Video Italia vrea să includă în cheltuiali militare pentru NATO podul de 13,5 miliarde de euro către Sicilia
0Italia propune să includă în cheltuielile militare construcția podului gigantic peste Strâmtoarea Messina, în valoare de 13,5 miliarde de euro, pentru a-și atinge ținta NATO de creștere a bugetului pentru apărare.
Italia este una dintre țările din NATO care alocă cele mai mici sume pentru apărare, cheltuind anul trecut doar 1,49% din PIB în acest scop. Noua țintă impusă de alianță prevede ca până în 2035 procentul să crească la 5%, un obiectiv greu de atins pentru guvernul italian, scrie Politico.
În acest context, guvernul condus de Giorgia Meloni dorește să continue proiectul ambițios al construirii celui mai lung pod suspendat din lume peste Strâmtoarea Messina, un vis vechi al Italiei, încă din vremea dictatorului Benito Mussolini și al fostului premier Silvio Berlusconi.
Podul, considerat o cheltuială strategică pentru NATO
Vicepremierii Antonio Tajani (ministru de externe) și Matteo Salvini (ministru al infrastructurii) susțin că podul are un rol strategic important pentru NATO, nu doar unul economic. Această poziție este susținută și de un raport guvernamental din aprilie care subliniază valoarea militară a podului.
Un oficial guvernamental a precizat că nu s-a luat încă o decizie oficială privind clasificarea podului ca proiect de securitate, însă se așteaptă discuții viitoare pentru a „vedea cât de fezabil este acest proiect”. Această idee ar putea ajuta guvernul să convingă opinia publică, reticentă la creșterea cheltuielilor militare într-o perioadă în care Italia se pregătește de austeritate.
Cum ar putea fi justificat proiectul în fața NATO
Din procentul de 5% din PIB stabilit de NATO, doar 3,5% trebuie să fie cheltuieli militare directe, iar restul de 1,5% poate fi alocat pentru „reziliența strategică”, inclusiv infrastructura. Astfel, podul ar putea fi justificat ca un proiect ce sporește mobilitatea și securitatea militară.
Un oficial al Trezoreriei italiene a menționat că încadrarea podului ca proiect militar ar putea depăși obstacolele birocratice și juridice care au blocat până acum construcția, precum și dificultățile tehnice cauzate de zona seismică și de relocarea populației afectate.
Obstacole și oportunități
Dezbaterea despre pod durează de decenii, iar planul de 3,3 kilometri s-a lovit de numeroase probleme legate de costuri, siguranță și impactul asupra comunităților locale. Oficialii consideră că o nouă clasificare ar „depăși obstacolele birocratice și litigiile cu autoritățile locale, care ar putea contesta guvernul în instanță, susținând că podul le va afecta în mod disproporționat terenurile”.
De asemenea, această schimbare ar facilita atragerea de fonduri, în special pentru anul următor, potrivit oficialului Trezoreriei.î
Podul - imperativ strategic sau doar o idee ridicolă?
În aprilie, guvernul italian a adoptat un document prin care declară că podul trebuie construit din „motive imperative de interes public superior”. Documentul mai precizează că podul are o importanță strategică „pentru securitatea națională și internațională, jucând un rol cheie în apărare, facilitând deplasarea forțelor armate italiene și ale NATO”.
Italia a solicitat și includerea podului în planul UE pentru mobilitatea militară, argumentând că acesta ar oferi infrastructura esențială pentru transferul rapid al trupelor NATO din Europa de Nord spre Marea Mediterană.
Guvernul a subliniat că podul va permite transportul rapid al vehiculelor grele, trupelor și resurselor atât pe cale rutieră, cât și feroviară.
Îndoieli și scepticism din partea NATO și opoziției
În realitate, Strâmtoarea Messina nu face parte din coridorul de mobilitate militară NATO desemnat Italiei, care traversează porturile din Puglia și Marea Adriatică, continuând spre Balcani. Nici rețeaua militară a UE nu include această zonă. Americanii nu au dat un răspuns clar privind podul, iar la summitul NATO de la Haga consilierii americani au evitat să comenteze.
Pe de altă parte, opoziția italiană critică dur proiectul și tentativa de a-l prezenta ca o cheltuială militară.
Giuseppe Antoci, membru al Parlamentului European din partea Mișcării 5 Stele, a spus că „este o batjocură la adresa cetățenilor și a angajamentelor NATO” și că „guvernul ar trebui să se oprească și să evite să se facă de râs pe plan internațional”.
El a atras atenția că cele două regiuni pe care le-ar lega podul, Sicilia și Calabria, se confruntă cu probleme grave de infrastructură de bază, iar investițiile ar trebui să se îndrepte către drumuri, căi ferate și spitale, nu către un proiect atât de scump și controversat.
Guvernul merge înainte, cu sprijin politic puternic
În ciuda opoziției, coaliția de guvernare este hotărâtă să continue proiectul. Salvini a anunțat recent că aprobarea finală a podului este așteptată în iulie.
Antonio Tajani, un susținător fervent, a propus ca podul să poarte numele lui Berlusconi, fost premier cunoscut pentru petrecerile sale „bunga bunga” și numeroasele bătălii juridice.
Dacă NATO și președintele american Donald Trump, cunoscut pentru interesul său față de proiectele gigantice de infrastructură, vor accepta această abordare, rămâne de văzut. Până atunci, Italia încearcă să „fenteze” ținta impusă și să transforme visul vechi al podului într-un proiect strategic de apărare.