Blinken la Beijing: evitarea erorilor de calcul, de reprezentare și de înțelegere ale Chinei

0
0
Publicat:

A doua vizită a Secretarului de Stat Antony Blinken în 10 luni și al doilea înalt oficial american la Beijing într-o lună anunță o întărire a contactelor, coordonării și comunicării între Statele Unite și China, dacă la capitolul conținutului, divergențele rămân dominante.

Antony Blinken  FOTO EPA EFE
Antony Blinken FOTO EPA EFE

Chiar și optimismul Secretarului de Stat american care a stat 3 zile la Beijing și peste cinci ore și jumătate cu omologul său Wang Yi nu a putut acoperi problematica profund contondentă a relațiilor dintre cele două state, acolo unde ingerința în alegeri și susținerea bazei industriale militare a Rusiei sunt problemele principale.

De la droguri sintetice și a.i. la ingerința în alegeri și furnizare de piese de schimb Rusiei

Dar spațiul de cooperare pare să se fi lărgit și, de asemenea, pare să existe și elemente optimiste. Cel puțin în combaterea traficului de droguri sintetice, Fantanyl, cu precădere, dar și a precursorilor, toate măsurile par să conveargă spre o bună cooperare în care SUA oferă sprijin în know how instituțiilor de forță, China furnizează informații și primește și training pentru urmărirea componentelor financiare ale traficanților.

De asemenea, cea mai mare realizare pare să fie viitoarea întâlnire a grupului de lucru vizând siguranța și securitatea în fața dezvoltărilor a.i. pe care cele două state urmează să o aibă în câteva săptămâni. Li se mai adaugă îmbunătățirea comunicării militare, cu o vizită la Pentagon în ianuarie și recente convorbiri la nivelul marinei și a aviației celor două state pentru deconflictualizare și eliminarea neînțelegerilor în acțiuni. Dacă mai invocăm și elementele pozitive vizând implicarea Chinei în limitarea și dezescaladarea în conflictele regionale, avem o imagine mai clară a componentelor constructive care vizează Orientul Mijlociu, Coreea de Nord sau Myanmar.

Desigur, problemele majore rămân ingerința în alegerile prezidențiale americane, în ciuda angajamentului luat de președintele Xi Jinping cu ocazia întâlnirii din California la summitul APEC, dar mai ales livrările de componente pentru industria de apărare rusă spre a fi folosite la nivelul industriei de apărare pentru a crește producția. Este cazul elementelor cu dublă utilizare – pe care China le considera simplă afacere comercială – semiconductori, drone, mașini unelte, microelectronice, nitroceluloză – materie primă pentru muniție și combustibil solid pentru rachete, dar și alte componente sensibile și necesare pentru a fabrica rachete, drone, tancuri și alte arme, China fiind de departe cel mai important furnizor al Rusiei.

Nemulțumiri reciproce și neînțelegeri fundamentale

Discuția, mai puțin plăcută, vizează o extindere a listei de sancțiuni americane, europene și aliate dacă China nu ia măsuri, motiv pentru care Vladimir Putin a anunțat deja, chiar în timpul vizitei, de săptămâna trecută, propria sa deplasare la Beijing. De altfel, părțile au insistat pe nevoia de a evita orice lipsă de comunicare, o neînțelegere sau calcul greșit inclusiv in cauza reprezentările diferite ale părților. Deși președintele Xi Jinping a remarcat în timpul primirii lui Blinken faptul că Statele Unite și China ar trebui să fie mai degrabă parteneri decât rivali, la 45 de ani de stabilire a relațiilor diplomatice, rămân teme contondente între cei doi actori.

China reclamă îndiguirea dezvoltării Chinei de către SUA și aliați, cu țintă directă economia, știința și tehnologia, fiind afectat progresul tehnologic al Chinei și interesele sale în Indo-Pacific, cu precădere referitoare la Taiwan și Marea Chinei de Sud. Blinken a răspuns punct cu punct explicând că există o supraproducție a Chinei care are, în cazul unor produse, chiar o producție mai mare decât cererea globală – așa cum este cazul la panouri solare, autoturisme electrice și baterii – inundând piața cu produse subvenționate, sub prețul pieței, și distrugând locuri de muncă, companii competitoare și afaceri ale terțelor state, cu precădere SUA și UE.

Supracapacitatea industrială a Chinei nu se justifică pentru un stat care deține o treime din producția de bunuri exportate ale lumii și consumă o zecime față de piață. Dezvoltarea unei economii sănătoase, bazate pe consum intern, este obiectivul Statelor Unite care au amenințat cu continuarea sancțunilor și a tarifelor dacă procedeele chineze nu încetează. De asemenea, și muncitorii americani și de peste tot din lume, și companiile, trebuie să poată funcționa în China pe baza unor reguli egale și corecte.

Statele Unite nu doresc să oprească dezvoltarea Chinei, nici să decupleze economiile, din contra, își doresc creșterea economiei chineze – alături de investitori. Au fost blocate doar investițiile și transferul tehnologic în produse care afecteză securitatea, pot fi folosite militar sau în domeniul securității de către China. Contează însă calitatea și modul în care se face creșterea Chinei pentru o relație corectă și sănătoasă, ca și reciprocitatea companiilor americane pe piața chineză.

Acțiuni ale Chinei sancționate de către SUA: deschidere în criticarea drepturilor omului

Cât despre acțiunile periculoase ale Chinei în strâmtoarea Taiwan și Marea Chinei de Sud, libertatea circulației și a comerțului ca și a survolului contează ca principiu, ca și parteneriatul de securitate pe care SUA îl are cu Taiwanul și Filipinele. Libertatea de circulație și aprovizionare a lanțului al doilea Thomas de către Filipine este important iar acțiunile maritime ale Chinei sunt reprobabile și antrenează percepția amenințării pentru statele din Indo-Pacific, care vin tot mai aproape de Statele Unite pentru garanții de securitate în fața amenințărilor chineze.

Dacă partea chineză a anunțat discuții profunde, substanțiale și constructive, partea americană a reamintit în comunicate atașamentul său pentru apărarea intereselor și principiilor proprii în politica externă, pe care le-a respectat și de această dată. Astfel, la plângerea părții chineze privind numărul redus de studenți, Antony Blinken a reacționat subliniind nevoia de politici responsabile și reciproce care să faciliteze aceste schimburi de studenți, cercetători și profesori, oameni de afaceri. A făcut referire directă la cetățenii americani deținuți abuziv în China sau cărora li s-a interzis ieșirea din țară.

Astfel, există astăzi peste 290.000 de studenți chinezi în Statele Unite și mai puțin de 900 studenți americani în China, o scădere drastică de la circa 15.000 acum 10 ani. Iar motivul scăderii ține de blocajele schimbului liber de idei în China, a accesului la un nivel susținut de informații, de asemenea problemelor de transfer și transport din și în China, încrederea, siguranța și securitatea cetățenilor americani aflați în China dar și respectul pentru viața lor privată și propriile opțiuni. La aceste puncte directe, se adaugă percepția publică în Statele Unite despre China în condițiile eroziunii dramatice a autonomiei Hong Kong-ului, și a instituțiilor sale democratice, încălcarea drepturilor omului în Xinjiang și Tibet, represiuni transnaționale făcute de China și nenumărate cazuri particulare de preocupare. Libertatea presei în China și a accesului presei americane în China ridică, de asemenea, problema libertății și accesului egal al presei din cele două țări reprezentante la nivelul celuilalt stat.

Fără neînțelegeri și preconcepții: explicitarea clară a ceea ce desparte în relația sino-americană

Statele Unite rămân cea mai mare piață pentru produsele chinezești, un alt instrument de inter-dependență și de constrângere reciprocă, China fiind al treilea partener comercial al SUA după Canada și Mexic(desigur UE nu este considerată aici împreună). De aici nevoia unei abordări corecte și egale a tuturor actorilor peste tot în lume.

Și dacă Wang Yi a cerut Statelor Unite “să nu mai constrângă statele Indo_Pacificului să aleagă o parte”, între China și SUA, pentru ca regiunea să nu fie terenul de confruntare între cele două puteri, Blinken a explicat creșterea relațiilor militare din regiune pe baza parteneriatului și alianțelor militare vechi ale Statelor Unite de până astăzi, dar și a nevoii de securitate și garanții în fața amenințărilor chineze. Partea chineză a reafirmat linia roșie a implicării în Taiwan și a eventualei recunoașteri a independenței insulei considerată parte a Chinei. În schimb Statele Unite au cerut sprijinul Chinei pentru denuclearizarea completă a peninsulei coreene, în timp ce partea chineză a insistat pe alegerea SUA și a Chinei pentru stabilitate în locul unei spirale a escaladării și confruntărilor reciproce.

Abordarea directă a temelor de divergență și clarificarea motivațiilor lor rămâne punctul cel mai important obținut de interacțiunea Biden – Xi, chiar dacă nivelul tensiunilor este departe de a coborî între cei doi actori. Cu atât mai mult în campanie electorală, acolo unde presiunea agendei lui Donald Trump amenință să preseze substanțial asupra politicilor Statelor Unite. Totuși Antony Blinken a susținut explicit că el nu face politică ci politici și nu dorește să schimbe acest lucru în actualul mandat.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite