Cum se conduce corect o maşină pe benzină. Mituri despre pornirea motorului şi schimbarea vitezelor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto: arhivă Adevărul

Sunt puţini şoferi care ştiu să îşi conducă maşinile ca la carte. Unii conducători auto fac greşeli neglijabile, dar sunt mulţi care nu se informează şi, în consecinţă, comit erori ce duc la uzura prematură a motorului.

Există câteva detalii tehnice, ignorate de mulţi şoferi, care în final fac diferenţa între o maşină condusă corect şi una la care uzura motorului şi a altor componente va avea loc mult mai repede decât ar trebui. Mă prezentăm mai jos cele mai importante aspecte pe care orice proprietar de maşină pe benzină ar trebui să le ştie.

Pornirea maşinii

Mulţi şoferi aşteaptă stingerea martorilor de bord înainte de a porni motorul, o decizie corectă, însă specialiştii spun că, la maşinile pe benzină, acest lucru nu este obligatoriu. ”Acea autodiagnoză pe care  maşina şi-o face la fiecare pornire se va realiza chiar dacă pornim motorul înainte de stingerea martorilor de bord. Acest lucru nu este valabil la maşinile echipate cu motoare diesel pentru că în acest caz este necesar să aşteptăm stingerea martorului de bujie incandescentă, mai ales când este frig”, explică Florin Marin Bogdan, şef de lucrări la Facultatea de Inginerie din Galaţi.

Încălzirea motorului

Proprietarii de maşini cu motor aspirat pot să plece la drum imediat după ce au pornit motorul. Şi asta pentru că acest tip de motoare se încălzesc repede în mers. Un alt lucru de remarcat este că imediat după ce dăm cheie, uleiul este transmis în partea superioară a motorului, ungând componentele esenţiale, cum ar fi pistoanele. Dacă deţineţi maşini turbo pe benzină, este indicat să aştepţi cam un minut după ce porniţi motorul înainte de a pleca de pe loc. Este important să faceţi acest lucru pentru ca presiunea din circuitul de răcire a turbosuflantei să înceapă să circule, astfel încât turbina să fie unsă corespunzător. Dacă veţi ignora acest detaliu, nu va dura prea mult până când turbina se va defecta şi nu va fi deloc amuzant să scoateţi o sumă substanţială din buzunar pentru a achiziţiona alta.

Turaţia la care schimbăm vitezele

Dilema oricărui şofer este legată de schimbarea treptelor de viteză. Părerile sunt mereu împărţite. Unii conducători auto susţin că dacă turezi prea tare motorul, creşte consumul, iar dacă schimbăm vitezele când motorul este subturat, se uzează prematur anumite componente. ”Fiecare motor are un anumit regim de funcţionare, iar vitezele trebuie schimbate în funcţie de acest element extrem de important, dar contează mult şi experienţa pe care o are şoferul. Practic, acest lucru se simte. Nu trebuie să ajungă acul la linia roşie ca să ştii că motorul este excesiv turat înainte de a schimba viteza. În cazul motoarelor aspirate, vitezele pot fi schimbate la orice turaţie, fără riscul de a se strica ceva”, precizează Florin Marin Bogdan.

Când folosim frâna de motor

Când vine vorba de frâna de motor, mulţi şoferi cred că aceasta trebuie folosită cu preponderenţă în zonele montane, pe serpentine, însă nimic nu este mai departe de adevăr. Trecând peste perioadele din sezonul rece, unde este indicată folosirea cu preponderenţă a frânei de motor, este indicat ca aceasta fie utilizată şi în oraş. De pildă, înainte de a ajunge la un semafor la care culoarea s-a schimbat în roşu, este recomandat să reducem viteza cu ajutorul frânei de motor, protejând astfel şi sistemul de frânare şi reducând şi consumul. Unii şoferi fac şi o altă greşeală. Dacă lasă cutia de viteze la punctul mort şi continuă să circule, frânând înainte de a ajunge la destinaţie, nu fac altceva decât să mărească consumul de carburant.

Cât contează dacă merg cu becul de la benzină aprins

Nu este indicat să circulaţi cu puţină benzină în rezervor în primul rând pentru că riscaţi să faceţi ceea ce se numeşte pana prostului, adică să rămâneţi fără carburant înainte de a putea ajunge la o staţie de alimentare. Nu există însă pericolul unei defecţiuni la motor, aşa cum cred unii şoferi, în special în perioada iernii. La maşinile pe benzină, carburantul se amestecă cu apa şi nu vor fi probleme la pornirea autovehiculului decât în cazuri foarte rare, care implică, de regulă, şi alţi factori. Nu acelaşi lucru este valabil în cazul maşinilor care funcţionează cu motorină. Dacă este prea puţin combustibil în rezervor, apa va ieşi la suprafaţă, iar de la diferenţele de temperatură se poate forma condens în rezervor. În special iarna, acest condens se va transforma în apă şi există riscul să îngheţe pe conductă, făcând imposibilă pornirea maşinii. Autovehiculele alimentate cu benzină sunt mai permisive, dar e nevoie de atenţie la toate detaliile amintite anterior pentru a reduce consumul de carburant şi a prelungi viaţa motorului.