A pășit cu dreptul pe marea scenă a Ateneului!

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

În adevăr, recent, tânărul artist instrumentist Cătălin Răducanu a pășit cu dreptul pe marea scenă a Ateneului. Recitalul său a încheiat, în țară, un mare turneu de concerte susținute sub însemnul de stimulativă atenționare  Un artist, un pian și... un țambal. S-a desfășurat în toate marile orașe ale țării, din Oradea și până la Constanța; un ultim episod al acestui serial aparte – apariție mult așteptată! - urmează a se petrece la Chișinău, în cunoscuta Sală cu Orgă, în luna noiembrie.

Catalin Raducanu Blog Avakian jpg

Desigur, la o primă vedere aspectul poate părea a fi unul prioritar pitoresc. Ne aflăm însă în fața unui talent artistic multifuncțional, de excepție. Pe scenă, cu cele două instrumente situate unul lângă celălalt, Cătălin Răducanu face dovada unei captivante versatilități manifeste inclusiv din punct de vedere stilistic. Sensibilitatea comunicării se arată a susține atât fraza muzicală chopiniană a Baladei în fa minor, imboldul temperamental tipic spaniol din celebra lucrare Asturias de Isaac Albeniz, dar și improvizațiile pe teme de jazz inspirate de Chick Corea sau de George Gershwin. Sunt momente pe care tânărul artist găsește resurse a le propulsa cu o energie, cu un swing cuceritor! 

Trecând la țambal...; aspectul extra-muzical, fermecător, al situației a fost punctat de apariția acelui melon autentic constituit într-o veritabilă podoabă capilară; se adaugă costumului, papillon-ului negru. Conturează împreună albul imaculat al cămășii de concert. Cu siguranță, la imaginea scenică mai este, încă, de lucrat!

 Am luat, astfel, parte la improvizații ce au drept punct de plecare repertoriul lăutăresc tradițional, repertoriu devenit celebru date fiind strădaniile aduse în epocă – ne aducem aminte, spre exemplu - de Toni Iordache. Sunt aduse în actualitate de propria iscusință, date fiind propriile improvizații ale artistului. Iar aceasta inclusiv în baza sugestiilor provenite din muzica Gnossienne-lor lui Erik Satie sau din Evocări-le personale ale artistului performer, artist nesătul în a investiga noi teritorii timbral-sonore ce depășesc zona stilistică tradițională a instrumentului.

Observând justa poziționare, este de menționat faptul potrivit căruia Cătălin Răducanu și-a terminat studiile universitare la Universitatea bucureșteană de muzică, la clasa maestrului Viniciu Moroianu, le continuă pe cele doctorale, s-a bucurat de sprijinul consistent, necondiționat, al cunoscutului pedagog Alma Peter Apostoleanu; se bucură în continuare de încrederea minunatului om de muzică, actualul director al Filarmonicii bucureștene, maestrul Marin Cazacu.

Articolul a apărut anterior în revista România Literară.                                          

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite