Românul care caută Dacii-epavă şi le transformă în automobile de colecţie: „Poate n-am avut jucării când eram mic“

Românul care caută Dacii-epavă şi le transformă în automobile de colecţie: „Poate n-am avut jucării când
eram mic“

Mihai Bercioiu FOTO Eduard Enea

Într-o lume obsedată de maşini scumpe, Mihai Bercioiu (53 de ani) are o pasiune pe care puţini oameni o simt atât de intens: iubeşte maşinile vechi. Mai precis, Daciile uitate prin garaje, pe care le cumpără, le reabilitează şi le transformă în adevărate bijuterii pe patru roţi.

Ştiri pe aceeaşi temă

Bucureşteanul Mihai Bercioiu spune că de când se ştie a fost pasionat de maşini. A făcut mereu în aşa fel încât să îşi găsească locuri de muncă tot în domeniul automobilelor, iar în paralel şi-a dezvoltat pasiunea. Acum, cel mai important hobby al lui este refacerea, transformarea Daciilor vechi.

„Nu ştiu de unde a început treaba asta. Tata era cârciumar, iar eu aveam în cap doar maşini. Poate n-am avut jucării când eram mic, habar n-am“, îşi începe Mihai Bercioiu povestea.

Trei decenii de pasiune

În urmă cu 33 de ani, pe când era doar un tânăr pasionat de maşini, a participat la prima competiţie din viaţa sa, care urma să deschidă un şir lung de concursuri cu care astăzi se mândreşte. Pe atunci, tatăl său avea o Dacie 1100. Fără să stea prea mult pe gânduri, tânărul a luat maşina familiei şi a participat cu ea la un raliu organizat la Braşov, acolo unde a ajuns pe podium. „După aceea am intrat la facultate, dar m-am lăsat destul de repede pentru că aveam în cap un singur lucru: maşini“, spune bucureşteanul.

FOTO Arhivă personală

Nu avea bani să se întreţină, aşa că s-a angajat la Întreprinderea Desfacere Materiale Sportive, locul pe unde treceau mulţi dintre cei care voiau să-şi cumpere o Dacie nou-nouţă. Pe vremea aceea, să îţi cumperi o maşină era o adevărată aventură: după o lungă aşteptare venea şi autoturismul mult dorit, însă te loveai de o altă problemă: nu prea se găsea benzină.

Mihai Bercioiu, alături de Dacia 1100 restaurată FOTO Eduard Enea

Ani de-a rândul a participat la raliuri organizate prin toată ţara, iar în 2004 a decis să se oprească. A fost mai de grabă o pauză care a durat câţiva ani. „În 2008 văd pe stradă o Dacie 1100. Am înnebunit. Am plecat să caut maşini şi din 21 am ales una. Am reabilitat-o şi în 2009 am transformat-o în maşina mea de stradă“, spune Mihai Bercioiu.

Întreceri cu maşini istorice

Adevărata pasiune pentru Dacii 1100 reabilitate a început, de fapt, în 2009, atunci când în Sinaia a avut loc un campionat la care au participat doar cei care se întreceau cu maşini istorice.

FOTO Arhivă personală

„Era prima oară când vedeam cum se aleargă cu maşini istorice (pentru ca o maşină să fie considerată istorică trebuie ca fabricarea ei să se fi încheiat în urmă cu cel puţin 35 de ani – n.r.) şi am zis neapărat că mă duc şi o tai pe aia pe care o aveam acasă, s-o fac şi eu de curse“, îşi aminteşte Mihai Bercioiu.

Apoi a început să caute Dacii 1100. A cumpărat şase maşini şi, în peste un an de muncă, a reuşit să îşi facă o adevărată bijuterie pe care o conduce în competiţii.

FOTO Eduard Enea

Maşina pe care o are acum în garaj este galbenă şi prinde cel mult o viteză de 160 de kilometri pe oră. Pe bordul bijuteriei pe patru roţi se găseşte şi un exemplar originar al manualului de utilizare. Până acum, bucureşteanul a reabilitat complet patru Dacii 1100 şi în acest moment lucrează la reabilitarea unei Dacii 1300, dar şi a unui Renault 16. „Aş vrea să ajung să am în garaj câte o maşină dintre toate cele fabricate în România“, încheie bucureşteanul.

„A costat mult suflet“
 
Dacia galbenă pe care o are în garaj şi cu care participă la competiţii a parcurs, după reabilitare, 8.000 de kilometri. Pentru a fi sigur că în momentul în care se urcă la volan nu poate să păţească nimic rău în timpul competiţiei, bărbatul şi-a securizat maşina la cel mai înalt nivel.
 
„Centurile pe care le are se prind în şase puncte. Au costat câteva mii de euro. Despre valoarea întreagă a reabilitării nu vorbesc. Spun doar că a costat mult suflet“, precizează Mihai Bercioiu.
 
În maşină este amplasată şi o bară solidă botezată „roll cage“, care are rolul să îi protejeze pe cei din interiorul vehicului în caz că se răstoarnă în timpul unui raliu.
 
 
FOTO Eduard Enea
 
Şoferul pasionat de Dacii susţine că este mai sigur să mergi la competiţii decât să conduci o maşină pe străzile Bucureştiului. „Singurul accident pe care l-am avut a fost când m-am dat jos din maşină într-o zi. Eram parcat, am deschis uşa şi a venit unul cu maşina, a spulberat cinci maşini şi m-a luat şi pe mine“, încheie bărbatul. 
 
citeste totul despre: