintre semnalele care trebuie interpretate în acest context este faptul că, de curând, autoritățile din Arabia Saudită au decis să nu mai prelungească  acordul privind petrodolarii încheiat acum 50 de ani cu SUA. Din acest moment, petrolul nu se mai tranzacționează în dolari SUA și asta reprezintă o schimbare extrem de importantă în echilibrul de putere pe plan mondial. Se schimbă acest echilibru de forțe din  moment ce marii producători din OPEC+ pot oricând, în spațiul de câteva ore, să provoace prăbușiri majore care să ducă la conflicte armate sau la tulburări importante pe piețele financiare. Desigur, Arabia Saudită nu a interzis vânzarea petrolului în dolari americani dar, de acum, intră în joc celelalte proceduri de plată puse la punct de BRICS, în primul rând de Rusia. În plus, cum spun cei de la Bloomberg, Arabia Saudită ar fi transmis liderilor din G7 că va începe să vândă titlurile de creanță pe care le deține, vizând, se spune, în primul rând, titlurile de state emise de trezoreria franceză, piața cu cele mai multe probleme politice în acest moment.

De-abia s-au deschis zăgazurile pe fondul unei crize climatice despre care, din prudență statală. Liderii politici încă nu vorbesc dar care s-ar putea să fie elementul ultim de declanșare a ceea ce să sperăm că nu va să vină.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite