Romaero SA, sufocată de comisioanele directorului Constantin Dinischiotu
0Directorul companiei de stat Romaero SA, Constantin Dinischiotu, dovedeşte un apetit aparte pentru comisioanele exagerate acordate intermediarilor care aduc comenzi companiei. Controalele îl ocolesc, dar oricum şi-a asigurat un puternic sprijin politic, după ce a oferit indulgenţe financiare PSD.
În aprilie anul trecut, „Adevărul” a publicat un articol care arăta că în primul său mandat de director general al Romaero SA, între martie 2009 şi martie 2011, Constantin Dinischiotu a apelat la o schemă sofisticată pentru a mări de la 10%, cât e preţul pieţei, până la 21% comisioanele pentru comenzi aduse de către firma AeroCare SRL Bucureşti, ce aparţine unui prieten de-al său, Cristian Mihalache.
În mai 2011, după ce Dinischiotu n-a mai fost director general, Corpul de control al Ministerului Economiei a depistat aranjamentul şi a propus sancţiuni, însă raportul întocmit cu acel prilej a dispărut în neant. După venirea USL la putere, făptaşul a fost răsplătit cu un nou mandat: Dinischiotu a revenit în poziţia de director general al Romaero în noiembrie 2012. Acum, el nu mai disimulează comisioanele mari prin scheme complicate, ci le trece direct în contract.
Agentul polonez
Pe 3 iulie 2013, Dinischiotu a semnat un contract-cadru de agent cu firma de brokeraj aeronautic Flybrokers SRL din Varşovia, având ca obiect aducerea, de către firma poloneză, de comenzi de reparaţii şi întreţinere a avioanelor de la diverşi beneficiari. Un contract-cadru de agent stabileşte elementele generale ale relaţiei dintre companie şi agent, urmând ca pentru fiecare comandă atrasă de către agent să se încheie contracte subsecvente.
„Adevărul” a obţinut o copie a acestui contract-cadru încheiat cu firma poloneză. Pe pagina de gardă a documentului stă scris: „Acesta nu este un document public. Informaţiile din această înţelegere sunt confidenţiale şi destinate doar semnatarilor săi. Înţelegerea nu poate fi dezvăluită unor terţe părţi decât cu acordul prealabil şi în scris al Romaero”. Dar de ce doar una dintre părţi, în speţă Romaero SA, are interesul să păstreze confidenţiale informaţiile din contract? Lectura documentului poate oferi un răspuns.
La capitolul 6 din contract, intitulat „Onorarii de comision”, se arată: „Pentru fiecare comandă adusă de către Agent şi acceptată de către Companie, agentul este îndreptăţit să primească un comision de 20% (douăzeci la sută), fără TVA. (...) Comisionul se aplică la o manoperă de 40 de euro pe oră”.
O manoperă de 40 de euro pe ora de lucru e un preţ bun, după cum ne-au declarat surse din companie. Potrivit aceloraşi surse, în mod curent, Romaero lucrează cu o manoperă de 35 de euro pe oră. Înseamnă, aşadar, că în relaţia cu firma poloneză, Romaero ar urma să primească o manoperă mai mare cu 14%.
Valoarea comisionului e însă altă poveste. Aceleaşi surse ne-au spus că în industria aeronautică, la nivel internaţional, se lucrează cu un comision de agent de 10 %, rareori 12 %. Aşadar, în schimbul unei manopere mărite cu 14%, conducerea Romaero a acceptat să plătească agentului polonez un comision dublu faţă de preţul pieţei – adică o creştere de 100%.
Pitit după Consiliul de Administraţie
Solicitat să comenteze motivele pentru care a dublat comisionul firmei poloneze, Constantin Dinischiotu a precizat că nu se socoteşte dator să dea explicaţii presei. La observaţia că societatea pe care o conduce este una cu capital public, directorul general al Romaero ne-a pus în faţa unui impecabil obstacol birocratic: „Faceţi o solicitare scrisă, depuneţi-o la registratura societăţii, iar eu o să o supun atenţiei Consiliului de Administraţie. În funcţie de decizia Consiliului de Administraţie, o să vă dăm răspunsul în termenul legal”. Precizăm că nu Consiliul de Administraţie a semnat contractul cu firma Flybrokers, ci directorul general Constantin Dinischiotu şi alţi patru directori executivi: Mişa Popic (Dezvoltare şi Marketing Internaţional), Pantelimon Vîlceanu (Comercial), Elena Andrei (Financiar) şi Carmen Popşor (Juridic).
Îndrăzneala de acum a directorului Dinischiotu, de a trece direct în contract comisionul de 20% fără a mai apela la scheme complicate ca la afacerea cu AeroCare, ar putea fi explicată prin faptul că şi-a câştigat un consistent sprijin politic: a eşalonat pe perioade cuprinse între 7 şi 14 ani, fără dobândă, datorii de peste 130.000 de euro pe care PSD le are faţă de Romaero încă din octombrie 2009 şi a refuzat să le plătească mai bine de trei ani.
Indulgenţele directorului pentru PSD
Pe 3 octombrie 2009, PSD a organizat într-una dintre halele de la Romaero un congres-mamut, cu 12.000 de persoane. Era a treia lansare a candidaturii la preşedinţie a lui Mircea Geoană şi grandioasa manifestare s-a derulat într-o atmosferă mai degrabă de priveghi: partidul tocmai ieşise de două zile de la guvernare, pentru a spori şansele de câştig ale lui Geoană, iar delegaţii nu erau tocmai fericiţi. Colac peste pupăză, după congres, unul dintre camioanele care transporta butaforia de partid a avariat din greşeală aripa unui avion de pe pistă, ceea ce a încărcat serios nota de plată a partidului.
În lunile care au urmat, PSD nu a onorat nici chiria hangarului, nici reparaţiile avionului, căci avea ca priorităţi cheltuielile campaniei electorale. Cu atât mai puţin avea chef să-şi onoreze obligaţiile după umilitoarea înfrângere a candidatului Mircea Geoană. Abia după un an, PSD a catadicsit să achite doar reparaţia avionului, dar nu şi penalităţile acumulate, în valoare de 163.000 de lei.
În februarie şi iunie 2012, Romaero a intentat PSD două procese. În primul solicita instanţei să oblige PSD la plata chiriei hangarului, 177.000 de lei, precum şi penalităţile acumulate din neplata vreme de doi ani a acestei sume, care se ridicau şi ele la încă 236.000 de lei. În total, 413.000 de lei.
În celălalt proces, Romaero solicita penalităţile la reparaţia avionului, de 163.000 de lei, sumă ce deriva tot din prevederile contractului de închiriere a hangarului.
Miracolul Dinischiotu
PSD s-a apărat în instanţă susţinând că nu preşedintele partidului, Mircea Geoană, a semnat contractul de închiriere cu Romaero, aşa cum prevede statutul PSD, ci trezorierul Aristide Roibu, deci acesta ar fi lovit de nulitate. Instanţa a respins apărarea PSD şi, analizând prevederile contractuale, a decis că PSD datorează aceste sume ce însumau 576.000 de lei, adică 130.000 de euro. Urma o formalitate: executarea silită.
În mod miraculos însă, după ce Constantin Dinischiotu a ajuns din nou director general al Romaero, procesele au încetat prin înţelegeri încheiate între companie şi partid, de care instanţa a trebuit să ia act. Potrivit acestor înţelegeri, Romaero a eşalonat datoria de 413.000 de lei pe o perioadă de 13 şi 9 luni, urmând ca PSD să plătească lunar o cotă de 2.500 de lei. Cealaltă sumă, de 163.000 de lei, a fost eşalonată pe 6 ani şi 9 luni, urmând la PSD să plătească lunar câte 2.000 de lei. Niciuna dintre aceste eşalonări nu poartă dobândă.
Nici despre această situaţie Constantin Dinischiotu nu a vrut să ne ofere lămuriri, trimiţându-ne tot la registratură şi la Consiliul de Administraţie. ;
Raportul Corpului de control a dispărut din minister
Afacerea Romaero–Aero Care, despre care „Adevărul” a scris în aprilie 2013, s-a perfectat în mai 2010. Firma-agent AeroCare SRL urma să aducă la Romaero două avioane Boeing aparţinând unei companii americane, pentru efectuarea unor revizii de tip C. Preţul per avion a fost convenit la 427.000 de dolari, cu un comision de 10% pentru agent.
După două luni, AeroCare a susţinut că ar fi obţinut de la proprietarul avioanelor un preţ aproape dublu, de 800.000 de dolari per avion, dar a cerut, şi a şi primit de la Romaero printr-un act adiţional, ca din suplimentul de bani să primească un comision de 35%, şi nu tot de 10%. Comisionul general astfel încasat de AeroCare s-a ridicat la 21%, iar numărul avioanelor revizuite după această schemă a ajuns în final la şase bucăţi.
În mai 2011, Corpul de control al Ministerului Economiei a descoperit că, pentru o revizie de tip C la acest tip de avion, oferta iniţială era mult subevaluată, aşa încât actul adiţional avea doar scopul de a conferi o aparenţă de legalitate majorării artificiale a comisionului. Raportul întocmit atunci recomanda destituirea vinovaţilor şi recuperarea prejudiciului.
Ulterior publicării articolului – bazat pe concluziile raportului Corpului de control, dar şi pe alte surse – ne-a contactat la redacţie Cristian Mihalache, patronul firmei AeroCare, pentru a ne preciza că oferta iniţială nu a fost simulată, ci una onestă şi reală. El a precizat că, prin anumite surse de informaţii pe care le are în SUA, a aflat că proprietarul aeronavelor avea alocate bugete de 800.000 de dolari pentru fiecare avion şi, prin urmare, a dorit să valorifice şi în beneficiul Romaero, nu doar al său, aceste informaţii.
Din motive încă neelucidate, raportul Corpului de control nu a ajuns nici până azi la Romaero, după cum ne-a declarat Constantin Dinischiotu. Iar actualul şef al Corpului de control din minister, Marius Patrichi, nu a dorit să ne spună nimic despre soarta acestui raport, ci a fost interesat doar de sursa prin care acesta a ajuns la „Adevărul” şi dacă deţinem originalul sau o copie. Informaţii obţinute ulterior publicării articolului din aprilie aveau să explice interesul lui Patrichi faţă acest ultim aspect.
Potrivit unor surse concordante din minister, raportul a dispărut din arhivele Ministerului Economiei. Aceleaşi surse susţin că Marius Patrichi, fost ofiţer de informaţii în serviciul secret al Ministerului de Interne, este, de fapt, unul dintre aliaţii şi susţinătorii lui Constantin Dinischiotu în cadrul Ministerului Economiei. ;
Dispariţia documentelor devine sport guvernamental
Dispariţia raportului privind afacerea Romaero - AeroCare nu e un fenomen singular. Relatări recente de presă arată că tot de la Ministerul Economiei pare să fi dispărut şi originalul adresei prin care Radu Berceanu a dispus transferul licenţei de exploatare de la Roşia Montană de la Minvest SA către Roşia Montană Gold Corporation. Iar de la Ministerul Transporturilor, după cum susţine ministrul Marilor Lucrări de Infrastructură, Dan Şova, a dispărut originalul contractului încheiat de statul român cu firma Bechtel pentru construirea Autostrăzii Transilvania.
În anexă, extras din contractul semnat între Romaero SA şi Flybrokers Polonia