Carmen Muşat: „În romanul Laviniei Bălulescu, cel mai important lucru este construirea unei lumi interioare“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
De la dreapta la stânga: Lavinia Bălulescu, Carmen Muşat, Simona Sora şi Cezar Paul-Bădescu, la dezbaterea de miercuri-seară de la Librăria Adevărul FOTO: Marian Iliescu

La discuţia care s-a purtat astă-seară la Librăria Adevărul, invitaţii – Carmen Muşat, Simona Sora, Cezar Paul-Bădescu şi Lavinia Bălulescu – au dezbătut, pornind de la debutul în proză al poetei Lavinia Bălulescu, caracteristicile de stil ale volumului său , ea fiind apreciată ca un „scriitor autentic, nu făcut, nu căutat, nu inventat“.

Carmen Muşat, conferenţiar universitar şi redactor-şef al revistei „Observator Cultural“, a punctat că personajul principal al romanului scris de Lavinia Bălulescu are „o imaginaţie debordantă, care prelungeşte lumea reală şi explorează posibilităţile acesteia“, făcând referire la viaţa duală pe care o duce Aprilie, protagonista din volumul „La mine-n cap“. 

Prin acest prim roman, poeta Lavinia Bălulescu a experimentat, în opinia redactorului-şef al revistei „Observator Cultural“, un discurs plin de subtilitate şi de naturaleţe, în care „te pierzi cu satisfacţia de a descoperi ceva foarte viu şi de calitate“. Carmen Muşat a concluzionat, astfel, că „Lavinia intră în prima ligă a scriitorilor contemporani“. 

Prezent la discuţie a fost şi Cezar Paul-Bădescu, scriitor şi jurnalist la „Adevărul“ şi la „Dilema Veche“, pentru care lectura romanului „La mine-n cap“ a fost precum o cartografiere a minţii, o „plimbare de mână prin cotloanele întunecate ale minţii feminine“. Cea de-a treia invitată a dezbaterii, Simona Sora, scriitor şi jurnalist la „Dilema Veche“, şi-a exprimat o viziune diferită asupra cărţii, considerând că avem de-a face cu o „asumare a masculinităţii de către femeie, cu un androgin care se priveşte şi încearcă să scrie ceva“. 

În finalul romanului, şi nu numai, după cum a apreciat Carmen Muşat, tânăra Aprilie se regăseşte pe ea însăşi, aceste pagini de sfârşit funcţionând ca o explicaţie a poveştii. „La un prim roman, simţi nevoia să legi firele pentru a nu fi acuzat că nu ştii să scrii“, a explicat Simona Sora, ea însăşi autoare. 

Carmen Muşat a adăugat că, pe parcursul romanului, întâlnim o temă recurentă a sfârşitului. „Tânăra Aprilie face eforturi repetate de a se privi de la capătul vieţii, de a se analiza pe ea însăşi prin ochii bătrânei ce va fi devenit“, a subliniat redactorul-şef al revistei „Observator Cultural“. 

Dezbaterea de la Librăria Adevărul s-a încheiat cu un moment de lectură, când Lavinia Bălulescu a fost invitată să citească un fragment din romanul său. Cu un ton puternic şi hotărât, scriitoarea a dat viaţă rândurilor care o descriau pe femeia din „Lumea 2“ a cărţii.