Fiscul din România a pus sechestru pe bunurile şi conturile firmei ce a modernizat trenurile moldoveneşti
0
Averea milionarului român Gruia Stoica, proprietarul Grup Feroviar Român (GFR), compania care a modernizat patru trenuri din dotarea Căilor Ferate din Moldova (CFM), a fost pusă sub sechestru la finele lunii iunie, au declarat surse din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), anunţă portalul sursazilei.ro
Semnarea contractului de privatizare a CFR Marfă cu societatea Grup Feroviar Român (GFR) patronată de omul de afaceri Gruia Stoica a intrat într-un mare impas. Surse oficiale din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) au dezvăluit pentru Sursa Zilei, sub protecţia anonimatului, că averea omului de afaceri a fost pusă sub sechestru încă de la finele lunii iunie 2013.
Conturi sechestrate
Surse din mediul bancar au precizat că şi conturile deţinute de Gruia Stoica au fost poprite. Acesta este motivul pentru care Stoica nu a putut obţine vreun împrumut de la nici o bancă românească pentru a achita pachetul de 51% din acţiunile la CFR Marfă, adjudecat în urma licitaţiei al cărei câştigător a fost declarat, pe 21 iunie 2013, Grup Feroviar Român.
De altfel, şi Traian Băsescu declara, pe 22 iulie, că Gruia Stoica, “caută cu disperare bani la bănci pentru a plăti banii pentru câştigarea licitaţiei”.
Potrivit altor surse Gruia Stoica ar fi cercetat de DIICOT Iaşi pentru evaziune fiscală şi privatizarea frauduloasă a companiei TVM (Transbordare Vagoane Marfă). El a declarat, pentru Mediafax, că a fost chemat la DIICOT pentru clarificări privind un dosar din 2005, cu NUP în 2006, după 8 ani în care nu i s-a solicitat nicio declaraţie.
Gruia Stoica (45 de ani), proprietarul Grup Feroviar Român (GFR), companie care a câştigat licitaţia pentru preluarea a 51% din CFR Marfă, s-a născut în comuna Toflea, judeţul Galaţi. El a reuşit să-şi clădească un business solid în industria căilor ferate atât pe piaţa internă, cât şi pe cea externă şi să ajungă la o avere de sute de milioane de euro.
Gruia Stoica ocupă poziţia a opta în topul „Forbes 500 Miliardari“, cu o avere estimată la 420-430 de milioane de euro. În „Top 300 Capital“, omul de afaceri ocupă poziţia a zecea, cu o avere estimată la 530-550 de milioane de euro.
În afaceri, Gruia Stoica a adoptat „politica paşilor mărunţi", achiziţionând pachete mici de acţiuni în societăţile pe care le controlează. Şi-a construit imperiul discret, iar acum afacerile sale sunt răspândite de la un capăt la celălalt al ţării.
Probleme şi în Republica Moldova
În anul 2011 compania Remar de la Paşcani, ce face parte din GRF şi este controlată de milionarul român Gruia Stoica a câştigat dreptul de a moderniza trenurile diesel D1 de producţie ungară din dotarea întreprinderii CFM din Republica Moldova. Până în acest an au fost recondiţionate patru trenuri, din care doar unul circulă.
Zilele trecute noul ministru al Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor, Vasile Botnari, a solicitat o expertiză independentă a trenurilor modernizate la uzina Remar din Paşcani, România, pentru a vedea dacă lucrările făcute corespund standardelor şi cerinţelor de calitate.
Serghei Tomşa, directorul interimar al CFM, a declarat că din cele patru trenuri aduse în Moldova după recondiţionare, doar unul circulă, iar restul staţionează din cauza defecţiunilor tehnice. Remedierea unui tren a costat circa 2,2 milioane de euro.