Siegfried Mureşan: Dragnea crede că România e China, iar PSD e Partidul Comunist. Dacă el crede că poate face rău celor care nu-i cântă-n strună, se înşală

Siegfried Mureşan, despre disputa cu Liviu Dragnea. De ce a criticat Guvernul Tudose la Bruxelles 

Europarlamentarul român Siegfried Mureşan a vorbit, la Adevărul Live, despre disputa cu Liviu Dragnea. Liderul PSD a anunţat că va sesiza instituţiile statului pentru că Siegfried Mureşan l-a criticat pe Mihai Tudose în timpul vizitei de la Bruxelles, însă europarlamentarul afirmă că nu există o instituţie care să fie sesizată, iar dacă Dragnea consideră că le poate face rău celor care nu-i cântă în strună, se înşală.

Ştiri pe aceeaşi temă

Rămâi pe adevarul.ro pentru a urmări live emisiunea. 

Sunteţi omul care l-a mâhnit pe premierul Tudose. De ce l-aţi mâhnit pe premier?

Eu nu am văzut nicio reacţie oficială din partea premierului, doar preşedintele de partid a vorbit. Eu am spus că este pentru prima oară când premierul face o vizită de curtoazie la Bruxelles, care nu aduce niciun beneficiu românilor, şi niciun lider nu-şi asumă o conferinţă de presă cu premierul ţării mele. Nu s-a mai întâmplat asta la nivelul acesta. Chiar şi când Grindeanu a fost la Bruxelles, după OUG 13, a ieşit un oficial european la conferinţa de presă.

Care sunt efectele vizitei premierului la Bruxelles?

Un prim-ministru serios procedează în felul următorul: după ce este ales în funcţie, decide care-i sunt aliaţii şi merge acolo. Vizita trebuie însă pergătită bine. Premierul Tudose a lăsat impresia că nu a pregatătit-o bine. A fost o vizită din care România nu câştigă nimic. Discuţi cu preşedintele Comisiei Europene lucrurile majore importante pentru România şi cu vicepreşedinţii comisiilor europene. Ceea ce premierul nu înţelege este că Bruxelles nu este un loc îndepărtat, ci acolo se face politiă interenă, unde se merge cu o agendă clară şi de unde trebuie să te întorci cu rezultate clare.

S-a comportat mai rău Tudose la Bruxelles decât a facut-o Grindeanu la începutul anului?

Nu asta este important, ci cum este văzută ţară. În februarie, guvernul a dat OUG13 şi la Bruxelles oficialii i-au lăudat pe protestatarii care au ieşit în ţară pentru susţinerea statului de drept. Aşa ne vedeam atunci la Bruxelles: bravo pentru cei care au ieşit în stradă, ruşine polticienilor care au atacat statul de drept. Acum lumea nu înţelege cum un partid care a câştigat alegeri, şi-a pus un guvern, iar după 6 luni l-a demis. Grindeanu ştie acum că Dragnea e rău, dar în decembrie nu ştia asta? Au dat jos guvernul în Parlament, iar senzaţia dată la Bruxelles este că Parlamentul actual dă impresia de disfuncţionalitate. În ce măsură se poate Europa baza pe un parlament de genul, este o întrebare pe care şi-o pun liderii europeni.

Liviu Dragnea va sesiza instituţiile statului petnru declaraţiile dvs? Ce instituţiii?

Evident, niciuna. Liviu Dragnea crede că România este Republica Populară Chineză, iar PSD  este Partidul Comunist Chinez. Am văzut că ieri premierul Tudose s-a întâlnit cu fostul şef al propagandei Partidului Comunist Chinez, dar le spun foarte clar: ce învăţaţi de la chinezi nu se poate aplica într-un stat membru UE. Rolul guvernului este să îmbunătăţească viaţa oamenilor, iar al opoziţiei este să spună unde greşeşte şi să vină cu soluţii alternative. Dacă Dragnea crede că celor care nu-i cântă în strună, le poate face viaţa grea, ameninţându-i cu instituţiile statului, atunci se înşală. Dacă el crede că România se mai poate întoarce în anii 90, când Justiţia se făcea la partid, se înşală şi va pierde clar această luptă. 

Aţi fost propus pentru funcţia de premier din partea PMP? Klaus Iohannis l-a numit din prima pe Tudose. A greşit?

