Călătoriile ca investiție în angajați: motivație, performanță și impactul Codului Fiscal

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Zilele trecute, gigantul de pe Wall Street, Goldman Sachs, le-a transmis angajaților printr-un e-mail că orice călătorie în capitala Franței între 24 iulie și 14 august trebuie mai întâi să obțină aprobarea departamentului său financiar. Având experiența Jocurilor Olimpice anterioare, managerii băncii de investiții știu că angajații lor au tendința de a-și stabili întâlniri cu clienții în perioada acestor evenimente, pentru a profita de deplasare și a asista la diferitele întreceri sportive organizate. Asta nu ar fi o problemă, însă o parte importantă a costurilor implicate de aceste deplasări este suportată de companie.

Corporatiști în timpul programului Foto: Pixabay
Corporatiști în timpul programului Foto: Pixabay

Dincolo de specificul cazului Goldman Sachs și de aceste zile de vacanță prilejuite de Sărbătorile Pascale, observăm o tendință generală a unor companii românești de a implementa politici de control al cheltuielilor, uneori cu prețul descurajării inițiativei angajaților. Această lipsă de încredere poate fi contraproductivă, generând o atmosferă tensionată și demotivantă.

Motivarea angajaților a fost și este esențială pentru orice companie, fie că este una antreprenorială sau o corporație, mai ales în contextul actual, cu salarii care cresc mai rapid decât productivitatea muncii. De altfel, Comisia Europeană a avertizat recent România în această privință, evidențiind faptul că piața muncii rămâne tensionată în țara noastră și că, deși presiunile cererii interne s-au diminuat, salariile reale cresc mai repede decât productivitatea, ceea ce va încetini dezinflația și ar putea eroda competitivitatea în timp. Este evident că salariile reale pot fi crescute pe termen lung, în mod sustenabil, doar dacă va crește concomitent și productivitatea muncii, de aceea este importantă orice facilitate acordată angajaților pentru a îi încuraja și motiva să fie cât mai productivi, iar călătoriile sunt unele dintre cele mai bune metode pentru fidelizarea angajaților și menținerea unei atmosfere plăcute la locul de muncă.

Haideți să privim situația din perspectiva angajatului român. Muncește din greu, își îndeplinește obiectivele și contribuie la succesul companiei. Ar fi oare nerezonabil să ne așteptăm ca angajatorii să ne trateze ca pe niște adulți responsabili, capabili să gestioneze o deplasare profesională cu integritate, chiar dacă aceasta coincide cu un eveniment major?

Înțeleg, însă, nevoia companiilor de a își controla cheltuielile. Cheltuielile excesive pot afecta profitabilitatea, iar tentațiile sunt uneori mari, mai ales în cazul unor evenimente atrăgătoare precum Jocurile Olimpice. Costurile nu constau doar în cheltuielile propriu-zise, ci și în taxele aferente acestora pe care firma le achită către stat, aceste cheltuieli fiind asimilate celor salariale. În plus, să nu uităm restricțiile fiscale cu privire la aceste cheltuieli, recent fiind propusă o modificare a Codului Fiscal care elimină practic posibilitatea unei firme de a deduce TVA pentru facturile emise pe numele salariaților săi, aflați în deplasare în interesul serviciului, pentru transport sau cazare în hoteluri ori în alte unități similare. Până acum, aceste deduceri se puteau aplica dacă salariații aveau din partea firmei decontul de deplasare.

Există oare soluții alternative la monitorizarea strictă? Absolut!

În primul rând, companiile pot stabili politici clare privind cheltuielile de călătorie, cu limite de buget transparente și specifice tipului de eveniment. De asemenea, programele de bonus sau stimulente pentru angajații care respectă bugetul alocat călătoriei pot încuraja responsabilitatea.

Un program de stimulare a angajaților prin călătorii poate fi un instrument potrivit atât pentru motivarea personalului, cât și pentru menținerea unei discipline financiare în privința deplasărilor.

Călătoriile oferite angajaților nu ar trebui confundate cu evenimentele de teambuilding ale companiei. Acestea sunt percepute uneori în mod greșit, atât de angajatori, cât și de angajați, fiind, de fapt, activități corelate cu activitatea de zi cu zi a companiei, organizate în scopul conștientizării angajaților sau pentru implementarea unor mentalități sau proceduri interne, într-un mod mai relaxant, în afara biroului.

Stimulentele sunt instrumente puternice care motivează și răsplătesc cei mai performanți angajați și au un efect benefic asupra productivității, angajamentului și succesului general al companiei. Recompensele prin călătorii oferite angajaților sunt mai eficiente decât cele în numerar sau carduri cadou, acestea oferind o pauză binemeritată în schimbul atingerii obiectivelor și performanței așteptate.

Pentru companii, beneficiile unor astfel de stimulente de călătorie sunt evidente, pentru că îi motivează pe angajați să-și sporească productivitatea și, ca rezultat, să-și atingă obiectivele și, implicit, să atingă obiectivele companiei. Aceste stimulente îi motivează și pe ceilalți angajați să se străduiască mai mult, pentru a primi aceleași recompense. Dacă stimulentele sunt corelate cu performanța grupului, ele favorizează și o mai bună colaborare și lucru în echipă, deoarece echipele lucrează împreună pentru a câștiga premiul. De asemenea, un grad mai ridicat de implicare a angajaților duce la rate mai bune de retenție a acestora. Stabilirea obiectivelor și recompensarea angajaților atunci când le ating oferă un sentiment de scop și, de asemenea, crește loialitatea pe care o simt față de companie.

Mai presus de toate, cultivarea unei culturi organizaționale bazate pe încredere și comunicare deschisă este esențială. Un angajat care se simte valorizat și apreciat este mai puțin predispus să abuzeze de resursele companiei. Oferirea unor experiențe unice poate contribui la niveluri mai ridicate de satisfacție profesională în rândul angajaților. Un mix între recunoașterea performanțelor și călătoriile memorabile în sine ajută la crearea unui mediu de lucru pozitiv, la creșterea moralului și le oferă un sentiment de împlinire.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite