România lucrului prost făcut. Eurogara de 6 milioane inaugurată la Turnu-Severin cu proiecţia unui film porno

România lucrului prost făcut. Eurogara de 6 milioane inaugurată la Turnu-Severin cu proiecţia unui film porno

Asa arata peronul garii din Turnu Severin intr-o zi obisnuită.

„Chelului tichie de mărgăritar îi lipseşte“, spune o vorbă din străbuni, care se potriveşte de minune atunci când facem referire la eurogara din Drobeta Turnu-Severin. O clădire mamut, care se degradează pe zi ce trece.

Ştiri pe aceeaşi temă

Severinul poate intra cu brio în topul oraşelor cu clădiri inutile. Şase milioane de euro fonduri europene şi guvernamentale s-au cheltuit pentru a ridica la Drobeta Turnu Severin una din cele mai moderne staţii CFR din România.  Acum, după şapte ani de la inaugurare, lucrurile stau cu totul altfel. Mult prea mare în raport cu traficul feroviar extrem de scăzut, clădirea pare acum un loc părăsit. De altfel, eurogara a avut acelaşi destin ca şi oraşul de la Dunăre, care în ultimii ani se zbate într-o sărăcie lucie.

Purtătorul de cuvânt al CFR Infrastructură, în administrarea căreia se află acum eurogara din Turnu Severin, Oana Brânzan, este însă de altă părere: „Ca să obţii o finanţare de la Uniunea Europeană trebuie să parcurgi anumite etape.  Toate acestea înseamnă timp. (...) Faptul că noi am modernizat şi aveam o statistică de călători când am început proiectul pentru modernizarea gării şi numărul de călători era mai mare, iar acum după ce s-a terminat gara numărul de călători a scăzut, asta nu înseamnă că aceea investiţie a fost inutilă. Dar eu cred că se va reveni la traficul feroviar de călători în următorii ani şi atunci nu o să mai fie o gară inutilă”. 

De altfel în prezent, în eurogara din Drobeta Turnu Severin mai opresc pe timpul nopţii două trenuri Interregio, unul spre Timişoara şi unul spre Bucureşti, iar pe timpul zilei, nouă trenuri Interegio şi câteva trenuri personale.

Scene fierbinţi la inaugurare

Gara din Drobeta Turnu Severin a avut parte de peripeţii încă din faza de proiect. Trebuia terminată în trei ani, dar a fost finalizată abia în şase ani. A fost proiectată cu lift, dar nu au mai fost făcut pentru că nu s-au mai alocat fondurile necesare. Apoi nu putea fi dată în folosinţă pentru că era construită prea aproape de peron. Iar la inaugurare, în vara anului 2010, a devenit celebră doar pentru că pe panourile de afişaj au fost derulate imagini pornografice. Constructorul s-a scuzat de incidentul produs, precizând că flmuleţul făcea parte din soft-ul sistemului şi a scăpat neobservat.

Lucrările au durat şase ani

Proiectul pentru noua gară din Drobeta Turnu Severin, poate cea mai scumpă din România, a fost schiţat în anul 2001, aprobat de Guvernul României în 2003, iar lucrările, care se ridicau la vremea aceea la 5.850.000 de euro fonduri europene, au fost începute de o firmă din Drobeta Turnu Severin în vara anului 2004.  Conform proiectanţilor, clădirea urma să fie cea mai modernă staţie feroviară din ţară, iar inaugurarea era programată peste trei ani. Din cauza unor probleme tehnice apărute pe parcurs, dar şi a finanţării cu sincope, lucrările nu s-au finalizat la termenul stipulat în contract, spre disperarea celor care călătoreau cu trenul. Asta pentru că odată cu începerea lucrărilor la eurogară, vechea clădire a fost demolată, iar călătorii au fost nevoiţi, ani de zile, să aştepte trenul pe peron, sub cerul liber.

Vechea clădire în care funcţiona staţia CFR Turnu-Severin a fost construită la începutul secolului trecut, conform cerinţelor acelor ani: avea un singur etaj, pereţi portanţi de zidărie, planşee din lemn, acoperiş cu şarpantă din lemn şi învelitoare din tablă. Clădirea nu mai corespundea din punct de vedere structural şi, nefiind proiectată şi executată cu măsuri antiseismice, în decursul timpului a fost afectată de cutremure, dar şi de exploatarea necorespunzătoare. În plus,  zona din jurul gării era total necorespunzătoare destinaţiei acesteia: drumul de acces era ştrangulat, în faţa clădirii nu exista trotuar, piaţa gării nu avea spaţiu potrivit pentru desfăşurarea serviciilor de taxi, parcare şi transport în comun.