Nu pot spune asta. Eu ştiu clar de ce are Românie nevoie acum. De un guvern competent, de oameni oneşti, dispuşi să muncească. Dacă eşti zero ca ministru, te facem prim-ministru, se pare că a fost logica după care a fost numit Tudose.

Impozitul pe cifra de afaceri cum este văzut la Bruxelles?

Subiectul nu a fost discutat cum trebuie la Bruxelles în timpului vizitei premierului. Tudose a promis doar că nu va fi pus în practică, că a greşit şi că asta nu se va mai repeta. Nu primeşte niciodată o a doua şansă pentru o primă impresie. Un guvern care a schimbat peste noapte programul de guvernare nu dă un semnal bun. Banul public trebuie folosit cumpătat, în domenii importante. Modificările fiscale la programul de guvernare a dat foarte rău în Europa. Ei nu au o agendă poltiică şi de asta îşi permită să facă ce vor cu bugetul. Schimbările netransparente, neasumate, că nu au cerut votul cetăţenilor pentru noua formă, nu au dat bine, mai ales pentru investitorii privaţi, care doresc predictibilitate. Cota unică pe impozitare a marcat o creştere economică în România începând cu 2014. Modificările fiscale aduse acum de PSD dau rău la FMI, la UE, la experiţii europeni, dar mai ales la investitorii străini, care se feresc să mai vină să investească în România.

De ce ar propune premierul impozitul pe cifra de afaceri, dacă ştie că el contravine legislaţiei europene?

Premierul Tudose nu va ştii că propunerea contravine cu legislaţia europeană. Nu există în niciun stat european, indiferent de zonă, impozit pe cifra de afaceri.

Naţionalizarea pilonului II de pensii pare a ne apropia de Polonia şi Ungaria. Credeţi asta?

În Polonia, din punct de vedere politic, este clar că factorul poltiic impune un control mare asupra unor instituţiia ale statului. În Ungaria, UE a spus clar premierul Orban ce are de făcut şi i-a dat o perioadă de timp pentru a-şi redresa legislaţia. În Ungaria, dialogul a început, în Polonia nu se întâmplă asta.

Preşedinţia României pentru conducerea Consiliului UE. Cum se văd pregătirile la nivel UE?

Prima preşedinţie este o mare oportunitate din mai multe puncte de vedere. Se vor purta, la nivelul ţării, mai multe discuţii despre Europa. Cea de-a doua, să ne prezentăm bine în ochii lumii, iar lumea să afle mai multe despre noi. Va trebui să organizăm întâlniri importante, la care vor participa oameni importanţi. Vom putea să arătam cum e ţara, care ne sunt obiceiurile, îngrijorările, care pot diferi de cele ale altor state europene. Preşedinţia este importantă, vor fi teme imporante cu care ne vom confrunta peste doi ani. Atunci se va ratifica tratulul de ieşire a Marii Britanii din UE şi vom ştii atunci ce se va întâmpla cu românii din Marea Britanie. Tot atunci se va decide bugetul pentru viitorii şapte ani ai UE. Suntem în urmă, iar dacă nu vom fi pregătiţi, funcţionarii europeni vor prelua ei munca noastră şi va fi o oportunitate pierdută pentru România.

Problema spaţiul Schengen a fost tratată diferit în mai multe etape, iar acum liderii politici spun că nu vom putea deţine preşedinţia Consiliului UE din cauza MCV.

Spaţiul Schegen nu se va desfiinţa niciodată, trebuie întărit controlul la frontierea estică. Este un lucru bun. Noi va trebui să aderăm la el. România încearcă să facă un şiretlic. Vrea să meargă la Bruxelles şi să spună că nu va putea asigura preşedinţia Consiliului UE având MCV pe capul. Ori asta însă nu ne încurcă cu nimic. MCV va fi ridicat în momentul în care România îşi va îndeplini atribuţiile. Dacă guvernul crede că va merge la Bruxlles să ceară ridicarea MCV doar pentru îndeplinirea preşedinţiei, atunci va eşua.

Doar pentru că vom prelua preşedinţia în 2019, asta nu va însemna şi ridicarea MCV, corect?

Într-adevăr. Şi UE ar greşi să facă asta doar pentru că ţara noastră va prelua preşedinţia. Dacă nu suntem pregătiţi, iar criteriile nu sunt îndeplinite, MCV nu va fi ridicat.

citeste totul despre: