INFOGRAFIE Sondaj INSCOP: Efectul Iohannis - Monarhia pierde teren

INFOGRAFIE Sondaj INSCOP: Efectul Iohannis - Monarhia pierde teren

Klaus Iohannis, alături de Regele Mihai I FOTO Klaus Iohannis Regele Mihai FOTO facebook.com/klausiohannis

Opţiunea pentru monarhie a pierdut nu mai puţin de 10 puncte procentuale în ultimele luni, răstimp în care s-au desfăşurat alegerile prezidenţiale.

Ştiri pe aceeaşi temă

În eventualitatea organizării unui referendum privind opţiunea pentru monarhie sau republică, 58,2% dintre români rămân fideli opţiunii republicane şi doar 20,4% ar opta pentru monarhie. Opţiunea monarhică a cunoscut o dinamică interesantă în ultimul an şi numătate. Dacă în iulie 2013 optau pentru această formă de guvernământ 27,2% dintre români, cifra creştea la 30,2% în mai 2014, ca să scadă acum la 20,4. Cum singurul eveniment notabil din ultimele şase luni au fost alegerile prezidenţiale, cu o creşetere spectaculoasă în încredere a celui care le-a câştigat, s-ar putea ca declinul opţiunilor monarhiste să se explice tocmai prin rezultatul surprinzător din 16 noiembrie.
 
Republica pare a fi cu atât mai populară cu cât creşte vârsta respondenţilor: 50% din segmentul 18-30 de ani ar opta pentru republică, 59,4% din segmentul 31-50 de ani şi 61,3% din cei de peste 50 de ani.
 
Opţiunea pentru monarhie nu depinde foarte mult de vârstă – 21,4% dintre cei între 18 şi 30 de ani, 18,9% dintre cei între 31 şi 50 de ani, respectiv 20,9% din cei peste 50 de ani ar vota pentru monarhie la un referendum pe aceată temă.
 
29,5% dintre români cred că ar fi fost mai bine în România dacă monarhia ar fi fost adoptată imediat după 1989. 21,4% cred că ar fi fost mai rău, în timp ce 21% nu cred că ar fi fost vreo schimbare dacă România devenea monarhie după 1989.
 
Pe criteriul vârstei, cele mai semnificative diferenţe se înregistrează la răspunsul conform căruia, în eventualitatea instaurării monarhiei în România după 1989, lucrurile ar fi stat mai rău decât acum: 13,9% dintre cei între 18 şi 30 de ani aleg această variantă, 19,4% dintre cei între 31 şi 50 de ani, la fel ca 26,6% din segmentul de peste 50 de ani. (Mădălina Mihalache)

citeste totul despre: