Profilul şoferului agresiv. Cele cinci tipologii de conducători auto periculoşi la volan

Profilul şoferului agresiv. Cele cinci tipologii de conducători auto periculoşi la volan

Din cauza agresivităţii la volan, se produc multe accidente FOTO Adevărul

Agresivitatea la volan a dus, în ultima perioadă, la creşterea numărului de accidente rutiere. Specialiştii în psihologia transporturilor au încercat să identifice tipurile de şoferi români şi caută soluţii pentru a-i „îmblânzi” pe cei agresivi printre care se numără şi taximetriştii.

Ştiri pe aceeaşi temă

Şoferul român este agresiv în trafic, dependent de telefonul mobil şi, de cele mai multe ori, neatent la ce se întâmplă în jurul său. De multe ori trăieşte cu impresia că poate negocia ca la piaţă amenzile sau sancţiunile pe care le-ar putea primi de la poliţişti. Mai mult, dacă are la dispoziţie o maşină puternică, manevrele pe care le face sunt adesea la limita legii.

Asta pentru că are senzaţia de forţă şi preferă să nu se ghideze după regulile în vigoare. Din acest motiv, conduce mai periculos decât restul şoferilor, atrag atenţia specialiştii în psihologia transporturilor, care spun că agresivitatea la volan se numără, în ultima perioadă, printre cauzele producerii accidentelor rutiere grave.

Concret, maximul de agresivitate la volan este atins vinerea, în jurul orei 17.45, dat fiind faptul că se apropie sfârşitul de săptămână. „E o oră critică, deoarece se apropie weekendul şi persoanele din trafic au acumulat toată oboseala şi tensiunile din timpul săptămânii. Agresivitatea la volan e întreţinută şi de modul în care se comportă ceilalţi participanţi la trafic”, explică profesorul universitar Mihaela Rus, preşedintele Asociaţiei de Psihologie şi Siguranţă Rutieră „PsihoTrafiQ”.

Tinerii fără experienţă, mai agresivi decât ceilalţi

Aceasta susţine că şoferii români agresivi, care se întâlnesc cu preponderenţă în oraşele aglomerate, au un temperament colectiv, caracterizat prin competitivitate accentuată. De regulă, mai agresivi tind să fie tinerii fără experienţă, subliniază specialiştii. Asta pentru că ei îşi gestionează mai greu emoţiile în lipsa unei experienţe rutiere. Totodată, ei au şi un indice de maturitate scăzut. La polul opus, cei mai defensivi în trafic sunt bătrânii, care conduc cu prudenţă şi sunt posesorii unor maşini cu mai puţini cai-putere.

De altfel, în opinia psihologilor, tipul de maşină pe care îl conduc românii este un factor care facilitează comportamentul agresiv. Cu cât maşina este mai masivă, cu atât conducătorii auto au un sentiment de siguranţă pe care şi-l manifestă în trafic, în detrimentul celorlalţi şoferi. „Conduc la limita legii, nu iau în calcul siguranţa celorlalţi şoferi şi au impresia că sunt doar ei pe şosea”, adaugă psihologul Mihai Copăceanu, care a identificat cinci tipuri de şoferi.

Cele cinci tipuri de şoferi, creionaţi de psihologi

Primii dintre aceştia, cei care sunt agresivi şi în viaţa de zi cu zi, sunt expuşi la evenimentele rutiere neplăcute şi ajung chiar la conflicte fizice cu ceilalţi participanţi la trafic.

„Aceşti oameni sunt agresivi nu doar în trafic, ci inclusiv pe stradă sau acasă, iar dacă te legi de ei, rişti să fii cel puţin apostrofat. Avem apoi şoferul care, odată aflat la volan, îşi dă seama că nu ajunge în timp util la destinaţie. În acel moment, creşte nivelul de stres şi încearcă să ajungă la destinaţie indiferent că e zăpadă sau poliţie în zonă. Vorbim de şoferi care, în mod normal, sunt responsabili”, a declarat Mihai Copăceanu.

Al treilea tip de şofer identificat de psiholog este acel şofer care în spatele volanului se simte mai puternic. „Există chiar şi un studiu care arată că cei care au maşini masive conduc mai riscant. Au viteză mai mare, fac mişcări bruşte. Apoi, avem categoria taximetiştilor, care se cred altfel decât ceilalţi şoferi. Se consideră şoferi profesionişti şi se cred la fel de importanţi ca pompierii, poliţiştii sau salvarea şi îşi arogă nişte drepturi şi un statut ilegale”, a mai spus psihologul.


Amenzile ar responsabiliza şoferii

Referitor la ultima categorie de şoferi identificaţi, cei foarte prudenţi, ei sunt minoritari în trafic, adică întrunesc un procent de doar 7%. Mihai Copăceanu mai arată că un motiv pentru care şoferii nu respectă legea e faptul că aceasta nu se aplică peste tot. „Dacă amenzile ar fi mai dure, ar fi altceva, ar descuraja infracţionalitatea. În momentul de faţă, eşti încurajat să consideri că strada este a ta, atâta vreme cât ştii că poţi încălca legea,dar nu eşti penalizat pe măsură, aşa cum se întâmplă în străinătate. Ţine şi de educaţie, iar din acest punct de vedere, şoferii români sunt mai puţin educaţi decât europenii”, a conchis specialistul.

Potrivit unui raport al Uniunii Europene, cu o rată de 91 de persoane decedate la un milion de locuitori, ţara noastră ocupă locul doi în blocul european în ceea ce priveşte numărul de morţi din accidente rutiere.

Elveţienii, printre cei mai prudenţi

Diferenţele între şoferii români şi cei europeni sunt ca de la cer la pământ, susţine psihologul Mihai Copăceanu. Acesta arată că printre cei mai responsabili şi prudenţi în trafic se numără elveţienii, care sunt şi permisivi cu cei care, uneori, nu respectă toate regulile în trafic. Nu acelaşi lucru se poate spune despre italieni care, ca stil de şofat, se aseamănă cu românii.

INTERVIU Psiholog: Agresorul în trafic e omul fără identitate

„Adevărul“: Se poate creiona un portret-robot al şoferului agresiv?

Psiholog Ionel Simionca: Există profile dominante de comportament la risc, însă ne raportăm la tineri cu puţină experienţă care tind să facă bravură în trafic. Este omul care doreşte o identitate pe care nu o are şi atunci, prin intermediul maşinii pe care o are, îşi creează una nouă. Profilele acestea nu sunt totuşi atât de stabile precum par. Mai exact, acelaşi conducător auto în Bucureşti se comportă într-un fel şi în Viena în alt fel.

Care este explicaţia?

Pentru că se raportează la alte valori. Acolo ştiu că au de suferit anumite consecinţe, în timp ce aici preferă să facă demonstraţie de forţă pentru că ştiu că au această posibilitate. În mintea lor îşi imaginează că dacă fac o prostie în trafic pot negocia cu poliţistul. Dar acea prostie din păcate costă viaţa celor în care au intrat pe trotuar. Un conducător auto responsabil, care respectă regulile de circulaţie şi care îşi cunoaşte limitele va avea un comportament preventiv. În trafic riscul înseamnă două secunde. Cu alte cuvinte, o decizie luată în două secunde poate costa viaţa unor oameni. Potrivit studiilor, 5% din conducătorii auto participă la 15% din accidentele rutiere. Adică sunt şoferi care fac mai multe accidente şi alţii care nu fac deloc. Aceştia ar trebui decontaminaţi.

Ce presupune decontaminarea?

Pe lângă campaniile de prevenire, comportamentul unui şofer agresiv poate fi descurajat de ceilalţi oameni din jurul lui, prin a spune „eu nu mă urc cu tine în maşină”. Îmi doresc să schimbăm centrul de greutate în direcţia celor care sunt cu adevărat responsabili de siguranţa lor. Şi trebuie insistat pentru a nu lăsa comportamentele deviante să paraziteze o mare masă din populaţie.

Studiile arată că o viaţă pierdută pe şosele ne costă 130.000 de dolari.

Analiza referitoare la costurile vieţii a plecat din Suedia şi, oricât de cinic ar părea pentru noi fiecare spitalizare, invaliditate temporară sau permanentă costă enorm de mulţi bani. O tijă într-un picior, recuperarea şi intervenţiile chirurgicale angrenează un întreg sistem cu costuri mari pe care noi, uitându-ne la telefon sau nefiind atenţi, nu le anticipăm. Mai sunt şi cei care prin contaminare comportamentală, pur şi simplu împrumută comportamente deviante. Aşa se ajunge la agresivitate şi la nerespectarea regulilor. Şi tot aşa ajungem şi la accidentele grave, care sunt din ce în ce mai multe.

citeste totul despre: