Alegerile prezidenţiale de pe Facebook: „Internetul poate crea o bulă în care să crezi că toţi votează ca tine“

Alegerile prezidenţiale de pe Facebook: „Internetul poate crea o bulă în care să crezi că toţi votează ca tine“

Iohannis se luptă cu Ponta în turul al doilea al alegerilor FOTO Adevărul

Reţelele sociale au vuit ieri în timpul zilei alegerilor prezidenţiale 2014. Românii au fost optimişti de dimineaţă şi furioşi pe seară. Au fost toţi aşa sau am fost victimele unei bule online?

Ştiri pe aceeaşi temă

Facebook creează, prin algoritmul său, o bulă online în care trăim fiecare. Algoritmul Facebook este construit în aşa fel încât să ne ofere în News Feed link-urile de la prietenii care împart cu noi aceleaşi opinii, care au dat Like la pagini asemănătoare cu noi. Aşadar, dacă eşti votant de stânga, vei vedea în lista de prieteni mai multe link-uri de la prietenii cu afinităţi de stânga. Acest lucru creează o bulă a opiniilor în care doar cele care ne sunt plăcute ne sunt şi arătate.

Bula internetului

adevarul.ro a vorbit cu Ionuţ Oprea, manager la Standout şi expert online despre rezultatele alegerilor şi influenţa mediului online în final. “Cred că s-a văzut mai multă activitate pe Facebook, decât în ediţiile anterioare şi pentru că a existat o mişcare de dreapta care s-a cristalizat mai mult în mediul online”, crede Ionuţ Oprea.

Specialistul a identificat riscurile mediului online. “E o iluzie care se poate crea la nivel personal. Algoritmul Facebook care-ţi dă lucrurile care-ţi plac ţie poate crea o bulă prin care lumea din jurul tău votează doar cu Macovei şi Iohannis. Din grupul tău de prieteni structura poate fi foarte diferită decât de cea la nivel naţional”, spune Oprea.

El crede că acesta este unul dintre riscurile canalelor ultrapersonalizate. “În plan politic, dacă eşti om de dreapta, mare parte din prietenii tăi sunt de dreapta. În plus, feed-ul tău va fi plin de astfel de mesaje. Am văzut chiar oameni care au dat unfriend unor oameni cu opţiuni politice de stânga”, povesteşte Oprea.

Macovei - eroină pe internet, 5% în offline

O altă discuţie care a urmat alegerilor de ieri a fost de ce Monica Macovei a obţinut sub 5%, deşi în mediile de dreapta campania ei a fost foarte prezentă. “Trebuie să iei ăn calcul că online-ul nu e reprezentat doar de Macovei. Cred că sunt 10-15% care sunt activi şi votează cu Ponta. Pe internet se regăseşte orientativ aceeaşi structură de la nivel naţional. Tradiţional internetul e un pic mai de dreapta, adică Macovei, Iohannis”, spune Oprea.

În acelaşi timp, unii utilizatori de Facebook au ajuns la concluzia că doar aceasta este puterea reţelelor sociale, demonstrată şi la campania pentru Primăria Bucureşti a lui Nicuşor Dan. Expertul online nu este de acord în totalitate, deşi amândoi politicienii s-au lansat ca oameni anti-sistem.

“Mesajul a fost mult mai bine închegat la Macovei. Nicuşor Dan, în afară de alternativa pură şi proiectele proprii, nu prea avea cu ce să se laude ca activitate anterioară”, spune Oprea.

Incidentele din străinătate, viralizate de internet

Ieri, mii de români nu au putut vota din cauza aglomeraţiei de la secţiile de votare. În toate oraşele europene românii au protestat şi au rămas în afara secţiilor de votare după ora 21.00. Munchen, Paris, Londra, Chişinău, Haga, Bruxelles, la toate a fost aglomeraţie.

“În condiţiile în care televiziunile sunt de partid şi nu ai acces la informaţii care contează, social media a permis accesul. Informaţiile s-au răspândit nu pentru că era vorba de foarte mulţi oameni, ci din cauza gravităţii situaţiilor respective”, spune Oprea.

“Oamenii nu au putut să-şi exprime votul aşa cum au putut cei din ţară. A fost important că a existat internetul pentru că au putut să facă poze şi să le pună online. Informaţia s-a răspândit şi ar fi fost greu ca o instituţie de presă să obţină imagini de la faţa locului”, continuă specialistul online.

O campanie murdară chiar şi în online

În final, Ionuţ Oprea nu are o părere foarte bună despre campania electorală din mediul online, care a abundat de metode mizerabile. De exemplu, au existat bannere mincinoase publicate în reţele unde nu putea fi urmărită originea lor.

“Am văzut site-uri de partid care au propagat informaţii false. Nu am văzut nimic remarcabil la nivel de marketing online. Am văzut mizerii, găselniţe şi nu mi-a plăcut campania. Campania ne arată bubele din industria noastră - folosirea reţelelor care nu pot identifica sursa reclamei, spam pe SMS şi mail”, a mai spus Oprea.

Citeşte şi:

LIVE BLOG Alegeri prezidenţiale 2014. Udrea, Dragnea, Meleşcanu şi Funar au făcut declaraţii de la urne

Alegeri prezidenţiale 2014. Românii îşi aleg un nou preşedinte pe 2 noiembrie. Urmăriţi aici transmisiunea întregii zile în format live blog, pentru a fi la curent cu toate informaţiile, prezenţa la vot şi incidentele.

Alegeri prezidenţiale 2014. Klaus Iohannis, despre situaţia românilor din străinătate: E o bătaie de joc!

Preşedintele PNL, Klaus Iohannis, a declarat luni, prezent la o întâlnire a liderilor ACL, că situaţia românilor care nu au putut vota în străinătate este o bătaie de joc care trebuie să înceteze "o dată pentru totdeauna".

 

 

citeste totul despre: