Din bogaţi cu proiecte europene la datori vânduţi băncilor. Incompetenţa de durată duce un oraş românesc în haos

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Pasajul suprateran de la ieşirea din Ploieşti către Centura de Vest trebuia să fie gata la 31 decembrie 2015, dar este realizat în proporţie de maximum 50% FOTO Dana Mihai
Pasajul suprateran de la ieşirea din Ploieşti către Centura de Vest trebuia să fie gata la 31 decembrie 2015, dar este realizat în proporţie de maximum 50% FOTO Dana Mihai

Şansa imensă a ploieştenilor de a beneficia de o infrastructură civilizată, cu ajutorul fondurilor europene, a fost tranşată româneşte. Din 14 proiecte care ar fi trebuit să fie gata la 31 decembrie 2015, doar două au fost finalizate la timp, iar oraşul trebuie să se împrumute o sumă enormă pentru a acoperi cofinanţarea

La „graniţă“ de mandate, Ploieştiul se prezintă, cel puţin din perspectiva realistă a unor oameni de afaceri, ca un exemplu tipic de oraş la conducerea căruia nu ar vrea nimeni să ajungă. Cu toate acestea, 13 persoane au vrut să fie primari într-un oraş despre care sintagma „greaua moştenire“ pare aproape o glumă.

Concret, deşi la 31 decembrie 2015, oraşul trebuia să fie beneficiarul a 14 proiecte finanţate majoritar pe fonduri europene, administraţia locală este nevoită să contracteze un credit de aproape 150 de milioane de lei (peste 33 de milioane de euro) pentru a acoperi „găurile“ cauzate de întârzierile în execuţia acestora şi continuarea activităţii zilnice a instituţiei.

Dacă ar fi fost realizate la timp, proiectele începute între anii 2012-2015 ar fi bifat atât o schimbare majoră în infrastructura oraşului, cât şi o economie importantă la buget.

Proiecte de 84 de milioane de euro

Reabilitarea celor două linii de tramvai care străbat oraşul de nord la sud şi de la vest la nord, un parc municipal modern de 54 ha, un pasaj suprateran în zona Gării de Vest a Ploieştiului, care să fluidizeze traficul la ieşirea din oraş, reabilitarea Hipodromului, amenajarea unui cămin de bătrân şi a unor terenuri de sport în şcolile din oraş au fost doar câteva dintre cele 14 proiecte contractate pe fonduri europene. Valoarea totală a acestora a fost de aproximativ 380 de milioane de lei (peste 84 de milioane de euro), iar la majoritatea, cofinanţarea din bugetul oraşului a fost de 2%. O excepţie a fost proiectul reabilitării Hipodromului, singurul de trap din ţară, unde, iniţial, contribuţia era împărţită 50% din bugetul Ploieştiului şi 50% din fonduri europene.

Din cauza întârzierilor, la 31 decembrie 2015, adică termenul prevăzut de UE, au fost încheiate doar trei proiecte, cele două tronsoane din care este compusă linia 101 de tramvai şi un tronson din linia 102. Toate celelalte 11 proiecte au intrat în anul 2016 cu întârzieri, iar până în prezent, doar un proiect a mai fost terminat, Parcul Municipal Vest, inaugurat la sfârşitul lunii mai. Modul în care parcul de 54 ha s-a concretizat a fost o mare dezamăgire pentru ploieşteni pentru că nu are cişmele, foişoare suficiente de umbră sau copaci. În plus, doar în acest caz, Primăria Ploieşti trebuie să cofinanţeze, din cauza întârzierilor, 4 milioane de euro din cele aproximativ 16 milioane de euro, valoarea proiectului.

Probleme sunt şi în cazul Hipodromului. Din finanţarea de 50% primărie – 50% UE, în prezent s-a ajuns ca fondurile europene să acopere doar 19,6 milioane de lei, iar bugetul local 41,7 milioane de lei. La fel şi în cazul pasajului Vest, cel mai amplu proiect, unde, din cele 33 de milioane de lei, peste 10 milioane de lei trebuie suportaţi din bugetul local. În acest caz, precum şi al unei cazarme care trebuia transformată în cămin de bătrâni, întârzierile sunt atât de mari încât există riscul ca toată valoarea proiectelor, de aproape 35 de milioane de lei, să fie suportate integral din bugetul oraşului.

tramvai ploiesti foto dana mihai

Lucrările la linia de tramvai 102, cu stadiu de execuţie de peste 90%, proiect încă nedat în folosinţă. Proiectul s-a dorit, parţial, unul ecologic, însă gazonul nu a răsărit peste tot sau a fost năpădit de bălării FOTO Dana Mihai

Birocraţia este de vină

„S-au modificat proiectele la unele dintre aceste lucrări, iar toate aceste penalizări de acolo ni s-au tras. Practic, Uniunea Europeană nu finanţează decât proiectele iniţiale, iar acestea s-au tot modificat“, ne-a spus Iulian Teodorescu, primar interimar al Ploieştiului în perioada martie – decembrie 2015.

„Întârzierile au fost cauzate de foarte multe probleme birocratice. Practic, fiecare proiect a fost contestat şi răs-contestat până s-a ajuns la întârzieri foarte mari. Au fost şi probleme cu proiectările, exproprierile sau starea vremii“, ne-a spus şi Alina Istrătescu, purtăror de cuvânt al Primăriei Ploieşti.

În total, sumele suportate din bugetul local pentru cele 14 proiecte sunt de peste 135 de milioane de lei, adică 30 de milioane de euro, din care peste 20 de milioane de euro sunt doar penalizări.

Vă mai recomandăm

Parcul-deşert de la Ploieşti, care a costat 16 milioane de euro. După patru ani de lucrări, nu există cişmele, nici umbrele, iar copacii stau să se usuce

Ploieşti



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite