Aerodromul unde s-au şcolit aşii aviaţiei româneşti în perioada interbelică. Are pistă de zbor naturală, încă funcţională

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Câţiva dintre militarii şcolii de aviaţie  FOTO: Colegii Mei

Un aerodrom construit la Focşani după Primul Război Mondial a reprezentat de-a lungul anilor nucleul de bază în formarea şi perfecţionarea dascălilor zborului cu elevi în prima fază de zbor cu motoare clasice.

La Focşani au fost înfiinţate în anul 1911, de către prinţul Bibescu, două escadrile cu avioane de tip “FARMAN”. Era o vreme când multă lume nu ştia prea multe despre avioane.

Lucrurile au evoluat după Primul Război Mondial, când aviaţia a luat amploare. Una dintre deciziile pe care prefectul de Putna le-a luat la Focşani a fost înfiinţarea unui aerodrom la Focşani, unde zburau Il-14, Li-2 şi Po-2-iul care creau în rândul aviatorilor şi al simpatizanţilor un entuziasm deosebit.

Conform aviatorului (r) Ion Cernei, iniţiator V.R.I.A., Colegiul de Aviaţie Acvila Focşani, aerodromul de la Focşani a reprezentat pionieratul şcolii româneşti de aviaţie.

“Pe frumoasa vale a Milcovului de la Focşani, pe o suprafaţă de aproximativ 100 ha,  este situat Aerodromul Focşani, actualmente în stare de conservare, unul dintre cele mai bune şi eficiente aerodromuri din ţară, cu pistă de zbor naturală care permite scurgerea rapidă a apei prin straturile freatice ale solului favorizând astfel zborul chiar şi după 30 minute de ploaie torenţială. Dar cel mai semnificativ lucru, îl constituie faptul că acest aerodrom de la Focşani a reprezentat de-a lungul anilor nucleul de bază în formarea şi perfecţionarea dascălilor zborului cu elevi în prima fază de zbor cu motoare clasice cum au fost; Farmanul, Meseşmitul, Luncărul, Nardiul, Il-14, Li-2, Po-2, IAK-12 etc”, se arată în lucrarea aviatorului Ion Cernei.

Potrivit acestuia, aici s-a zburat cu avioane tip şcoală, iar după Al Doilea Război Mondial a existat în Focşani şi o şcoală de aviaţie, care pregătea piloţi militari şi civili. În cadrul şcolii se zbura cu avionul Mig-15 echipat cu armament.

“Tot de pe acest aerodrom, au mai decolat avioane utilitare, elicoptere, avioane sanitare, (AVIASAN), care-i transporta pe bolnavi, planoare şi motoplanoare, deltaplane, se făceau mitinguri aviatice cu acrobaţii şi paraşutism”, potrivit aviator (r), Cernei Ion, reprezentant al Colegiului de Aviaţie Acvila Focşani.

În Focşani a existat şi unitatea de aviaţie, care s-a desfiinţat la începutul anilor 2000, cadrele militare de aici fiind trimise în judeţul vecin, la Bobocu.

Pista de aterizare care exista în acest moment este funcţională, dar este folosită de militarii pentru antrenamente la sol, pentru blindate. Aceasta este încă în parametrii de funcţionare şi pe ea pot ateriza chiar si avioane de tip C 130 Hercules. Pista are 2,5 kilometri şi avioanele pot ateriza în caz de urgenţă.

Ultima dată când au aterizat avioane pe ea a fost în anul 2011, când  mai multe avioane israeliene au aterizat şi decolat de pe aeroportul militar de la Focşani, în cadrul unui exerciţiu planificat.

Locaţia a ajuns şi în atenţia autorităţilor judeţene, care discută de mai mulţi ani despre construirea unui aeroport la Focşani

"Azi, întrebarea care stă pe buzele tuturor este dac[ trebuie să avem un aeroport  la Focşani sau nu. Înainte ca cei în măsură să aprecieze dacă este util şi rentabil un demers de organizare a unui aeroport la Focşani se  poate adăuga  faptul că, din păcate, pe terenurile reconstituite, în avantajul câtorva particulari, care fie cultivă furaje, fie şi au ridicat nişte locuinţe ce stau mai tot anul goale,obiectivul Aerodromul de la Focşani a pierdut posibilitatea extinderii la nivelul anului 1944 şi transformarea lui într-un loc funcţional,  ca la Tuzla", după cum ne spune istoricul Florin Dîrdală.

La Tuzla se află, conform Wikipedia, un aeroportul utilitar cu o suprafaţă de 36 ha care dispune de un hangar de 1200 mp, două clădiri administrative, două terminale de pasageri şi un depozit nou de combustibili de 180 metri cubi.

Tipuri de zbor care se pot efectua pe acest aeroport sunt zbor la vizibilitate (VFR) ziua şi noaptea. Pentru noapte se dispune de un balizaj luminos al heliportului. Aeroportul este proprietatea firmei Regional Air Services, care l-a preluat în 1998 de la Aviaţia Utilitară SA. De pe acest aeroport firma asigură servicii aviochimice pentru agricultură, supraveghere şi reclamă aeriană, aerotaxi, ambulanţă aeriană, zboruri de agrement, şi organizează cursuri pentru obţinerea brevetului de pilot privat (PPL) şi cursuri de paraşutism.


 

Mai multe pentru tine:
Cadoul ideal pentru bărbați: cele mai bune ceasuri de Crăciun la prețuri Chillmas Deals cu reduceri de până la 92%
Seturi cadou pentru femei care transformă sărbătorile în experiențe de răsfăț și lux – oferte eMAG de neratat, pentru orice buget
Angela Similea, prea „îmbătrânită”, la 79 de ani? Stilistul Florin Burescu le dă peste nas cârcotașilor: „O adevărată doamnă, fără operații estetice”. Dieta artistei „Epocii de Aur”
Theo Rose, invitată de soacră la un restaurant cu stele Michelin din Paris. Combinația alimentară modestă care a impresionat-o: „Ca la mama lui”
Top 15 coșuri cadou de sărbători în 2025-2026: cele mai bune recomandări, reduceri și idei premium de neratat
Descoperire fantastică. Organul care produce aproape toată serotonina din corp. Nu e creierul. Din cauza asta ne îmbolnăvim de anxietate și depresie
Top 15 băuturi pentru Sărbători 2025–2026: vinuri medaliate cu aur, ediții rare de colecție și reduceri uriașe de până la 8.500 lei
Cerceii candelabru cu care a apărut Prințesa Catherine sunt spectaculoși. Ce poveste emoționantă se ascunde în spatele lor
Loviți de cancer, Meme și Teodora Stoica au găsit o metodă prin care celule canceroase sunt mâncate
Cele mai căutate cadouri pentru copii și adolescenți în 2025: Roblox, Minecraft, jocuri STEAM, Kendama și LOL
A Diamond Is Forever: colecția Primul diamant TEILOR — bijuterii luxury de la 500 lei pentru cadouri care spun povești