Hunedoara anului 1900 în imagini rare: Castelul Corvinilor, calea ferată minieră şi Uzinele de Fier FOTO

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Hunedoara în anul 1900. FOTO: SCHOCH Fryges. FORTEPAN
Hunedoara în anul 1900. FOTO: SCHOCH Fryges. FORTEPAN

Hunedoara a trecut prin mari transformări la începutul secolului XX. Imaginile de colecţie realizate de Scoch Fryges oferă detalii depre târgul de fier într-una dintre cele mai faste epoci ale sale.

Un album cu imagini rare, realizat în toamna anului 1900 de inginerul Schoch Frigyes, unul dintre antreprenorii care au construit calea ferată Hunedoara – Ghelari, oferă detalii despre cum se înfăţişau, la începutul secolului XX, orăşelul Hunedoara, Castelul Corvinilor, Uzinele de Fier şi împrejurimile Hunedoarei traversate de „calea ferată ardeleană”.

GALERIE FOTO CU HUNEDOARA ÎN 1900

Fotografiile realizate de austriac au fost digitalizate şi publicate în premieră pe pagina de internet fortepan.hu.

Cea mai frumoasă clădire a Uzinelor de Fier, construită lângă Castelul Corvinilor în urmă cu 120 de ani

Castelul Corvinilor, înaintea incendiului din 13 aprilie 1854. Cetatea medievală în gravuri rare FOTO

Enigmele frescei din Castelul Corvinilor datează din secolul al XV-lea şi dezvăluie o legendă fascinantă

Castelul Corvinilor la 1900

La începutul anilor 1900, Castelul Corvinilor se afla într-un proces de restaurare, coordonat de arhitectul şef al castelului, Istvan Möler. Acesta a continuat restaurarea monumentului începută în 1870 pe principii ştiinţifice, practicând săpături arheologice şi studii de parament, intenţiile sale fiind acelea de a elimina denaturările predecesorilor săi. Printre realizările acestuia se numără şi restaurarea Galeriei Gotice de pe faţada Palatului de Vest, el inspirându-se în acest sens din schiţele şi desenele realizate de către L. Arányi precum şi restaurarea faţadei Palatului Matei (în Palatul Nordic), informează Muzeul Castelului Corvinilor. Un fapt inedit, înfăţişat în fotografiile realizate de Schoch Frigyes este linia de cale ferată îngustă care trecea chiar pe la poalele Castelului Corvinilor, pe malul râului Zlaşti.


Castelul Corvinilor. Sursa: fortepan.hu

Hunedoara la 1900 SURSA Fortepan FOTO Scoch Fryges

Calea ferată a Hunedoarei, inaugurată în 1900

Cea mai importantă cale ferată îngustă a Hunedoarei, căruia inginerul i-a acordat o atenţie deosebită, pornea din vecinătatea Castelului Corvinilor spre minele de fier de la Ghelari. „Calea ferată ardeleană” de la Hunedoara a fost construită la sfârşitul secolului XIX, fiind una dintre cele mai vechi din Transilvania. Linia cu ecartament îngust, inaugurată în anul 1900, avea 16 kilometri şi lega Hunedoara de minele de fier ale Ghelariului şi de Furnalul de la Govăjdia. Până la construcţia ei o reţea uriaşă de funiculare folosite la transportul minereului de fier şi al buştenilor împânzea munţii, în timp ce drumurile accidentate din văile lor erau aglomerate de căruţele încărcate cu materiale. Când funicularele nu au mai făcut faţă nevoilor noilor furnale ale Hunedoarei, a fost construită calea ferată minieră, devenită la scurt timp şi o cale de comunicaţie cu Ţinutul Pădurenilor, dar şi un obiectiv turistic pentru cei care ajungeau în zona Hunedoarei. Imaginile realizate de Schoch Fryges arată construcţiile de artă de pe traseul feroviar, festivităţile de la inaugurarea ei şi distrugerile pe care aceasta le-a suferit în urma unor alunecări de teren. Deasupra   căii ferate se înălţau instalaţiile funicularelor, care formau o reţea de peste 70 de kilometri.


Calea ferată îngustă. Fortepan.hu

Hunedoara la 1900 SURSA Fortepan FOTO Scoch Fryges

Uzinele de fier la începutul secolului XX

Uzinele de fier ale Hunedoarei, construite în jurul anului 1882, erau mândria localnicilor de la începutul secolului XX. Construcţia primelor două furnale ale Uzinelor de fier a început în 1882. A fost o investiţie de mare amploare, impusă de nevoia de metal şi de necesitatea dezvoltării industriei într-o zonă bogată în zăcăminte, dar care se baza pe atelierele de fier devenite mai puţin rentabile, din cauza tehnologiei învechite. Potrivit istoricilor, guvernul austro-ungar a avut de ales între Govâjdie, Simeria, Deva şi Hunedoara, ca viitoare locuri în care urma să fie construite Uzinele de fier. A ales Hunedoara din considerente economice, dar şi pentru că localnicii şi Sfatul orăşenesc s-au oferit să sprijine cu totul investiţia. În Hunedoara, pentru construcţia uzinelor de fier a fost amenajat un teren de 20 de hectare care aparţinea mănăstirii călugărilor franciscani, Sfatul Orăşenesc cedându-i acesteia terenuri în cartierul Bataga.


Uzinele de fier. Foto: Schoch Fruges. Fortepan.hu

Hunedoara la 1900 SURSA Fortepan FOTO Scoch Fryges

Primul furnal a funcţionat din 1884, iar al doilea a fost inaugurat un an mai târziu. Până în anul 1902 au fost construite cinci furnale, iar până în 1906, în Uzinele Hunedoarei au fost puse în funcţiune 46 de cuptoare în care era prelucrat minereul destinat  producţiei de fier şi de fontă şi, pentru câţiva ani a celei de oţel (1892 - 1904).  Investiţiile au fost făcute în vremea în care primar al Hunedoarei a fost George Dănilă (1839 - 1912). În prezent, câteva clădiri istorice din Centrul vechi al Hunedoarei amintesc de Uzinele de fier.

Vă recomandăm să citiţi şi:

FOTO Uzinele de fier ale Hunedoarei de acum un secol. Cum arăta marele centru metalurgic din Transilvania

Soarta tristă a fostei şcoli de ucenici de la Uzinele de Fier. De la mândrie naţională la distrugere VIDEO

Hunedoara interbelică văzută de Mihai I: Călătoria prinţului la Castelul Corvinilor şi în Uzinele de fier

Franz Joseph, în vizită la Uzinele de Fier din Hunedoara. Surpriza uriaşă pe care i-au făcut-o localnicii

Uzinele de fier, o istorie de 134 de ani: „Prima şarjă de fontă a curs, iar dealul Ghelariului se topeşte la Hunedoara”

FOTO Istoria mocăniţei. Cum arăta în 1900 calea ferată a uzinelor Hunedoarei

FOTO Hunedoara anilor 1880 în imagini rare. Cum se mândreau austro-ungarii cu Uzinele de fier şi minele din Hunedoara

Hunedoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite