FOTO „The New York Times“: Podul Calafat-Vidin peste Dunăre poate elimina duşmănia dintre România şi Bulgaria“
0Autorităţile române şi bulgare au inaugurat vineri „un beneficiu concret al aderării la Uniunea Europeană: podul Calafat-Vidin, o investiţie de 273 de milioane de euro, care ar trebui să contribuie la consolidarea schimburilor comerciale şi la legăturile dintre cele două ţări sărace, România şi Bulgaria“, scrie cotidianul american „The New York Times“.
„Îmi pare rău că acest pod are o istorie atât de lungă. Am auzit că romanii construiau mai rapid“, a glumit premierul bulgar Plamen Oresharski, la ceremonia de inaugurare a podului început în 2007. Primele discuţii dintre primarii Vidinului şi Calafatului referitoare la necesitatea construrii unui pod între cele două oraşe datează din anul 1909. Şi, totuşi, abia în anul 2000 au reuşit oficialii europeni să convingă cele două naţiuni balcanice să poarte discuţii despre pod.
În ciuda graniţei comune de 470 de kilometri de-a lungul Dunării, între România şi Bulgaria a existat, până vineri, o singură punte de legătură. „În timpul comunismului, niciuna dintre cele două ţări nu a fost bogată, dar colapsul economiilor lor a adâncit sărăcia şi a grăbit depopularea. Vidin, care pe vremea otomanilor era un port prosper, a suferit cea mai mare depopulare din Bulgaria, pierzând 16% din locuitorii săi, numai în 2012. Pe celălalt mal al Dunării, în oraşul Calafat, populaţia de 18.000 de locuitori a avut o evoluţie ceva mai bună“, scrie publicaţia americană.
„Iluziile create de noi despre cât de duşmani ne sunt românii şi cât de diferiţi sunt ei au dispărut. Am încetat să acţionăm ca şi cum am fi singuri. Am văzut că există şi alţi oameni în jurul nostru şi am început să-i cunoaştem, să interacţionăm, să călătorim, să facem comerţ şi să muncim cu ei“, a declarat Gergo Gergov, primarul Vidinului. „Podul este cel mai mare eveniment din istoria modernă a regiunii“, a completat el.
Vidin va avea de câştigat de pe urma podului. Centrul oraşului, plin de clădiri cu arhitectură degradată, ce datează din zilele de glorie ale secolului XIX, oferă câteva obiective turistice exotice pentru turiştii care coboară în fiecare zi de vară din luxoasele nave de croazieră de pe Dunăre. Dar Vidin rămâne cel mai sărac oraş din Bulgaria, stat membru al Uniunii Europene, în care salariul mediu lunar este de 400 de euro, scrie „The New York Times“.
Piaţa comună oferită de aderarea la Uniunea Europeană a catalizat comerţul şi afacerile: schimburile comerciale dintre Bulgaria şi România au totalizat 3,5 miliarde de euro în 2011, de la 900 de milioane de euro în 2005.
Ovidiu Cernăţescu, un român în vârstă de 45 de ani din Craiova, a început o afacere cu construcţii metalice în Vidin în urmă cu doi ani şi vinde 90% din produsele sale în România. El este convins de consecinţele pozitive ale investiţiei şi se bucură de protecţia oferită de normele comerciale ale Uniunii Europene. „Am aşteptat acest pod ca venirea lui Iisus Hristos“, a spus el.
Cu zece ani în urmă, spune Cernăţescu, românii auzeau doar ştiri negative despre Bulgaria, ţara în care încă domneau foştii comunişti. Acum, românii găsesc în statul vecin un loc mai ieftin pe care îl pot vizita şi în care pot face comerţ, spune Cernăţescu.
Şi oamenii de afaceri bulgari din regiune se aşteaptă la un boom pe termen scurt în turism, cumpărături şi investiţii. Kostas Grivov are două fabrici de procesare a nucilor şi a fructelor uscate şi a declarat ca podul va înjumătăţi costurile sale de transport, în timp ce îi va creşte foarte mult viteza şi fiabilitatea livrărilor.
De cealaltă parte, viceprimarul din Calafat, Dorel Mituleţu, a salutat construcţia podului, dar a spus că se teme că în oraşul său comercianţii nu vor avea decât de pierdut în faţa preţurilor mai mici cu 20-25% din Vidin.
El şi-a exprimat îngrijorarea şi cu privire la ceea ce el consideră a fi proceduri dificile şi complexe necesare pentru a asigura finanţarea din partea Uniunii Europene pentru proiecte locale.
„Românii nu sunt obişnuiţi să cerşească, în ciuda a ceea ce crede restul Europei despre noi“, a declarat Mituleţu.
Mai multe ştiri despre podul Calafat-Vidin
Noul pod Calafat-Vidin a fost inaugurat vineri, în prezenţa autorităţilor române şi bulgare. Intrastructura rutieră care face legătura cu podul a fost deja construită, atât în România, cât şi în Bulgaria.
Guvernul a stabilit taxele pentru trecerea peste podul de la Calafat-Vidin
Şoferii de autoturisme cu cel mult 8+1 locuri şi de maşini transport marfă cu greutate mai mică de 3,5 tone vor plăti o taxă de 27 lei (6 euro) pentru trecerea peste noul pod de la Calafat-Vidin, pentru maşinile cu mai mult de 9 locuri şi maximum 23 locuri pe scaune taxa fiind de 54 lei (12 euro).
Guvernul a stabilit deja taxele pentru traversarea podului de la Calafat. Infrastructura care face legătura cu podul a fost deja construită, atât în România, cât şi în Bulgaria.
Premierul Victor Ponta l-a invitat pe guvernatorul Băncii Naţionale, Mugur Isărescu, să participe la inaugurarea noului pod peste Dunăre, de la Calafat-Vidin, programată pentru vineri, iar acesta ar fi acceptat, afirmă surse guvernamentale, citate de Mediafax.
Guvernatorul Băncii Naţionale, Mugur Isărescu, cel care a semnat în 2000, ca prim-ministru, acordul de construcţie a podului de la Calafat-Vidin, afirmă că la acel moment spera ca lucrarea să fie încheiată mai repede, nu în 2013, şi a adăugat că acest pod poate concura să apară pe bancnotele de euro.