Video Calea ferată a cărbunelui a intrat în reparații capitale. Magistrala e veche de peste un secol și jumătate VIDEO

0
Publicat:

Cel mai riscant tronson feroviar din calea ferată a cărbunelui Simeria – Petroșani se află în șantier și este modernizat. În ultimii ani, pe sectorul Bănița – Crivadia au avut loc mai multe accidente.

Lucrări la calea ferată. Foto: CFR Infrastructură.

Tronsonul Bănița – Merișor – Crivadia (video), din calea ferată a cărbunelui Simeria – Petroșani se află în reparații capitale, menite să reducă riscul accidentelor feroviare, cauzate de uzura instalațiilor feroviare și de zonele cu declivitate mare.

Reparații la calea ferată

„Lucrările de reparații capitale și refacție totală aflate în execuție, la ora actuală, pe intervalul Bănița - Merișor - Crivadia (fir I) înregistrează progrese pe ambele șantiere, cu un stadiu de execuție de 60 la sută între stațiile Merișor și Crivadia și de 29 la sută între Bănița și Merișor. Lucrările sunt finanțate din fonduri de la bugetul de stat, iar termenul de finalizare pe întregul interval este anul 2024”, a informat CFR Infrastructură.

Și tronsonul Bănița – Petroșani (12,6 kilometri) se află în șantier, investiția finanțată din fonduri alocate prin Programul Național de Redresare și Reziliență fiind necesară pentru ridicarea restricțiilor de viteză până în anul 2024.

Pe cele două șantiere feroviare deschise între Bănița - Merișor și Merișor - Crivadia, lucrările de reparații vizează atât componentele suprastructurii feroviare - terasament, prisma căii, material mărunt de cale șină, traverse, aparate de cale, bretele - pe o lungime a traseului de circa 11 kilometri, dar și la instalațiile de semnalizare și centralizare, rețeaua de telecomunicații, poduri, podețe, tuneluri și pasajele la nivel cu calea ferată existente pe întregul traseu.

„Lucrările de reparații capitale și refacție totală a căii ferate pe intervalul Bănița - Merișor - Crivadia (fir I), care se vor finaliza în 2024, vor avea un impact direct în creșterea gradului de siguranță feroviară, prin restabilirea parametrilor tehnici ai liniei, în îmbunătățirea condițiilor de exploatare feroviară și, nu în ultimul rând, vor contribui la reducerea cheltuielilor pentru întreținerea căii”, a informat CFR Infrastructură.

În prezent, pe sectorul aflat în șantier, trenurile circulă doar pe Firul II și au restricții de viteză.

Calea ferată a cărbunelui, veche de peste un secol și jumătate

Calea ferată Simeria Petroşani (video - gara Petroșani) a fost inaugurată în 28 august 1870, fiind unul dintre cele mai vechi tronsoane feroviare din România.

„Drumul de fier al cărbunelui” s-a numărat printre cele 14 linii ferate din Ardeal construite în perioada 1867-1873, care însumau peste 1.150 de kilometri.

A contribuit decisiv la dezvoltarea oraşelor din Valea Jiului, iar în prezent cei 80 de kilometri ai săi, completaţi de calea ferată din Defileul Jiului, reprezintă o punte de legătură între regiunile istorice Transilvania şi Oltenia.

La peste un secol şi jumătate de la construcţia căii ferate Simeria – Petroşani, tronsonul feroviar şi-a pierdut rolul iniţial de asigurare a transportului de cărbune. Cele mai multe dintre minele care au funcţionat de-a lungul timpului în Valea Jiului au fost închise, iar recent aceeaşi soartă a avut-o şi Termocentrala Mintia, una dintre destinaţiile transportului de cărbune extras din bazinul minier.

Lucrări la calea ferată Simeria Petroșani. Foto Daniel Guță. ADEVĂRUL

Calea ferată păstrează poduri, viaducte şi tuneluri vechi de peste 150 de ani, care au rezistat trecerii timpului, naturii şi nenumăratelor garnituri feroviare care le-au tranzitat.

Însă mai multe sectoare ale acesteia sunt afectate de degradare şi necesită lucrări ample de refacere, iar în alte zone, din cauza stării proaste a infrastructurii feroviare, au fost impuse restricţii de viteză de până la 30 de kilometri pe oră. Nici restricţiile de viteză nu au putut preveni producerea unor accidente.

Cel mai grav dintre acestea s-a petrecut în după-amiaza de 8 aprilie 2017 (video).

Atunci, un tren de marfă, cu 16 vagoane, a deraiat între staţiile CFR Băniţa şi Merişor, iar doi oameni, un mecanic de locomotivă şi ajutorul său, au murit.

Zona pasului Merișor, în care s-a produs deraierea se află la circa 15 kilometri de Petroșani și prezintă declivități mari și numeroase curbe, fiind o trecătoare de munte între Țara Hațegului și Valea Jiului.

Mai multe pentru tine:
eMAG MultiDeals 2025: Ghid complet pentru extra reduceri de până la 20% și cele mai populare 11 produse de cumpărat
Cine sunt, de fapt, Dragoș și Gheorghe Vîlcu, despre care se spune că finanțează din umbră Recorder și Hotnews
Cadouri de Crăciun pentru bărbați care aduc zâmbete: cele mai haioase pijamale și pulovere, sub 100 de lei, care fac sărbătorile memorabile
Adio, nuntă regală! Prințul s-a despărțit de iubita pe care tocmai i-o prezentase Prințului Albert de Monaco
ElectroWeekend eMAG: Top 15 produse cele mai populare și testate de clienți, cu cele mai mari reduceri. Pune-ți electro oferta sub brad!
Circ total la Bruxelles. Ghiță ciobanul a ajuns în Parlamentul European și protestează împotriva Ursulei: „I-am adus slană” VIDEO
Cele trei zodii care trag lozul câștigător începând cu 15 decembrie. Vor triumfa pe toate planurile, niciodată nu au avut așa noroc
Top 10 brazi artificiali de Crăciun 2025 cu cele mai bune recenzii și extrareducere de până la 40% pe eMAG. Alege bradul perfect și profită de discounturi
Cadouri de Crăciun 2025 pentru ea – White Luxury Gifts: eleganță, stil, statement și surprize premium sub 100 €
Crăciun 2025: Cele mai bune jucării educative pentru copii – Cadouri care dezvoltă imaginația, inteligența și curiozitatea lor. Investește în viitor
De câți bani ai nevoie ca să trăiești decent în Spania. O româncă a spus cât a cheltuit în noiembrie: „O viață fără lipsuri”