 

Peronul ar fi încălecat o linie ferată

Fostul prefect de Mehedinţi, Ion Mîţu, îşi aminteşte faptul că în anul 2010 lucrările erau stopate de mai multă vreme de constructor şi eurogara nu putea fi dată în folosinţă din cauza faptului că pentru realizarea peronului, trebuia desfiinţată o linie ferată, iar costurile se ridicau la suma de 20 milioane de euro. „Un lucru foarte clar este faptul că era blocată această lucrare de circa doi ani din cauza unui lucru foarte interesant, proiectantul trecuse în proiect să se renunţe la o linie de cale ferată, care costa 20 de milioane de euro. M-am dus şi am luat luat toate aprobările de la ministrul Transporturilor , premier, ş.a. şi am dat termen constructorului ca patru luni să finalizeze lucrările cu cei 600.000 de euro, care mai erau alocaţi”, spune fostul prefect de Mehedinţi. Era vorba de desfiinţarea liniei trei şi mutarea liniilor unu şi doi mai încolo, ceea ce însemna realizarea unei lucrări extrem de complexe, pe circa un kilometru lungime, în zona Gării Severin, adică reconstruirea de linii electrice, macazuri şi multe chestiuni legate de siguranţa feroviară.

Cum arată acum eurogara

Dacă în ziua respectivă a plouat, călătorii trebuie să păşească cu mare grijă fiindcă altfel au toate şansele să alunece pe gresia lucioasă de la intrare. Despre obţinerea unei informaţii nici vorbă, căci de peste un an a fost desfiinţat biroul de informaţii, aşa că fiecare se descurcă cum poate.


Şi tot de peste un an s-au oprit camerele de luat vederi şi monitoarele instalate la toate etajele. Singurele indicii că această clădire nu este părăsită sunt un chioşc de la parterul clădirii, de unde poate cumpăra  o sticlă de apă sau un pachet de biscuiţi şi ghişeul pentru bilete. Uşa din dreapta care dă în peron este stricată de peste un an şi pe ea tronează un afiş cu „UŞĂ DEFECTĂ”.

Şeful ISU Drobeta, Florentin Dragomir, vorbeşte cu lejeritate despre acest fapt, precizându-ne că :

„S-o fi defectat din nou, acum ştiţi cum este, uşile se mai defectează. Chiar acum ni s-a transmis (n.r. 30 martie a.c.) că s-a rezolvat. (...) Nu e o prioritate pentru noi, nu este un risc foarte mare pentru noi. Ştiţi care este fluxul în gara noastră de călători?”.

Dar în noiembrie 2015, conducerea ISU Drobeta a închis sala de spectacol a Casei Tineretului pentru că uşa de urgenţă era blocată, în condiţiile în care era singurul aşezământ de cultură deschis la Turnu Severin, Palatul Culturii fiind închis pentru reabilitare.

La etajul I  bate vântul. Nu vezi picior de om deşi una din pasarelele care fac legătura cu bulevardul Carol este deschisă. Cealaltă este blocată cu bandă roşie, ca cea folosită de poliţie pentru a marca locul unei crime. Şi fiindcă mulţi ani, clădirea nu a fost încălzită, tot la etajul I, gresia a îngheţat şi s-a exfoliat pe o suprafaţă destul de mare.

La etajul I şi II au fost proiectate mai multe spaţii destinate comerţului, dar nici unul dintre acestea nu a fost ocupat până în prezent din cauza traficului feroviar tot mai scăzut în ultimii ani. 

Aici trebuiau să funcţioneze o farmacie, un restaurant, un fast-food, o florărie şi mai multe chioşcuri de ziare sau buticuri, dar faptul că în 2010, reprezentanţii CFR cereau o chirie de 11 euro/mp a pus pe fugă orice comerciant. Iar toate aceste stări de fapt se reflectă bineînţeles în preţul biletelor de călătorie şi al nervilor călătorilor nevoiţi să aştepte trenul într-o locaţie mare şi friguroasă şi cu sute de minute întârziere.

citeste totul despre: