Interviu EXCLUSIV Ioan Holender: „Cea mai mare greşeală ar fi ca directorul cel nou să fie un dirijor“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

După şapte ediţii, Ioan Holender, directorul artistic al Festivalului Internaţional George Enescu, se retrage. Holender spune că este foarte îngrijorat în privinţa viitorului festivalului, iar numele încă neconfirmat la nivel oficial al dirijorului rus Vladimir Jurowski, care ar trebui să-i fie succesor i se pare o alegere neinspirată, pentru că-şi va urmări doar interesele propriei cariere.

Ioan Holender, al cărui volum „Festivalul George Enescu în era Holender” se va lansa astăzi, la ora 14.00, la Ateneul Român, spune că nu a fost consultat în privinţa viitorului director artistic.

Aţi lipsit de la deschiderea din acest an a festivalului. Aţi lipsit şi de la conferinţa de presă.

Da, pentru că toată ediţia asta s-a desfăşurat, în ceea ce mă priveşte, puţin cam ciudat. Eu am întrebat dacă se face o conferinţă de presă şi mi s-a spus că probabil nu. Aşa că n-am fost invitat la conferinţa de presă a Festivalului Enescu a cărui direcţia artistică o conduc de şapte ediţii. Iar la deschidere i-am spus ministrului culturii: „Du-te dumneata”. Aveam o emisiune pe 1 septembrie şi, dată fiind această nesiguranţă a viitorului festivalului, n-am vrut să renunţ la ea. 

Aşadar, sunteţi supărat pe Festivalul Enescu?

Supărat e prea mult spus. Sunt îngrijorat în privinţa viitorului festivalului, pentru că nu ştiu cine va fi ales să conducă artistic şi să alcătuiască programul ediţiei din 2017.

Se vehiculează un nume. Îl cunoaşteţi probabil. Miercuri, într-un comunicat de presă, scrie că domnul Zubin Mehta,  „împreună cu noul director artistic”, a analizat deja programul pe 2017. Deci acest director artistic există. Dar nimeni nu-l confirmă oficial...  E vorba de Vladimir Jurowski.

Înainte să veniţi dvs. a fost aici ministrul Vulpescu, şi l-am întrebat dacă-l cunoaşte pe acest dirijor rus Vladimir Jurowski, care se zvoneşte că va conduce festivalul. Şi el mi-a spus că i s-a propus într-adevăr acest dirijor, dar că nu-l cunoaşte personal. Pentru că eu cred că în România nimeni nu dă în mâna cuiva un festival în jur de 6 milioane de euro din bugetul statului, fără să-l cunoască, fără să-l fi văzut. Aici nu este vorba despre aptitudinile dirijorale ale acestui Jurowski, care sunt bune, îl cunosc. Nu este în prima categorie de dirijori, dar asta nici nu e important. Însă cea mai mare greşeală, din punctul meu de vedere, ar fi ca directorul cel nou să fie un dirijor.

Dar de ce e aşa de periculos să fie un dirijor?

Pentru că un dirijor o să-şi facă tot ce este în avantajul carierei lui. O să invite orchestre ca să fie contrainvitat. Jurowski nu este nici Mehta, nici Barenboim, nici Rattle. N-are niciun fel de justificare de a alcătui programul unui festival. Cred că nu trebuie ca directorul să fie un executant. Să nu fie unul care se angajează pe el însuşi. Trebuie să fie cineva care să cunoscă literatura muzicală, să aibă o experienţă de a alcătui programe, pe care Jurowski n-o are. Să cunoască impedimentele enorme pe care le avem prin Sala asta nenorocită a Palatului, în care anumite lucruri sunt adecvate, precum Simfonia a 8-a de Mahler, sau Tetralogia lui Wagner, dar să treacă de muzica lui Brahms, sau Ceaikovski, sau Beethoven şi de muzica de coarde, care nu se aude. Să mergem mai mult spre muzica secolelor 20-21, ceea ce eu am încercat în cadrul acestor ediţii.

Din informaţiile noastre se pare că acest nume ar fi vehiculat încă din luna februarie.

Da... Dacă e adevărat, atunci şi ideea asta care e o jignire imensă, ca în ediţia din 2017 să se facă în formă de concert lucrarea pe care Enescu a scris-o pentru scenă – „Oedipe” – atunci această propunere nu poată să vină decât de la acest dirijor. E o jignire uriaşă în ţara lui Enescu! Or, această propunere, îl descalifică, total şi în vecii vecilor pe cel care a făcut-o. Eu l-am întrebat pe ministrul Vulpescu dacă-mi confirmă numirea lui Jurowski şi mi-a răspuns: „Nu v-o confirm!”... În situaţia asta suntem. Aceste jocuri eu nu le înţeleg. Dar mă îngrijoareză ce se întâmplă cu festivalul în viitor. Eu nu pot să cred sau permiteţi-mi să fiu atât de optimist, încât să nu cred că un talentat dirijor rus din Anglia va prelua Festivalul Enescu după şapte ediţii făcute de mine.

ioan holender

Aveaţi o altă propunere? Vi se pare ceva în neregulă cu faptul că nu e un român cel care va conduce festivalul?

Eu am făcut o propunere. Un român: Marin Cazacu. El e cel care a alcătuit Orchestra de Tineret, este un foarte bun muzician şi un om de o mare verticalitate. Şi în fond, fiind plătit de ţara asta, din banii oamenilor care trăiesc aici, conform legii eu cred că ar trebui să se facă un concurs. Cred că toate posturile publice se ocupă pe bază de concurs.

Dar de ce v-aţi hotărât dvs într-o bună dimineaţă să vă retrageţi de la directoratul festivalului?

Nu era dimineaţă (râde)... Din cauza multelor greutăţi şi impedimente şi nesiguranţe, din cauza felului cum arată Sala Palatului, din cauza lipsei de putere faţă de conducerea Sălii Palatului, deşi este în proprietatea Guvernului. Chiria enormă pe care au cerut-o brusc pentru ediţia din acest an, când noi aveam deja un buget. Bătăliile astea nu mai pot să le continui... Şi atunci am spus că este ultimul festival pe care-l fac. Am şi o vârstă, este şi prea multă luptă, este prea multă nesiguranţă. Aici, dacă se schimbă ministrul Culturii, cel care vine zice că el nu ştie nimic şi că nu mi-a promis nimic. Nu există o continuitate de răspundere. Iar luptă pentru calitate şi pentru program, eu o duc de multă vreme.

Şi de ce s-o abandonaţi acum, după şapte ediţii?

Pentru că am obosit cu luptele neartistice. Şi nu mai simt susţinerea pe care am avut-o...

Aţi fost consultat în privinţa succesorului? Aţi fost rugat să vă răzgândiţi şi să continuaţi?  

Nu! Cine să mă fi rugat?

Programul nu-l face directorul artistic?

Aşa ar trebui. Dar atunci cum se face că se anunţă la Televiziunea Naţională despre „Oedipe” în formă de concert, pentru ediţia din 2017, atâta vreme cât nu există director artistic? Cine a hotărât acest lucru? Asta o face directorul artistic. Dar există un director artistic? Nu. Păi dacă nu există, atunci cum poate Artexim să anunţe oficial o asemenea informaţie. Deci au reuşit să facă un scandal absolut inutil în jurul acestei ediţii.

Ce vă îngrijorează cel mai tare pentru ediţia din 2017?

Faptul că vine un dirijor care-şi face interesele personale. Asta mă îngrijorează. Un dirijor care nu cunoaşte istoria muzicală a acestui festival, impedimentele tehnice ale acestei săli.

Din direcţiile artistice pe care le-aţi dat dvs festivalului ce vă temeţi că se va zdruncina în 2017?

Se va merge pe căi bătute. Vor fi întrebate orchestrele importante dacă au timp, unele vor avea, vor fi invitate şi plătite şi o să facă ce program vor. De exemplu, unii n-au fost fericiţi cu asta, dar eu n-am vrut în fiecare an aceeaşi orchestră şi acelaşi dirijor. Lumea e mare, mai luăm şi alţii, se dezvoltă orhestrele. Am făcut deschidere spre secolele 20 şi 21. Anul ăsta facem „Woyzeck” cu o orchestră românească. Eu o consider o premieră foarte importantă. La fel şi colaborarea cu orchestre româneşti. Am vrut să mai cresc şi ţara asta prin dirijorii invitaţi. Nu am vrut numai să invit şi să plătesc orchestre, că atunci nu mai punem pe nimeni director artistic. O să vină 5-6 orchestre mari, că şi ei au interes să vină pentru că sunt plătiţi şi cu asta basta. Eu cred că şi ei au nevoie de noi nu mai puţin decât noi de ei. Nu suntem o ţară în dezvoltare şi le spunem: „Voi faceţi în program ce doriţi”... Crezi că dirijorul rus din Anglia o să-l sune pe Rattle, aşa cum am făcut eu, să-i spună să cânte un Enescu? Nu! 

Când aţi hotărât să vă retrageţi, nu v-aţi imaginat că toate aceste scenarii pesimiste ar putea exista? Sau aţi avut un scenariu mai optimist?

Da, am aşteptat... am aşteptat un semnal. Am aşteptat un „De ce? De ce? N-aţi dori, totuşi...” Dar semnalul n-a venit. Mă aşteptam oricum să fiu consultat în destinul viitor al festivalului, ceea ce nu s-a întâmplat.

Showbiz

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite